جبهه طلایی علیه بیت‌کوین

جبهه طلایی علیه بیت‌کوین
جولان بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷، این ارز دیجیتالی را از سوی برخی از کارشناسان به‌عنوان جایگزین طلا مطرح ساخت. البته این زاویه دید با نگاه نهادهای بین‌المللی سنخیت چندانی نداشت. «انجمن جهانی طلا» در پژوهشی این دیدگاه را به چالش کشیده است.

جولان بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷، این ارز دیجیتالی را از سوی برخی از کارشناسان به‌عنوان جایگزین طلا مطرح ساخت. البته این زاویه دید با نگاه نهادهای بین‌المللی سنخیت چندانی نداشت. «انجمن جهانی طلا» در پژوهشی این دیدگاه را به چالش کشیده است. ازجمله نقاط قوت طلا نسبت به بیت‌کوین که در این پژوهش به آنها اشاره شده، نوسان قیمت کمتر، نقدشوندگی و ارزش بازار بیشتر، پیشینه امن و قابل‌اعتماد، قاعده‌مند بودن مکانیزم و نقش پررنگ در ذخایر قانونی بانک‌های مرکزی هستند.
جبهه طلایی علیه بیت‌کوین
رشد نجومی ارزش بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷، این پدیده دیجیتالی را به یکی از مهم‌ترین داستان‌های اقتصادی این سال تبدیل کرد. روند صعودی بیت‌کوین در این سال با ثبت قیمت ۱۰۰۰ دلاری آغاز شد و با شیب عمودی تداوم یافت. پلکان قیمتی ارز دیجیتالی یکی پس از دیگری فتح می‌شد تا اینکه در ماه پایانی سال، قیمت ۲۰ هزار دلاری را نیز به خود دید. جولان ارزهای رمزنهاد در سال ۲۰۱۷، منتقدان زیادی از جمله بانکداران را به تلاش برای پیشگیری از رشد فراتصور این پدیده واداشت. تلاش بانکداران، دولت‌ها و برخی از ارگان‌های پولی بین‌المللی تا پایان سال گذشته نتیجه خاصی نداشت؛ اما با پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، سخت‌گیری دولت‌ها، جهت‌گیری محکم نهادهای پولی بین‌المللی و ظهور نقاط ضعف ارزهای دیجیتالی، روند نزولی به بیت‌کوین تحمیل کردند. قیمت هر بیت‌کوین در ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ در پاره‌ای از زمان‌ها به زیر ۱۰ هزار دلار نیز کشیده شد. با این تفاسیر، دلایل افت محسوس قیمت بیت‌کوین (به همراه سایر ارزهای رمزنهادی مانند ریپل و اتریوم) از جنبه‌های متفاوتی قابل بررسی هستند. مهم‌ترین این جنبه‌ها در روزهای اخیر، موضع‌گیری نهادهای بانکی مهم از جمله صندوق بین‌المللی پول، بانک‌ سوئیس و بانک انگلستان، سرقت تاریخی از شرکت بزرگ ژاپنی و ممنوعیت تبلیغات بیت‌کوین در فیسبوک هستند. مقایسه طلا با بیت‌کوین در سال گذشته، تئوری جایگزینی طلای فیزیکی با طلای دیجیتالی را مطرح ساخته بود. «انجمن طلای جهانی» در رابطه با این مقایسه، موضع مخالف خود را طی پژوهشی منتشر کرد. در این پژوهش که بیشتر به سود طلا نوشته شده، نوسان کمتر، ارزش بازار بیشتر، نقدشوندگی بالاتر، قدمت زیاد، اعتمادپذیری و قانونمندی طلا به‌عنوان محاسن فلز زرد در مقابل بیت‌کوین معرفی شده‌اند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۴:۲۸ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد