رشد شاخص سهام در هفته نیمه تعطیل

 رشد شاخص سهام در هفته نیمه تعطیل
دومین هفته کاری بورس اوراق بهادار تهران در سال جاری با پشت سرگذاشتن دو روز کاری با رشد شاخص کل به پایان رسید. در بازار هفته گذشته همچنان در غیبت شمار قابل ملاحظه‌ای از معامله‌گران، دادو‌ستد سهام جو آرام و به دور از تب و‌تابی داشت. این جو، هر چند با رشد شاخص کل همراه شد اما کمی حجم معاملات نشان می‌دهد که سهامداران همچنان نسبت به آینده معاملات با نااطمینانی مواجه هستند. به نظر می‌رسد روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین مسائل سیاسی و تجاری نیز دست به دست هم داده‌اند تا تصمیم‌گیری در بازار دشوار شود.

در بازار سهام روز چهارشنبه شاخص کل ۶۴واحد رشد کرد و به رقم ۹۷هزار و ۱۵۱واحد رسید. بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص سهام را ملی مس ایران، گل‌گهر، پتروشیمی جم، هلدینگ خلیج‌فارس و سرمایه‌گذاری امید داشت. روز چهارشنبه شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش ۹ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۳۳۴ واحد را به نمایش گذاشت.

در گروه انفورماتیک بررسی‌های سازمان بورس از نتیجه رای مفصل و طولانی جامعه حسابداران رسمی درباره «های‌وب» ادامه دارد و این شرکت اقدام به انتشار گزارش عملکرد ماه آخر سال گذشته و ۱۲ ماهه کرد. در حالی آخرین وضعیت بازگشایی نماد «های‌وب» منوط به اتمام بررسی‌های سازمان بورس از نتیجه رای مفصل و طولانی جامعه حسابداران رسمی ایران شده که این شرکت بورسی اقدام به انتشار گزارش عملکرد ماه آخر سال گذشته و ۱۲ ماهه کرد. گزارش بورس پرس هم نشان می‌دهد سازمان بورس فرآیند بررسی‌ها را در جریان دارد و در حال مستندسازی برای رفع ابهامات مربوط به‌صورت‌های مالی سال‌های ۹۴ و ۹۵ و ۶ ماهه سال گذشته «های وب» است و این احتمال را در نظر دارد که بعد از دریافت گزارش حسابرسی شده سال مالی قبل، اقدام به بازگشایی نماد کند که از ۲۲ آذر بسته مانده است.

در شرایط کنونی زمان بازگشایی نماد این شرکت مشخص نیست و بستگی به اتمام بررسی‌های کارشناسی و تصمیم هیات مدیره سازمان بورس دارد که طی روزهای آینده مشخص خواهد شد. باید دید آیا نماد «های‌وب» بدون گزارش حسابرسی شده صورت‌های مالی سال مالی قبل در فروردین باز خواهد شد یا به دریافت گزارش منوط در اردیبهشت‌ماه باز خواهد شد.در گروه سیمانی سیمان هگمتان از مزایده یک فقره دارایی شامل یک باب زمین به مساحت ۱۲۰۰ متر و دارای ساختمان نیمه کاره تجاری و اداری خبر داد. بر این اساس «سهگمت» اعلام کرد یک باب زمین با کاربری تجاری و اداری به مساحت ۱۲۰۰ متر و دارای ساختمان نیمه کاره با پروانه ساخت ۴۵۰۰ متر واقع در خیابان مهدیه همدان را تا ۱۹ فروردین به مزایده گذاشته که نتیجه آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

در گروه معدنی قیمت سنگ آهن وارداتی در چین این هفته کمی بهبود داشت، چرا که خریدارها به بازار نقدی بازگشتند. شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد، ۳/ ۲دلار نسبت به پنج‌شنبه گذشته بالا رفته است و به ۴/ ۶۵ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر رسیده است. رشد قیمت فولاد خریداران سنگ آهن را به بازار باز گردانده است. پایین آمدن موجودی انبارها موجب شده قیمت فولاد و تقاضای آن بهبود یابد. قیمت بیلت هم در بازار چین اخیرا رشد ۱۶ دلاری داشته ۵۴۶ دلار هر تن درب انبار شده است.

در این گروه همچنین محمد کشانی، مدیر‌عامل فولاد خوزستان در گفت‌وگویی با سایت خبری «معدن ۲۴ » گفت: توافق‌نامه‌ای بین فولاد خورستان و وزارت رفاه برای انجام مذاکرات بیشتر برای خرید فولاد اکسین خوزستان صورت پذیرفته است و امید می‌رود شرایط برای خرید سهام این شرکت نهایی شود. وی تصریح کرد: بعد از خرید کارخانه ۵/ ۲ میلیون تنی کنسانتره توسعه ملی در سنگان، شر‌کت به دنبال خرید یک کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن با همین ظرفیت با هدف اجرای طرح‌های توسعه است. کشانی اظهار کرد: امسال ظرفیت تولید فولاد خوزستان به ۴ میلیون تن خواهد رسید و طرح‌های توسعه از خرداد ماه به بهره‌برداری می‌رسد. گفتنی است فولاد خوزستان با صادرات بیش از ۲ میلیون فولاد بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول در ایران است.

در تحولات پیرامون بازار سهام معاون سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی از برنامه فروش چند شرکت در سال جاری خبر داد. عباس نعیمی، جانشین مدیرعامل و معاون امور شرکت‌های گروه توسعه ملی درخصوص آخرین وضعیت واگذاری‌ها و بودجه سال ۹۶ «وبانک» گفت: شرکت در سال مالی گذشته شرکت‌های بورسی و غیر بورسی زیادی را واگذار و چند شرکت زیر‌مجموعه را نیز به بازار سرمایه وارد کرد. جانشین مدیرعامل گروه توسعه ملی گفت: برنامه فروش ارج، ایران ترانسفو نیز در سال جاری دستور کار است. نعیمی به برنامه شرکت برای واگذاری بلوک شفا دارو تحت اختیار«وبانک» نیز اشاره کرد و گفت: این بلوک را در سال جاری واگذار خواهیم کرد.

وی درخصوص برنامه واگذاری «وتوسم» هم گفت: در حال حاضر مشتری جدی برای واگذاری این بلوک ورود پیدا نکرده است و در صورتی که پیشنهاد خوبی برای خرید این شرکت باشد، این واگذاری نیز انجام می‌شود. در بازار روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان کردستان، سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران، تولیدی کاشی تک سرام، سیمان هگمتان، صنعتی آما، معادن منگنز ایران، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام صنایع خاک چینی ایران متوقف شدند. ضمن اینکه همچنان نماد معاملاتی کشت و صنعت پیاذر به دلیل عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت تعلیق شد.در گروه واسطه‌گری مالی آتیه دماوند از قصد خود برای واگذاری سهام سرمایه‌گذاری بیمه خبر داد. براساس اطلاعیه منتشره این شرکت ۸درصد سهام «وبیمه» را در تاریخ بیست و دوم فروردین ماه در نرخ ۳هزار و ۱۵ریال عرضه می‌کند.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت ) در بورس به ۱۴۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۵۰میلیارد تومان بالغ شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۴:۱۶:۵۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد