فراز و فرود قیمت‌های جهانی طلا در بازار آتی

فراز و فرود قیمت‌های جهانی طلا در بازار آتی
نوسان قیمت سررسیدهای طولانی‌مدت در بازار آتی سکه نشان می‌دهد که بسیاری از تحلیلگران به دورنمای رشد قیمت‌های جهانی طلا خوش‌بین هستند و این مطلب نشان می‌دهد که بازار آتی از هم‌اکنون برای برخی موقعیت‌های پیش‌رو پیشقدم شده است. فراز و فرود قیمت‌های جهانی طلا در این تصمیم‌گیری اهمیت بسیاری خواهد داشت اگرچه این رویکرد معاملاتی چالش‌ها و فرصت‌های بسیاری را در ذات خود نهفته دارد.

نوسان قیمت سررسیدهای طولانی‌مدت در بازار آتی سکه نشان می‌دهد که بسیاری از تحلیلگران به دورنمای رشد قیمت‌های جهانی طلا خوش‌بین هستند و این مطلب نشان می‌دهد که بازار آتی از هم‌اکنون برای برخی موقعیت‌های پیش‌رو پیشقدم شده است. فراز و فرود قیمت‌های جهانی طلا در این تصمیم‌گیری اهمیت بسیاری خواهد داشت اگرچه این رویکرد معاملاتی چالش‌ها و فرصت‌های بسیاری را در ذات خود نهفته دارد.
جذابیت معاملاتی سررسید‌های دور

روز شنبه در گزارشی به رخدادهای زیرپوستی در بازار آتی سکه اشاره کردیم که در آن سناریوهای کوتاه‌‌مدت و بلندمدت در این بازار مورد بررسی قرار گرفت و فراز‌و‌فرودهای آن را مورد نقد قرار دادیم. ذات توجه به سیگنال‌های کوتاه‌مدت نشان‌دهنده آن بود که بازار به نوسان مقطعی قیمت دلار توجه کرده و از این نوسان نرخ به‌عنوان یک موقعیت بهره برده که به رشد قیمت‌ها مخصوصا برای سررسید اسفندماه امسال منجر شد. البته رخدادهای قیمتی روز شنبه هم در این چارچوب قابل ارزیابی است ولی ذات نوسان قیمت‌ها با رویکردهای کوتاه مدت را تغییر نمی‌دهد. از سوی دیگر نوسان قیمت‌ها در سررسیدهای طولانی‌مدت مخصوصا آبان ۹۷ در طول هفته گذشته توانسته بود ۳۴/ ۱ درصد رشد قیمتی را به نسبت سقف و کف قیمت‌ها تجربه کند که به صراحت سیگنال‌های تاثیرگذار در طولانی‌مدت را می‌توان در این چارچوب مورد ارزیابی قرار داد.

همان‌گونه که در گزارش پیشین به آن اشاره کردیم رویکردهای قیمتی برای بازه زمانی طولانی‌مدت که با حجم معاملات بیشتری رو به رو بوده شاید بتواند معرف جذابی از رخدادها و ذهنیت‌های فعالان بازار در آینده تلقی شود. رفتار قیمتی نشان می‌دهد که ذهنیت معامله‌گران در بازار آتی برای آینده طولانی‌مدت طلا جذاب‌تر از رخدادهای مقطعی است که شاید با ذات این بازار و انتظارات مختلف همخوانی داشته باشد. یعنی با فرض پذیرش قیمت‌های فعلی در بازار دلار و البته محاسبه تورم پیش‌رو در کشور شاید بتوان نوسان نرخ‌های دلار را برای طولانی‌مدت آرام ارزیابی کرد. همین سیگنال کافی است تا توجه به قیمت جهانی طلا را بتوان مهم‌ترین سیگنال قیمتی برای سررسیدهای طولانی‌مدت مخصوصا سررسیدهای آبان ۹۷ و حتی شهریور ۹۷ ارزیابی کرد.

نگاهی به نوسان قیمت طلای جهانی در طول هفته گذشته نشان می‌دهد که با افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی بهای طلا نیز به سمت کاهش نرخ متمایل شده اگرچه این افت قیمتی به نسبت اکثر بازارهای کالایی شرایط متعادل‌تری را نشان می‌دهد.

ذات تحریک بازار آتی در سررسیدهای طولانی‌تر اگرچه با توجه به تجربیات پیشین چندان هم رخداد پیچیده‌ای به نظر نمی‌رسد، ولی در عین حال رشد بیشتر این نرخ در سررسید آبان ۹۷ در هفته گذشته به نسبت سایر سررسیدها خود نکته‌ای خبری محسوب می‌شود که نیاز به تفسیر بیشتری دارد. خوش‌بینی به آینده قیمت طلا نه تنها در تحلیلگران و معامله‌گران داخلی دیده می‌شود، بلکه بسیاری از موسسات بین‌المللی نیز به آن پرداخته‌اند تا جایی که حتی قیمت‌هایی بیش از ۱۴۰۰ دلار در هر اونس نیز مورد توجه قرار گرفته است، اما تنها یک گمانه‌زنی است. این در حالی است که ذات کاهش ارزش سهام آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان در هفته گذشته و اما و اگرهای نرخ بهره در آمریکا در کنار رشد ارزش دلار و حتی احتمال افزایش بیشتر این نرخ تماما بر قیمت طلا تاثیرگذار بوده و به یک گام کاهش این نرخ منتهی شده است. از سوی دیگر کاهش جدی ارزش سهام آمریکا در هفته گذشته و تاثیرمستقیم آن بر بازارهای مالی چین و هنگ‌کنگ موجب شد تا یک جو بدبینی به بازارهای کالایی معطوف شود تا جایی که بسیاری از کالاها در نهایت وارد یک فاز کاهشی شدند. اوج تاثیرگذاری این رخداد را می‌توان در شاخص‌های کالایی به صراحت مشاهده کرد که وارد یک روند نزولی مشهود شده است. تا اینجا تغییر خاصی در بازارها ایجاد نشده که بتوان به‌عنوان یک سیگنال مهم از آن یاد کرد زیرا پس از رشد محسوس قیمت‌ها در بازارهای سهام این عقب‌نشینی مقطعی نرخ چندان هم رخداد عجیبی محسوب نشده مخصوصا در وضعیتی که تغییرات ذاتی در داده‌های کلان اقتصاد آمریکا ایجاد شده است. مهم‌ترین‌ خروجی این روند را باید برخی ذهنیت‌ها به شمار آورد؛ زیرا آغاز بحران اقتصاد در سال ۲۰۰۸ نیز روند شبیه این رخداد تجربه شده بود و البته پس از کاهش نرخ در بازار آمریکا سایر بازارهای جهانی و مخصوصا بازارهای کالایی با کاهش قیمت‌هایی جدی رو‌به‌رو شدند. در همان دوره نیز بهای طلا متعاقب سایر قیمت‌ها فروریخت، ولی این روند کاهشی در نهایت به ثبت بزرگ‌ترین موفقیت‌های قیمتی در این بازار بدل گشت و قیمت طلا را به رکوردهای تاریخی و طلایی خود نزدیک کرد. این شرایط اگرچه در وضعیت فعلی خودنمایی نمی‌کند ولی نمی‌توان از این واقعیت نیز صرف‌نظر کرد که برخی از تحلیلگران اگرچه در گفتار خود چنین احتمالی را مردود می‌دانند ولی برخی دیگر از معامله‌گران این احتمال را در معاملات خود گویی دخیل داشته‌اند. باید به این نکته به صراحت اشاره داشت که بازار آتی قطعا فضایی برای داد و ستد خوش‌بینی‌ها و بدبینی‌ها با تخمین دورنمای قیمت‌هاست یعنی هر معامله‌گری احتمالا بسیاری از سناریوهای قیمتی را مدنظر قرار داده و در نهایت با تکیه بر این سیگنال‌ها اقدام به در اختیار گرفتن موقعیت‌های خرید و فروش خواهد کرد.

در طول هفته گذشته در سررسید آبان ۹۷ شاهد ثبت بیش از ۱۲۲ هزار قرارداد بودیم که در فاز خرید جمعا در طول هفته گذشته ۵ هزار و ۶۴۵ نفر- قرارداد به ثبت رسید ولی در فاز فروش نیز ۵ هزار و ۷۱۵ نفر- قرارداد به ایفای نقش پرداختند. این وضعیت نشان می‌دهد که خرید در طول هفته گذشته از قدرتمندی بیشتری برخوردار بوده یعنی این بازار با میل به خرید همراه بوده است. به‌عنوان یک مقایسه می‌توان عنوان کرد که در هفته پیش از آن شرایط دگرگون بوده و بازار با میل به فروش رو به رو بود. از سوی دیگر در آن بازه زمانی ( دو هفته گذشته) نزدیک به ۸۵ هزار قرارداد به ثبت رسید که مقایسه آن با هفته گذشته باز هم نشان دهنده جذابیت‌های معاملاتی برای سررسید آبان ۹۷ است. این مقایسه هم نشان می‌دهد که بازار به گونه‌ای نامحسوس گویی احتمال رشد قیمت‌ها را در معاملات خود لحاظ کرده و شاید قیمت‌های بالاتری را برای بازار جهانی طلا در ماه‌های آینده در نظر گرفته است. در هر حال تلاقی ریزش بازار سهام آمریکا با افزایش جدی حجم معاملات در بازار آتی مخصوصا با محوریت سررسیدهای طولانی‌مدت قطعا اتفاقی نیست.

به گزارش کومرز بانک با سقوط ارزش سهام در بازار آمریکا شاهد افزایش حجم فروش در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا هستیم که البته ارقام برجسته‌ای عنوان شده است. از سوی دیگر بودجه جدید آمریکا در کنار افزایش معافیت‌های مالیاتی و همچنین تقویت ارتش در بودجه آمریکا همگی مواردی است که بر آینده ارزش دلار، پایه پولی آمریکا و قیمت طلا تاثیرگذار خواهد بود اگرچه برخی از فعالان بازار در بازار آتی سکه داخلی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی بیش از حالت عادی بر یک سقوط همه جانبه قیمت‌ها مطمئن هستند؛ رخدادی که باید با ابهام و تردید نسبت به آن نگریست. در هر حال سقوط آزاد قیمت‌ها در بازارهای کالایی متعاقب ریزش قیمت سهام آمریکا تا حدودی از شواهد جدیدی برخوردار شده، ولی این ادعا که این تغییرات قیمتی به شیوه‌های گسترده‌ای به سایر بازارها نیز تسری می‌یابد احتمالا محقق نخواهد شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد