حرکت اونس طلا بین خطوط؟

حرکت اونس طلا بین خطوط؟
پیش‌بینی روند قیمت طلا پیش از کریسمس با اختلاف نظر تحلیلگران همراه شده است. هرچند وال‌استریتی‌ها و مین‌استریتی‌ها به اتفاق رای افزایشی خود را در نظرسنجی این هفته ثبت کرده‌اند؛ اما کارشناسان خبرگزاری‌های دیگر با این پیش‌بینی خوش‌بینانه موافق نیستند.

پیش‌بینی روند قیمت طلا پیش از کریسمس با اختلاف نظر تحلیلگران همراه شده است. هرچند وال‌استریتی‌ها و مین‌استریتی‌ها به اتفاق رای افزایشی خود را در نظرسنجی این هفته ثبت کرده‌اند؛ اما کارشناسان خبرگزاری‌های دیگر با این پیش‌بینی خوش‌بینانه موافق نیستند. جمع‌بندی نظرات متناقض تمام کارشناسان، احتمال نوسان قیمت بین خطوط حمایتی و مقاومتی را بیش از پیش افزایش داده است. در سوی دیگر بازارها، خاموشی روبه نزول قیمت ارزهای رمزنهاد در روزهای گذشته، تاثیری بر ارز دیجیتالی و نوظهور شیلیایی، «چاوچا»، نداشت. چاوچا که به معنای لوبیای سبز است، از ماه اکتبر سال‌جاری میلادی با قیمت یک «پزو»، فعالیت خود را آغاز کرد؛ اما دیروز تا قیمت ۲۵۰۰ پزویی (۴ دلار و ۴ سنتی) نیز صعود کرد.
حرکت اونس بین خطوط؟
 نظرسنجی پیش از کریسمس «کیتکو»
پایگاه اینترنتی «کیتکو» ، نظرسنجی خود را از عوامل فعال در بازار طلا منتشر کرد. نظرسنجی هفتگی کیتکو با ثبت پیش‌بینی‌ خرده‌فروشان محله مین‌استریت و تحلیلگران وال‌استریت، روند هفته آتی فلز زرد را افزایشی نشان می‌دهد. مین‌استریتی‌ها با اکثریت ۶۰ درصدی آرا و وال‌استریتی‌ها با اکثریت ۶۴ درصدی، رای به هفته رو به رشد طلا داده‌اند. جمعیت خوش‌بین به تقویت فلز گرانبها، تداوم روند هفته گذشته را محتمل دانسته و صعود ۲۰ دلاری قیمت اونس را پیش‌زمینه رشد این هفته عنوان کردند.در نسخه وال‌استریت، ۱۷ تحلیلگر فعال در بازار فلزات گرانبها شرکت کردند که از میان آنان ۱۱ تن به روند افزایشی اعتقاد داشتند. در طرف مقابل تنها ۲ شرکت‌کننده رای به هفته کاهشی فلز زرد دادند و ۴ تحلیلگر دیگر نیز روند خنثی را در انتظار طلا دانستند. در سال ۲۰۱۷ میلادی بدون احتساب هفته پیش‌رو، وال‌استریتی‌ها از ۴۸ نظرسنجی ثبت‌شده، در ۲۸ نوبت پیش‌بینی صحیحی داشته‌اند. در واقع می‌توان پرونده سال‌جاری میلادی وال‌استریتی‌ها را با ۵۸ درصد صحت پیش‌بینی مختومه کرد.خرده‌فروشان باسابقه بازار مین‌استریت در نظرسنجی اینترنتی این هفته حضور کم‌رنگی داشتند و در مجموع تنها ۵۱۳ رای از جمعیت انبوه آنان اخذ شد. در میان شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این هفته، ۳۰۶ معامله‌گر که معادل ۶۰ درصد از جمعیت خرده‌فروشان را شکل داده‌اند، نظر به روند افزایشی فلز زرد داشته‌اند. در مقابل این عده، ۱۴۲ تن که ۲۸ درصد از کل آرا را به خود اختصاص داده‌اند، فلز زرد را با خطر کاهش پیش‌بینی کردند و تنها ۶۵ نفر بروز تغییر محسوس در روند هفته آتی طلا را نامحتمل عنوان کردند. مین‌استریتی‌ها در سال‌جاری میلادی، از مجموع ۴۸ پیش‌بینی ثبت‌شده (بدون در نظر گرفتن پیش‌بینی فعلی)، در ۲۹ مورد موفق بودند؛ بنابراین صحت پیش‌بینی مین‌استریتی‌ها در سال ۲۰۱۷ میلادی ۶۰ درصد است.

  سه دلیل افزایشی برای اونس؟!
افزایشی‌های طلا، افزایش نگرانی‌های تورمی در سال ۲۰۱۷ میلادی، سقوط بیت‌کوین و تداوم حمایت‌های ضعیف دلاری را نشانه‌هایی به سود فلز زرد تلقی می‌کنند. پایان سال‌جاری میلادی در شرایطی نزدیک شده که امید فدرال رزرو برای تحقق هدف تورمی کم‌رنگ شده است. فدرال رزرو آمریکا در حال حاضر به دو جریان متناقض نیاز دارد. اولین نیاز الزامی این بانک بزرگ، پایان دادن به اثرات سیاست‌های انبساطی دوران پسابحران با افزایش نرخ بهره و تعدیل ترازنامه اوراق فدرال است که اثر آن معمولا به کاهش تورم منتهی می‌شود. دومین نیاز فدرال رزرو نیز دسترسی به تورم ۲ درصدی است که سلامت سیاست پولی فعلی را تضمین کند؛ اما آنچه در ماه‌های اخیر ثبت شده، نارسایی تورم به هدف در عین اعمال افزایش نرخ بهره است. این تناقض از سوی فعالان بازار جهانی طلا که از رشد قیمت اونس سود می‌برند، به صورت مداوم گوشزد می‌شود. همانطور که روال طبیعی بازارها در سال‌های اخیر نشان داده، ضعف شاخص دلار به منزله فرصت برای صعود طلا تلقی می‌شود. برخی از کارشناسان فعال در بازار فلزات گرانبها، فرارسیدن تعطیلات سال نو را در حالی که خبری از گزارش‌های حمایت‌کننده از دلار در راه نیست، منجر به تشدید ضعف دلار می‌دانند. اگر دلار به افت هفته گذشته خود ادامه دهد، فلز زرد می‌تواند به صعود تا قیمت ۱۲۸۵ دلاری فکر کند. عامل دیگری که مورد توجه حامیان طلا قرار گرفته، سقوط قیمت ارزهای رمزنهاد پیشتاز است. بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین روزهای پایانی هفته گذشته را با سقوط نزدیک به ۴۰ درصدی پشت‌سر گذاشته بودند. حال اینکه سقوط ارزهای رمزنهاد چه سودی به طلا می‌رساند را می‌توان به بازگشت سرمایه‌گذارانی که بازار اونس را به دلیل جذابیت بازار داغ بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارز‌های نوپا ترک کرده بودند، مرتبط دانست. هفته‌های گذشته گزارش‌های زیادی از جابه‌جایی تمرکز معامله‌گران از خرید و فروش طلا به فعالیت در بازار ارزهای رمزنهاد خبر می‌دادند؛ اما با توجه به افت قدرت این گروه از ارز‌های دنیای دیجیتال، طلا به افزایش فعالیت در بازارش امیدوار شده است.

  طلا روی مرز مقاومتی دوم!
گروه دیگری که روند افزایشی فلز زرد را بعید می‌دانند، تعطیلات پیش‌رو را منجر به خروج فعالان بازارها و در نتیجه خلوت شدن صفوف خرید و فروش طلا در بازار نقدی و آتی قلمداد کرده‌اند. از طرفی طلا با اینکه در هفته گذشته موفق شد از خط مقاومت ۱۲۶۵ دلاری عبور کند و تا قیمت ۱۲۷۵ دلاری صعود کند، با مرز مقاومتی قوی‌تری روبه‌رو خواهد بود. عبور از مرز مقاومت ۱۲۷۵ دلاری در دو حالت ممکن خواهد بود؛ تضعیف شاخص دلار و رویدادهای حمایت‌کننده از فلزات گرانبها این دو حالت را تشکیل می‌دهند. در صورتی که بنا به هریک از این دو حالت، طلا بتواند از مرز مقاومتی جدید عبور کند، قیمت اونس می‌تواند به ۱۲۸۵ دلار برسد؛ اما رشد ۱۰ دلاری فلز زرد از نظر این کارشناسان بعید است. پیش‌بینی‌های هفتگی تحلیلگران از وجود سناریوی دیگری که بیشتر مورد توجه تحلیلگران تکنیکال با رویکرد کاهشی قرار گرفته نیز حکایت دارد. آنها معتقدند، طلا به‌خوبی از مرز حمایتی ۱۲۴۰ دلاری بهره برد و توانست تا ۱۲۷۵ دلار صعود کند، اما مرز مقاومتی بین ۱۲۷۵ و ۱۲۷۷دلاری که فلز زرد در آستانه آن قرار گرفته، می‌تواند قیمت اونس این فلز گرانبها را به زیر ۱۲۵۰ دلار بازگرداند. با کنار هم قرار دادن مجموعه تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال، می‌توان روند هفته آتی طلا را با تغییر کم‌دامنه درنظر گرفت. با توجه به دو مرز حمایتی و مقاومتی نزدیک به قیمت فعلی اونس فلز زرد، احتمال زندانی شدن طلا در بین این خطوط زیاد است؛ بنابراین تغییر قیمت چشمگیر طلا در آستانه کریسمس تنها در صورتی رخ می‌دهد که رویدادی با توان تحریک شدید بازارها گزارش شود.

  بازدهی نجومی بیت‌کوین شیلیایی!
«چاوچا» (لوبیای سبز)، نام ارز رمزنهاد شیلیایی است که در ۲ ماه اخیر بیش از ۷۰ هزار درصد رشد داشته است. این ارز دیجیتالی از ماه اکتبر سال‌جاری میلادی با قیمت یک «پزو» معادل ۱۶ده‌ هزارم دلار، فعالیت خود را در شبکه ارزهای دیجیتالی آغاز کرد. الگوریتم شبکه لوبیای سحرآمیز شیلیایی از «لایت‌کوین» الهام گرفته شده و تحت قوانین این ارز معروف عمل می‌کند. روز گذشته قیمت هر چاوچا در سامانه Orionx، به ۲۵۰۰ پزو، معادل ۴ دلار و ۴ سنت رسید. سقف عرضه چاوچا ۱۲۳ میلیون است که تا دیروز نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار از این تعداد استخراج شده بود. با توجه به افت قیمت شدید بیت‌کوین و حتی لایت‌کوین، ارز رمزنهاد تازه‌نفس شیلی، بی‌توجه به روند بازار جهانی در روزهای اخیر رشد فزاینده‌ای را تجربه می‌کند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۴:۲۷:۱۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد