جهت‌گیری بازار آتی از سکه‌های پیش‌فروشی

جهت‌گیری بازار آتی از سکه‌های پیش‌فروشی
این روزها بازار جهانی طلا روزگار خوشی را سپری نمی‌کند.
این روزها بازار جهانی طلا روزگار خوشی را سپری نمی‌کند. قیمت این فلز گرانبها روزانه کاهش می‌يابد که این مساله امیدواری‌ها برای بازگشت طلا به روزهای اوج را کاهش داده است. بهای جهانی طلا در یک هفته گذشته سقوط شدیدی را تجربه کرد به طوری که در این مدت قیمت طلا در بالاترین سطح خود به ۱۴۷۷ دلار و در پایین‌ترین سطح نیز به ۱۳۶۰ دلار رسیده است. بر همین اساس در نظرسنجی‌های صورت گرفته، بسیاری از تحلیلگران به ادامه روند کاهشی قیمت طلا عقیده دارند.
افزایش ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش ارزش طلا بود. این کاهش قیمت‌ها به طور مستقیم بر نوسانات بازارهای داخلی طلا و سکه اثر گذاشت و موجب شد تا در سه هفته اخیر، قیمت طلا و سکه در این بازارها تقریبا به طور مداوم در مسیر کاهشی حرکت کند.
این در حالی است که قیمت طلا در بازارهای داخلی علاوه بر نوسان قیمت جهانی طلا به تغییرات بهای ارز نیز وابسته است، اما در شرایط فعلی، تا زمانی که سیاست‌های ارزی مشخص نشود نمی‌توان درباره تاثیرپذیری بازار داخلی طلا از نوسانات بازار ارز اظهار نظر کرد در حالی که هم‌اکنون نوسانات بازار ارز و جو روانی این بازار، بیشترین تاثیر را بر بازار داخلی طلا دارد. در همین زمینه مدت‌ها پیش موضوع راه‌اندازی بورس ارز مطرح شده بود که با راه افتادن مرکز مبادلات ارزی، این مساله به فراموشی سپرده شد، اما مجددا طی چند روز اخیر صحبت‌هایی از راه‌اندازی بورس ارز شنیده شد تا از این طریق مشکل نرخ ارز تا حدودی حل شود که در نهایت روز گذشته با مخالفت مجلس و دولت با این مساله، به نظر می‌رسد راه‌اندازی این بورس دوباره به حاشیه رانده شد.
در حالی که بهای جهانی طلا روز یکشنبه ثابت بود، قیمت انواع سکه و طلا در بازار تهران باز هم کاهش را نشان می‌داد. سکه تمام بهار آزادی که با آغاز فعالیت‌ها در هفته جدید 30 هزار تومان ارزان شده بود، روز گذشته نیز 25 هزار تومان دیگر ارزان شد تا سقوطی کم نظیر را طی یک سال گذشته تجربه کند. کاهش 25 هزار تومانی بهای سکه در تعطیلی بازارهای جهانی، نشان می‌دهد که اعلام خبر عرضه پیش از موعد سکه‌های پیش‌فروشی از ابتدای خردادماه نیز تاثیر خود را در بازار گذاشته است. موضوعی که می‌تواند بعد از عملی شدن اعطای سکه‌ها نیز، قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد. در این شرایط باید دید امروز بازارهای جهانی، هفته را چگونه آغاز می‌کنند. اگر کاهش قیمت طلا ادامه پیدا کند و هر اونس طلا از 1364 دلار پایین‌تر بیاید و حتی اگر تغییر چندانی در آن ایجاد نشود، کاهش قیمت سکه در کشور ادامه خواهد یافت. همراهی این دو عامل یعنی قیمت جهانی و عرضه سکه در بازار می‌تواند باز هم قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد، اما از سوی دیگر به گفته کارشناسان بازارهای طلا و سکه، به رغم خالی شدن حباب طلا، سکه (مخصوصا سکه‌های ربع و گرمی) همچنان دارای حباب هستند و تزریقی که بانک مرکزی با تحویل زودتر از موعد سکه‌های پیش فروشی انجام داده است، به دلیل اینکه از نظر قیمت و تعداد چندان قابل توجه نیست، توانایی از بین بردن حباب سکه را ندارد.
قیمت ارز هم در این روز در بازار آزاد افت کرد. ریزش شدید سکه‌های آتی در بورس کالا نیز روز یکشنبه در محدوده نزدیک به 4 درصد منفی دنبال شد. این روزها پارامترهای خاصی که بازارهای داخلی را تکان دهند تقریبا وجود ندارد و بهای اونس طلا است که مسیر این بازارها را روشن می‌کند. اگر همچنان جو آرامی بر بازارها حاکم باشد، با توجه به پیش‌بینی کاهش‌های مداوم برای بهای جهانی طلا، می‌توان انتظار داشت روند کاهش قیمت در بازارهای داخلی ادامه داشته باشد. در نهایت در شرایط فعلی، انتظارها از اعلام نامزدهای نهایی انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری است که این قابلیت را دارد تا جانی دوباره به معاملات در این بازارها ببخشد.
ریزش‌های شدید در بهای سکه‌های معاملاتی بازار آتی، نشان از پیش‌بینی کاهش قیمت برای آینده در این بازار دارد؛ چراکه پیش‌بینی معامله گران این بازار نیز برای آینده اونس، کاهش قیمت است. در همین راستا روز گذشته روند نزولی و ریزش شدید قیمتی سکه در بازار نقدی و آتی از روزهای قبل بیشتر بود. حجم معاملات نیز در این بازار همچنان پایین است، حجمی که در مقایسه با میزان 60 هزار معامله در روز (در معاملات یک سال گذشته قراردادهای آتی سکه بورس کالا) تقریبا به چشم نمی‌آید.
روز یکشنبه سکه سررسید خرداد با کاهش 37/3 درصد، سررسید تیر با افت 38/3 درصد و سکه سررسید مرداد با 73/2 درصد کاهش به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین‌ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و 235 هزار تا یک میلیون و 264 هزار تومان، سررسید تیر در محدوده یک میلیون و 277 هزار تا یک میلیون و 305 هزار تومان و سکه سررسید مرداد در محدوده یک میلیون و 317 هزار تا یک میلیون و 338 هزار تومان معامله شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۷:۷:۴۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد