هفته‌ای با افت ۱/ ۱ درصدی شاخص سهام

هفته‌ای با افت ۱/ ۱ درصدی شاخص سهام
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته روند ضعیف معاملاتی خود را ادامه داد و با عقب‌نشینی ۱/ ۱ درصدی عملا دو سطح حمایتی شاخص را از دست داد.

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته روند ضعیف معاملاتی خود را ادامه داد و با عقب‌نشینی ۱/ ۱ درصدی عملا دو سطح حمایتی شاخص را از دست داد.در بازار سهام وضعیت خاص نقدینگی معامله‌گران در اسفند و همچنین نوسان قیمت‌ها در بازار جهانی موجب شد تا شاهد کاهش قیمت نمادهای عمده باشیم. نامشخص بودن سیاست‌های اقتصادی به خصوص در مورد نرخ ارز به همراه کمبود نقدینگی ناشی از پایان سال و همچنین تبعات ناشی از افزایش نرخ بهره بانکی سبب شده است تا بازار با افت شاخص و سردرگمی معامله‌گران مواجه باشد. ادامه نوسان‌های مخرب در بازارهای موازی به ویژه در بازار ارز موجب شده است نقدینگی فعال در بورس حتی کمتر از شرایط قبلی نرخ بهره ۲۰ درصدی باشد. در این شرایط امید معامله‌گران در اندک روزهای باقی مانده به تحرکات شرکت‌های حقوقی در بازار‌سازی ارزش پرتفوی سهام و معاملات عمده‌ای است که می‌تواند به بازار انگیزه‌ای هر چند محدود بدهد.
در هفته گذشته بازار شاهد رقم خوردن برخی معاملات عمده بود انتقال بخشی از سهام آلومینیوم ایران به یک شرکت بخش خصوصی و فعال در صنعت آلومینیوم انتظارات از این شرکت را افزایش داده است. در همین حال ذوب آهن اصفهان نیز شاهد خرید سهام این شرکت توسط شرکتی بود که تا حدودی زیر‌مجموعه ذوب‌آهن محسوب شده و کلاف تحولات «ذوب» را پیچیده‌تر می‌کند. این بلوک توسط شرکتی به نام پویش بازرگان خریداری شد که سال ۹۴ توسط ذوب آهن تاسیس شده بود و هم اکنون ۶۰ درصد سهام آن در اختیار فعالان صنعت فولاد قرار دارد.در این شرایط روز چهارشنبه، بازار، پایانی ضعیف مثل روزهای دیگر هفته داشت تا با کاهش ۱۳۰واحدی به رقم ۹۶هزار و ۸۶۰واحد برسد. شاخص کل هموزن نیز با کاهش ۱۱۶ واحدی (۶۷/ ۰ درصدی) به رقم ۱۷هزار و ۳۱۲واحد بسنده کرد.در همین حال در بازار جهانی روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد ادامه ضعف و نوسان شدید به دنبال احتمال بروز جنگ تجاری میان آمریکا و شرکای تجاری‌اش بودند هر چند نشانه‌هایی از کاهش تنش‌ها در بازار جهانی به چشم می‌خورد. روز جمعه (ساعت ۱۵) بهای نفت به هر بشکه ۱/ ۶۴ دلار برای نفت برنت رسید در همین حال بهای سه فلز مس، روی و سرب نیز به ترتیب ۶ هزار و ۸۴۰ دلار، ۳ هزار و ۲۱۰ دلار و ۲ هزار و ۳۵۰ دلار در بازار رقم خورد.

در بازار روز چهارشنبه ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو وابسته به مجموعه بانک ملی ایران در بورس تهران عرضه اولیه شد. هر سهامدار در عرضه اولیه ۸۳۳ سهام در نرخ ۴۱۵تومان دریافت کرد.درمورد عرضه این سهام روح الله حسینی مقدم، معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس درخصوص ارزش‌گذاری سهام سرمایه‌گذاری شفادارو بیان کرد: قیمت‌گذاری این شرکت بر اساس محاسبه ارزش خالص دارایی پرتفوی (NAV)شرکت صورت گرفته است. به این ترتیب حداقل قیمت برای سفارش‌گیری ۴۰۰ تومان و حداکثر آن ۴۱۵تومان در نظر گرفته شد. وی در ادامه افزود: تمام صورت‌های مالی این شرکت مورد بررسی قرار گرفته است، که بر اساس آخرین اظهارات کارشناسان شرکت بورسی «شفا» از شفافیت کامل در صورت‌های مالی برخوردار است.در بازار ابزار مالی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه از برنامه پذیره نویسی ۹۲ میلیارد تومانی صکوک اجاره توسط یک شرکت ساختمانی و سهامی خاص با سود ۱۵ درصدی خبر داد.غلامرضا ابوترابی با اعلام صدور موافقت اصولی سازمان بورس با تامین مالی شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت (سهامی خاص) اظهار کرد: این مجوز شامل ۹۲ میلیارد تومان صکوک اجاره ۴ ساله و با نرخ اجاره بهای ۱۵ درصدی و با هدف تامین مالی پروژه‌های ساختمانی است.

وی ادامه داد: عرضه این اوراق در فرابورس خواهد بود و اجاره بها هر سه ماه یک بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود.این مقام مسوول ادامه داد: ضامن و مسوول بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی اوراق، سرمایه‌گذاری اهداف و تامین سرمایه بانک مسکن هستند و شرکت واسط مالی فروردین دوم به وکالت از خریداران اوراق، دارایی‌های مبنای انتشار اوراق را که شامل یک قطعه زمین و یک باب ساختمان (هر دو واقع در تهران) هستند از شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت (بانی) خریداری کرده و سپس آنها را به‌صورت اجاره به شرط تملیک به وی واگذار می‌کند.

در گروه تصفیه نفت پالایشگاه اصفهان عملکرد ۹ ماهه را اعلام کرد. پالایشگاه اصفهان در گزارشی از تحقق ۷۳ درصدی از سود ۸۹۴ ریالی معادل ۶۵۰ ریال در عملکرد ۹ ماهه خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۳ درصد بیشتر است. در گروه تصفیه نفت همچنین افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا پایان امسال و ۷ ماه زودتر از موعد صورت خواهد گرفت. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اشاره به تشکیل کارگروه کشتی‌سازی در صدرا از افتتاح فاز دوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه خبر داد و گفت: به زودی صادرکننده بنزین می‌شویم. وی افزود: امروز تعداد زیادی شناور خارجی در خلیج‌فارس داریم که پیشنهاد شد صدرا به‌عنوان یک مجموعه صنعتی در ساخت شناورها و کشتی‌های غول‌پیکر مجددا ورود کند همان گونه که پیش از این هم  کشتی‌ با  ظرفیت ۱۳۰ هزار تن ساخته بود.در گروه غذایی قند اصفهان هم از تعدیل ۳۷ درصدی سود خبر داد. «قصفها» اعلام کرده به دلیل افزایش یارانه شکر تولیدی از چغندر پاییزه سال‌های ۹۵ و ۹۶، پیش‌بینی سود ۱۰۸۰ ریالی هر سهم به ۱۴۷۶ ریال افزایش یافته است.

در این گروه همچنین قند چهارمحال نیز که به دلیل رشد ۲۰ درصدی قیمت سهام متوقف شده بود در گزارشی از عدم رخداد مساله‌ای خاص خبر داد.در گروه سرمایه‌گذاری مدیرعامل جدید سرمایه‌گذاری خوارزمی معرفی شد و حسین سلیمی سکاندار این شرکت شد.در گروه ساختمانی سخت آژند در مجمع خود با تقسیم سود ۲۳تومانی معادل ۴۸درصد سود محقق شده موافقت کرد.در گروه دارویی لابراتور‌های دارویی رازک در مجمع فوق‌العاده خود با افزایش سرمایه از مبلغ ۴۱۰ میلیارد ریال به مبلغ ۵۹۳ میلیارد ریال (معادل ۴۵ درصد) موافقت کرد این افزایش سرمایه ۱۰ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی و ۳۵ درصد از محل سود انباشته صورت می‌گیرد.

در گروه معدنی، گل‌گهر سهامداران خود را برای مجمع افزایش سرمایه فراخوانده است. براین اساس سهامداران کگل در ساعت ۸:۳۰ روز دوشنبه مورخ ۲۸ اسفند ۹۶ در محل سالن گلزار هتل لاله تهران واقع در تهران، خیابان دکتر فاطمی شاهد برگزاری مجمع خواهند بود.  در معاملات روز چهارشنبه  نماد معاملاتی شرکت‌های قند اصفهان، پشم‌بافی طوس، سرمایه‌گذاری سپه، گسترش صنایع پیام، قند اصفهان، تولید نیروی برق دماوند از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های فیبر ایران، آلومتک، بانک خاورمیانه، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، تولید نیروی برق دماوند، گلوکوزان، سایپا دیزل، پاکسان، کویر تایر، داروسازی دکتر عبیدی، نیرو کلر، سیمان مازندران بازگشایی شدند.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۲۱۹ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۳۱۰ میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات در بورس به هزار و ۴۴۹ میلیارد تومان رسید که افتی ۱۸ درصدی نسبت به هفته قبل را نشان می‌داد. شاخص نیز در کل هفته با افت ۱/ ۱ درصد مواجه شد که باعث شد بازار در کل سال جاری به بازدهی ۲۵ درصد محدود شود.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۳:۱۳:۳۳ بعد از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد