ادامه افت بازار بورس

ادامه افت بازار بورس
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد ادامه افت شاخص بود و شاخص کل با كاهش 563واحدی به مرز 43هزار و 301واحد رسید.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد ادامه افت شاخص بود و شاخص کل با كاهش 563واحدی به مرز 43هزار و 301واحد رسید.
با افت 2/1 درصدی شاخص کل در بازار دیروز بازدهی بازار سهام در سال جاری به سطح 8/13 درصد کاهش یافت. اکثر کارشناسان ادامه مباحث مجلس شورای اسلامی در مورد بودجه سال 92 و نگرانی‌هايي که از مباحث برای بازار فراهم شده است را در کنار تاثیر‌پذیری بازار از جو انتخابات ریاست‌جمهوری، دلیل وضعیت کنونی بازار ارزیابی می‌کنند. در این میان افت ارزش معاملات به زیر 100میلیارد تومان موجب افزایش صف‌های فروش در بازار شده است و بخش عمده‌ای از فعالان بازار به دلیل نیاز به نقدینگی به عرضه گسترده سهام در نمادهای غیر‌مرتبط با دو گروه پالایشگاهی و معدنی کرده‌اند که این امر موجب شد تا دیروز حتی نماد هلدینگ خلیج فارس نیز با صف فروش همراه شود. با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد بازار در خلال روزهای آینده به تزریق نقدینگی نیازمند خواهد بود،هر‌چند که مشخص شدن نتایج تعیین صلاحیت‌ها می‌تواند بخشی از نگرانی بازار سرمایه را رفع کند.
دیروز در مجلس شورای اسلامی ادامه بحث در مورد لایحه بودجه این بار گروه بانکی را تحت فشار قرار داد؛ نمایندگان مجلس تصویب کردند که اگر سود تسهیلات اعطایی توسط بانک‌های عامل بالاتر از نرخ سود شورای پول و اعتبار بود این مبلغ مازاد به عنوان مالیات تشخیص داده می‌‌شود و 100 درصد آن وصول خواهد شد.
در بازار دیروز معامله‌گران شاهد اعلام موافقت با افزایش بهای سیمان بودند که این تصمیم موجب شد به‌رغم خرابی بازار برخی از نمادهای سیمانی از جمله سیمان فارس و خوزستان با صف خرید همراه شوند. دیروز انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مصوبه جدیدی برای افزایش ۱۴ تا 5/21 درصدی قیمت سیمان از ۲۶ اردیبهشت ماه جاری ابلاغ کرد.
دیروز در گروه معدنی تصویب لایحه دریافت عوارض معادن از برخی شرکت‌های سنگ‌آهنی در روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی موجب شد که با وجود مخالفت‌های فعالان این صنعت با طرح مذکور، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌کننده معادن سنگ‌آهن که پروانه بهره‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران می‌باشد، از این پس موظف به پرداخت عوارض مذکور شوند. در همین رابطه معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز عنوان کرد: با وجود مذاکرات طولانی که با کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیرامون عدم دریافت عوارض مذکور از سنگ‌آهنی‌ها صورت گرفته بود، متاسفانه مجلس شرکت‌های استخراج‌کننده سنگ‌آهن را موظف به پرداخت عوارضی معادل حداقل 5 درصد میانگین قیمت آزاد شمش فولاد خوزستان کرد.
مرتضی علی‌اکبری در بیان اثرات اجرایی شدن این طرح گفت: با اجرایی شدن طرح مذکور هزینه شرکت‌های مذکور اعم از گل‌گهر و چادرملو با رشد همراه خواهد شد، از همین رو پوشش چنین هزینه‌هایی در این شرکت‌ها مستلزم آزادسازی قیمت‌ها خواهد بود. وی ادامه داد: اکنون که مجلس با چنین طرحی درخصوص شرکت‌های مذکور موافقت کرده، به نظر می‌رسد نحوه قیمت‌گذاری محصولات سنگ‌آهن نیز باید با تغییراتی همراه شود و دیگر نمی‌توان همچون گذشته و براساس توافقی که با شرکت‌های فولادی منعقد شده بود، عمل کرد.
