رشد شاخص فرابورس در فضای کم رمق

رشد شاخص فرابورس در فضای کم رمق
در هفته‌ای که گذشت بازارهای چند‌گانه فرابورس با افت ارزش معاملات روبه‌رو شدند. گردش نقدینگی در این بازارها طی هفته گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافت. اما شاخص کل فرابورس به‌رغم رغبت کمتر سرمایه‌گذاران و کاهش تحرک آنان، رشد ۴/ ۰ درصدی را در مقیاس هفتگی به نمایش گذاشت و در سطح هزار و ۱۰۸ واحد ایستاد.

در هفته‌ای که گذشت بازارهای چند‌گانه فرابورس با افت ارزش معاملات روبه‌رو شدند. گردش نقدینگی در این بازارها طی هفته گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافت. اما شاخص کل فرابورس به‌رغم رغبت کمتر سرمایه‌گذاران و کاهش تحرک آنان، رشد ۴/ ۰ درصدی را در مقیاس هفتگی به نمایش گذاشت و در سطح هزار و ۱۰۸ واحد ایستاد.

گر‌چه در واپسین روزهای هفته گذشته با بهبود تقاضا از سوی معامله‌گران شاخص‌کل ارتقای نسبی یافت اما  التهاب بیشتر در بازار ارز و افزایش نوسان‌ها در بازارهای جهانی تا حدودی ریسک معاملات سهام را افزایش داد و در نتیجه فضای احتیاطی را تشدید کرد.این امر به افت ارزش معاملات منجر شد، ضمن اینکه با نزدیکی به روزهای پایانی سال و نیاز بیشتر سرمایه‌گذاران نهادی به نقدینگی، معاملات سهام به‌طور سنتی با یک فشار فروش مواجه هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته گذشته، ارزش معاملات خرد سهام در بازارهای اول و دوم، نسبت به هفته منتهی به هجدهم بهمن‌ماه ۲۵ درصد کاهش داشته است. در عین حال، افزایش ارزش سهام فرابورسی در پی بهبود نسبی تقاضا در روزهای پایانی هفته گذشته، به رشد ۴/ ۰ درصدی شاخص کل انجامید. در جریان این معاملات، تحرک بیشتر سهامداران حقیقی در معاملات هفته گذشته و رشد هفت‌ونیم برابری خالص خرید فعالان حقیقی در مقیاس هفتگی، در رشد بهای سهام فرابورسی تبلور یافت و شاخص این بازار را به بالای سطح ۱۱۰۰ واحدی بازگرداند. سهامداران حقیقی بازارهای اول و دوم در پایان هفته گذشته حدود ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به ارزش دارایی خود اضافه کردند. این در حالی بود که در هفته منتهی به هجدهم بهمن‌ماه تنها ۷۰۰ میلیون تومان به سبد سهام فعالان حقیقی این دو بازار اضافه شده بود.

همچنین در هفته اخیر، شاخص ۱۰ صنعت فرابورسی متعلق به بازارهای اول و دوم با رشد روبه‌رو شد. در این میان، عنوان بیشترین رشد شاخص در بین صنایع ۲۴‌گانه فرابورسی به ترتیب به گروه‌های خرده‌فروشی، انبوه‌سازی و گروه عرضه برق و گاز با رشد به ترتیب ۵/ ۱۰، ۵/ ۴ و ۴ درصدی اختصاص یافت. از میان صنایع بزرگ و اثرگذار، شاخص گروه فلزات اساسی در پایان معاملات چهارشنبه افزایش ۵/ ۱ درصدی را به نمایش گذاشت. در مقابل شاخص ۱۳ گروه فرابورسی از جمله آنها صنایع پالایشی و پتروشیمی با افت شاخص مواجه شدند. بیشترین افت شاخص نیز به ترتیب در گروه‌های پیمان‌کاری صنعتی، دارویی و قندوشکر رقم خورد. بیشترین گردش نقدینگی در بازار اول و دوم به ترتیب به گروه‌های فلزات اساسی و پتروشیمی و سرمایه‌گذاری فرابورسی تعلق گرفت. به بیان دیگر، حدود نیمی از نقدینگی در این سه گروه فرابورسی جابه‌جا شد.

اما همزمان با افت ارزش معاملات سهام فرابورسی، در بازار بدهی نیز با کاهش گردش نقدینگی مواجه بودیم. یکی از رویدادهای معنادار در بازار بدهی طی روزهای اخیر، افزایش نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه بود که برای برخی از اوراق فراتر از ۱۸ درصد نیز ثبت شد. یکی از عواملی که در افزایش عرضه اوراق بدهی و در نتیجه رشد بازدهی این اوراق عنوان می‌شد، پیش‌بینی افزایش نرخ بهره بانکی از سوی سیاستگذار پولی، در واکنش به التهاب‌های ارزی مطرح شده بود که سرانجام این انتظارات رنگ واقعیت به خود گرفت.

با وجود رکود نسبی حاکم بر بازار بدهی در مقیاس هفتگی و کاهش ۱۸ درصدی ارزش معاملات اسناد خزانه در این بازه زمانی، روابط‌عمومی شرکت فرابورس ایران از عرضه دو مرحله دیگر از اسناد خزانه در نمادهای «اخزا۶۰۸» و «اخزا۶۰۹» طی هفته پیش‌رو خبر داد. عرضه این اوراق می‌تواند گام دیگری در مسیر توسعه بازار بدهی و افزایش عمق معاملات به‌ویژه در رکودهای پیش‌رو باشد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۴:۴۱ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد