عقب‌نشینی ۳۴۵ واحدی شاخص سهام

 عقب‌نشینی ۳۴۵ واحدی شاخص سهام
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد اصلاح قیمتی و عقب نشینی شاخص کل بود. به این ترتیب با افت ۳۴۵ واحدی (معدل ۴/ ۰ درصد) شاخص کل بورس، این نماگر به محدوده ۹۰ هزار و ۹۵۲ واحد عقب‌نشینی کرد.

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد اصلاح قیمتی و عقب نشینی شاخص کل بود. به این ترتیب با افت ۳۴۵ واحدی (معدل ۴/ ۰ درصد) شاخص کل بورس، این نماگر به محدوده ۹۰ هزار و ۹۵۲ واحد عقب‌نشینی کرد. در بازار دیروز معامله‌گران همانند روز چهارشنبه شاهد اصلاح قیمت‌ها و استراحت بازار بودند. در حالی که روز شنبه بازار توانسته بود کارنامه‌ای مثبت به جا بگذارد، اما دیروز بازار بی‌انگیزه همراه با تشدید عرضه‌های سنگین نه تنها کاهش قیمت‌ها را تجربه کرد، بلکه افت ۳۴۵ واحدی شاخص را در کارنامه خود به ثبت رساند. به این ترتیب در پایان معاملات نماگر اصلی بازار سطح ۹۱هزار واحد را رها کرد و در محدوده ۹۰هزار و ۹۵۲واحدی متوقف شد. 


در این میان شاخص کل هموزن هم کاهش ۸واحدی را تجربه کرد.  در صدر اخبار دیروز، صحبت‌های پیرامون بازگشایی قریب الوقوع نماد «های وب» قرار داشت. به این ترتیب طبق اظهارات مقامات رسمی سازمان بورس، نماد مزبور در هفته جاری بازگشایی خواهد شد. همچنین روز گذشته در گروه غذایی بلوک ۸۹/ ۱۵ درصدی از سهام شرکت دشت مرغاب از طرف سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به‌صورت یک‌جا نقد یا اقساط به قیمت پایه هر سهم ۸۴۵ تومان روانه میز فروش بورس تهران شد که بدون رقابت معامله شد. در گروه اوراق مالی نیز، پذیره‌نویسی اوراق مرابحه کرمان‌موتور به منظور تأمین سرمایه در گردش این شرکت با نرخ سود ۱۷ درصد در فرابورس آغاز و به پایان رسید.

به این ترتیب ۱۰۰ میلیارد تومان از این اوراق در جریان روز گذشته معامله شد.  در گروه شیمیایی دیروز مدیرعامل تاپیکو تغییر کرد تا محمدحسن پیوندی معاون سابق وزیر نفت در سمت رئیس هیات مدیره این شرکت ادامه مسوولیت داشته باشد. به این ترتیب دیروز محمود مخدومی به‌عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد. سید‌عماد حسینی، اسلام خسروی و جواد داوری نیز به‌عنوان دیگر اعضای هیات مدیره تاپیکو در دوره جدید منصوب شدند. در گروه پالایشگاهی، پالایشگاه بندرعباس سود سال مالی جاری را ۱۷ درصد افزایش داد و مفروضات ۸‌گانه افزایش درآمد هرسهم را اعلام کرد؛ بر این اساس «شبندر» بعد از پوشش ۷۴ درصدی (معادل ۶۲۹ ریال) سود هر سهم خود را با ۱۷ درصد افزایش به ۹۹۳ ریال رساند. بر اساس سود جدید در نیمه اول سال نیز ۶۳ درصد معادل ۶۲۹ ریال را پوشش داد.

براساس این گزارش، مفروضات پیش‌بینی عبارت هستند از:

الف) افزایش نرخ نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی نسبت به پیش‌بینی اولیه، به دلیل افزایش نرخ بین‌المللی موارد ذکر شده بوده است.

ب) نرخ ارز برای ماه‌های فروردین تا مرداد، معادل میانگین بانک مرکزی برای ماه‌های یاد شده و برای شهریور تا اسفند با احتساب روند افزایش نرخ بانک مرکزی در ماه‌های تیر و مرداد، به‌طور میانگین ۳۳ هزار و ۱۸۶ ریال فرض شده است. با توجه به این مفروضات، میانگین نرخ تسعیر ارز در سال ١٣٩۶، برابر با ۳۳ هزار ریال خواهد بود.

ج) نرخ خرید انواع نفت خام و میعانات گازی در دوره‌ پیش‌بینی، بر اساس میانگین صورت‌حساب‌های دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش در سه ماه اول ١٣٩۶ به ترتیب ۹۵/ ۴۴ و ۹۱/ ۴۴ دلار برای نفت خام و میعانات گازی منظور شده است.

د) نرخ فرآورده‌های اصلی، بر اساس میانگین صورت‌حساب‌های ارسالی و نرخ فرآورده‌های ویژه و نفتا، بر اساس نرخ‌های اعلام شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سه ماه اول ١٣٩۶ محاسبه و منظور شده است. نرخ‌های اعلامی اعم از مصوبه‌ وزیر نفت و شرکت ملی پخش، بر اساس میانگین نشریه پلاتس محاسبه و به شرکت‌های پالایشی و بورس کالا اعلام می‌شوند.

ه) کارمزد صادرات (٢ درصد فروش‌های صادراتی، ارزی و بنکرینگ)، معادل ۴٣ درصد از هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی شرکت است.

و) نرخ‌های اعلامی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش، با توجه به شاخص کیفیت محصولات محاسبه و به شرکت اعلام شده است.

ز) نرخ‌های اعلام شده بر‌اساس مصوبه‌ مرداد ماه ۹۵ وزیر نفت محاسبه شده و بدیهی است در صورت تغییر مصوبه، مبانی اعلام نرخ و به تبع، مبانی محاسبه سود و زیان و پیش‌بینی سود هر سهم نیز تغییر خواهد یافت.

ح) کلیه محاسبات بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از شرکت ملی نفت و پالایش و پخش و مفروضات فوق انجام شده است و همچون سال‌های گذشته، احتمال تغییرات اطلاعات دریافتی و در نتیجه تغییر پیش‌بینی سود و زیان شرکت وجود دارد.

 در گروه غذایی دبیر انجمن صنایع لبنی، با بیان اینکه تصور نمی‌کنم مشکل تعرفه‌ای ایجاد شده در زمینه صادرات لبنیات به عراق برطرف شود، گفت: دولت باید برای عدم کاهش صادرات لبنیات، مشوق صادراتی در نظر بگیرد. رضا باکری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت مشکل تعرفه‌ای ایجاد شده در زمینه صادرات لبنیات تولید داخلی به عراق اظهار کرد: این مشکل هنوز برطرف نشده و همچنان به قوت خود باقی است. وی اضافه کرد: تا زمانی که شرکت‌های لبنی، به امید ایجاد تغییر و تحول، محصولات خود را صادر می‌کنند، حجم صادرات در سطح قبلی خود باقی است؛ ضمن اینکه اگر تعرفه‌ها به همین روند باقی بماند و دولت مابه التفاوت آن را در قالب مشوق صادراتی پرداخت نکند، حجم صادرات کاهش می‌یابد. دبیر انجمن صنایع لبنی کشور با تاکید بر اینکه اگر دولت مشوق صادراتی ندهد با کاهش شدید حجم صادرات مواجه خواهیم شد، گفت: چون ۸۰ درصد صادرات ما به عراق انجام می‌شود و این کشور سهم بزرگی در بازارهای صادراتی ما دارد، بنابراین بسیار تاثیرگذار است.  باکری درباره آخرین وضعیت پرداخت مرحله سوم مشوق صادراتی لبنیات که قرار بود در اختیار کارخانه های لبنی قرار بگیرد، نیز گفت: هنوز مرحله سوم این یارانه پرداخت نشده است و امیدواریم هرچه زودتر گشایشی در کارهای دولت ایجاد شود که بتواند به تعهدات خود در این زمینه عمل کند. به گفته دبیر انجمن صنایع لبنی، تا پایان شش ماهه امسال حدود ۵۰۰ هزار دلار لبنیات از کشور صادر شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۹۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۳۱میلیارد تومان رسید.
 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۵:۳۸ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد