خودروهای مورد پسند ایرانی‌ها

در شرایطی که بیشترین حجم از خودروهای تولیدی در کشور را محصولات به اصطلاح سدان تشکیل می‌دهند، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد در بین انواع مدل‌های خودرو، مشتریان ایرانی بیشتر طالب شاسی‌بلندها هستند. در این نظرسنجی که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام شده، مصاحبه‌شوندگان اذعان کرده‌اند که بیش از سایر مدل‌ها، خواهان خرید خودروهای شاسی‌بلند بوده و اولویت‌شان چنین محصولاتی است.
در شرایطی که بیشترین حجم از خودروهای تولیدی در کشور را محصولات به اصطلاح سدان تشکیل می‌دهند، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد در بین انواع مدل‌های خودرو، مشتریان ایرانی بیشتر طالب شاسی‌بلندها هستند. در این نظرسنجی که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام شده، مصاحبه‌شوندگان اذعان کرده‌اند که بیش از سایر مدل‌ها، خواهان خرید خودروهای شاسی‌بلند بوده و اولویت‌شان چنین محصولاتی است.

در شرایطی که بیشترین حجم از خودروهای تولیدی در کشور را محصولات به اصطلاح سدان تشکیل می‌دهند، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد در بین انواع مدل‌های خودرو، مشتریان ایرانی بیشتر طالب شاسی‌بلندها هستند. در این نظرسنجی که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام شده، مصاحبه‌شوندگان اذعان کرده‌اند که بیش از سایر مدل‌ها، خواهان خرید خودروهای شاسی‌بلند بوده و اولویت‌شان چنین محصولاتی است.

 طبق گزارش منتشر شده، حدود ۳۵ درصد از مصاحبه‌شوندگان از شاسی‌بلندها به‌عنوان خودروهای مطلوب خود نام برده‌اند. تب خودروهای شاسی‌بلند چند سالی می‌شود در بازار ایران بالا گرفته و با توجه به ورود محصولات نسبتا ارزان چینی، مشتریان بیشتری در ایران توانسته‌اند چنین مدل‌هایی را خریداری کنند.تا پیش از ورود شاسی‌بلندهای چینی، بازار این خودروها در دست مدل‌های ژاپنی و کره‌ای که قیمت‌هایی بالا داشتند، بود و طبعا خیلی‌ها امکان خرید آنها را نداشتند. با این حال با ورود شاسی‌بلندهای چینی، مشتریان بیشتری توانستند به این مدل خودروها دسترسی پیدا کرده و در حال حاضر بازار آنها بسیار داغ است.

اما در نظرسنجی انجام شده، در حالی شاسی‌بلندها رتبه اول را به دست آورده‌اند که ۲۸ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مربوطه خواهان محصولات کراس اوور (مینی شاسی‌بلند) بوده‌اند. این مدل خودروها از نظر حجم و اندازه کوچک‌تر از شاسی‌بلندها هستند و قیمت‌هایی پایین‌تر نیز دارند. با در نظر گرفتن این آمار، مشخص می‌شود در مجموع ۶۳ درصد از مشتریان خواهان خودروهای شاسی‌بلند و کراس اوور هستند.از سوی دیگر اما خودروهای سدان سهمی کمتر از شاسی‌بلندها و کراس اوورها را در این نظرسنجی به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس، تنها ۲۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی شرکت بازرسی و کیفیت و استاندارد ایران، اعلام کرده‌اند که خودروهای سدان را می‌پسندند.در نهایت اما ۱۲ درصد از مصاحبه‌شوندگان نیز از مدل‌های هاچ‌بک (بدون صندوق) به‌عنوان خودروهای مورد پسند خود یاد کرده‌اند. خودروهای هاچ‌بک جدا از اینکه کوچک هستند، معمولا قیمت پایین‌تری در مقایسه با کراس اوورها و شاسی‌بلندها دارند.

در این نظرسنجی اما شش معیار کلی شامل مصرف سوخت، خدمات پس از فروش، کیفیت بدنه، زیبایی ظاهری، قدرت و شتاب و استحکام و ایمنی، برای خرید خودرو لحاظ شده که در این بین، مورد آخر (استحکام و ایمنی) پراهمیت‌ترین و مصرف سوخت کم‌اهمیت‌ترین معیار شناخته شده‌اند. اینکه مصرف سوخت به‌عنوان کم‌اهمیت‌ترین معیار برای مشتریان اعلام شده، به قیمت پایین سوخت در کشور مرتبط است، چه آنکه این موضوع سبب می‌شود خریداران خودرو چندان به میزان مصرف سوخت توجهی نشان ندهند. قطعا اگر قیمت سوخت در ایران نزدیک به بازارهای جهانی بود، حالا این معیار از اهمیت بسیار بالاتری برای مشتریان برخوردار و نقش مهم‌تری در انتخاب آنها در بازار خودرو داشت.اما نکته آخر در ارزیابی و نظرسنجی صورت‌گرفته، اینجاست که مشتریان ایرانی خودروهای آلمانی را بیش از سایر برندها می‌پسندند و چینی‌ها در رده یکی به آخر هستند. همچنین پس از برندهای آلمانی، خودروهای ژاپنی، فرانسوی، کره‌ای و آمریکایی در رده‌های بعدی قرار دارند.

این در شرایطی است که در حال حاضر خودروهای آلمانی و آمریکایی کمترین حجم از بازار کشور را به خود اختصاص داده‌اند و فرانسوی‌ها سهم اعظم را در اختیار دارند. البته این احتمال وجود دارد که با ورود یکی از خودروسازان بزرگ آلمانی به ایران، این محصولات نیز بتوانند سهم قابل توجهی را از بازار خودرو ایران تصاحب کنند.از سوی دیگر خودروهای چینی نیز در حال حاضر چیزی حدود ۱۱ درصد از بازار خودرو کشور را در اختیار گرفته‌اند، هرچند به‌نظر می‌رسد این رقم در آینده افزایش خواهد یافت.  در حال حاضر بیشترین حجم از تولید خودروسازان خصوصی کشور را محصولات چینی به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به استقبال نسبی مشتریان از این مدل خودروها، پیش‌بینی می‌شود سهم چینی‌ها از بازار خودروهای داخلی طی سال‌های آینده افزایش پیدا کند. اما در مورد خودروهای کره‌ای نیز بیشتر با پروسه واردات مواجه هستیم چه آنکه در حال حاضر تنها دو سه مدل محصول کره‌ای در کشور مونتاژ و باقی نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود.
 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۳۵:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

  •  آخرین مطالب همین گروه