انتظار می‌رود به زودی شرکت‌های سنگ‌آهنی و فولاد‌سازان مذاکرات جدیدی را شروع کنند که در قالب آن فاصله قیمتی سنگ‌آهن داخلی و جهانی کاهش یابد. در حال حاضر کنسانتره سنگ‌آهن در حد تنی 150 تا 160هزار تومان به فروش می‌رسد؛ در حالی که ارزش جهانی این محصول نزدیک به 140دلار است که با نرخ ارز مبادلاتی قیمت این محصول 350هزار تومان و با ارز آزاد نزدیک به 500هزار تومان است که بخشی از این فاصله احتمالا در مذاکرات پیش روی بايد حذف شود.
در همین حال افزایش بهای کنسانتره سنگ‌آهن فشار فراوانی را به شرکت‌های فولادی وارد خواهد ساخت.
در همین حال دیروز همچنان بازار با خبرهایی در مورد واگذاری معادن بزرگ مواجه است. در همین رابطه برخی از خبرها از تصمیم وزارت صنایع برای واگذاری معدن سنگان خبر داد.
رييس کمیته معدن مجلس از برون‌سپاری 10 شرکت بزرگ معدنی از طریق بورس خبر داد و افزود: این واگذاری در قالب قانون بودجه سال 1391 انجام خواهد شد که اقدامی غیرقانونی است.
داریوش اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برون‌سپاری‌های انجام شده در قالب قانون و کار کارشناسی انجام نشده است. چنین اتفاقی در مجموعه شرکت ملی مس ایران نیز افتاده، این شرکت باید واگذار می‌شد ولی معادن زیرمجموعه این شرکت جزئی از این شرکت نیست که واگذار شوند.
در گروه فلزی بازار فولاد همچنان ضعیف و بدون تغییر است؛ براساس گزارش‌های منتشره بیلت در هفته گذشته تغییر قیمت نداشت. فولاد خوزستان فروش‌های موفقی در بورس داشت و احتمالا این روند افزایش خواهد یافت چون از یک طرف قیمت تمام شده محصول این کارخانه 1662 تومان است که ارزان‌ترین بیلت مرغوب است و از طرف دیگر معامله با کمترین ریسک صورت می‌گیرد نه نوسان نرخ ارز در مورد این کالا تاثیر دارد نه محدودیت‌های ناشی از تحریم و نه مشکل کیفی دارد.
در گروه تصفیه نفت دیروز تمامی نمادهای این گروه با صف فروش مواجه بودند. در این میان اکثر معامله‌گران در انتظار اظهار‌نظرهای رسمی در مورد وضعیت این گروه هستند.
در گروه شیمیایی دیروز نماد کربن پس از بازگشایی به دلیل وضعیت نامناسب بازار و باوجود تعدیل مثبت با 15درصد افت قیمت بازگشایی شد.شرکت کربن ایران با 25 میلیارد تومان سرمایه برای هر سهم در سال مالی 92 مبلغ 663 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده و این در حالی است که پیش‌بینی قبلی برای سال مالی مذکور مبلغ 435 ریال بوده است.
زيان انباشته تلفيقي گروه مطابق صورت‌هاي مالي 6 ماهه حسابرسي شده معادل 76 درصد سرمايه شرکت و به ازاي هر سهم مبلغ 759 ريال مي باشد. در گروه دارویی دیروز اعلام شد: ارز مرجع واردات دارو به صورت رسمی حذف شد.
به گزارش ایسنا، در حالی اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که دارو دیگر برای واردات ارز مرجع نخواهد گرفت که یک مقام مسوول در سازمان غذا و دارو در تازه‌ترین اظهارات خود از آغاز روند اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو خبر داد.
به گفته سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد‌مخدر سازمان غذا و دارو اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو از چند روز پیش آغاز شده است.
با توجه به اظهارات یاد شده می‌توان نتیجه گرفت که ارز مرجع واردات دارو نیز به صورت رسمی حذف شد و از این پس باید شاهد افزایش چشمگیر قیمت دارو در بازار باشیم.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن 74میلیارد تومان سهام معامله شد که از 229نمادی که به روی تابلو رفتند 141نماد با کاهش قیمت و 83 نماد با رشد ارزش همراه شدند و ساير نمادها بدون تغيير قيمت بودند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۳۲:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد