بالاخره ورق آتی برگشت!

بالاخره ورق آتی برگشت!
دیروز باز هم تمام بازارها با هم همسو شدند، اما این بار در جهت افزایش قیمت‌ها.
دیروز باز هم تمام بازارها با هم همسو شدند، اما این بار در جهت افزایش قیمت‌ها. بالاخره پس از روزهای پیاپی کاهش قیمت، بهای هر اونس طلا روز گذشته افزایش یافت و قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی را هم با خود بالا کشید. بازار طلای تهران روز گذشته پس از مدت‌ها تکانی خورد و سکه نقدی طرح جدید در این روز به یک‌ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید که به تبع آن قیمت سکه در بازار معاملات آتی بورس کالا در ابتدای معاملات روز گذشته، با افزایش شدید مواجه شد .
قیمت جهانی طلا از پایان روز دوشنبه روند صعودی به خود گرفت که از عوامل این افزایش، کاهش ارزش دلار عنوان شده است. همچنین از دیگر عوامل این افزایش ناگهانی، انتشار گزارشی از سوی موسسه اعتبارسنجی مودی است مبنی بر اینکه اگر آمریکا در حل مشکلات بودجه‌ای خود در سال 2013 موفق عمل نکند، این موسسه ناچار است تا اعتبار بدهی دولت آمریکا را کاهش دهد. از سوی دیگر امروز سرمایه گذاران بازار طلا در انتظار انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا با موضوع چشم‌انداز اقتصادی این کشور و توقف یا ادامه اجرای طرح محرکه اقتصادی آمریکا هستند و سخنرانی برنانکی در این روز مشخص کننده روند آتی اونس طلا خواهد بود؛ اما به گفته تحلیلگران بازارهای جهانی، بعید به نظر می رسد که قیمت جهانی طلا، در چند روز آینده، از حداقل و حداکثر بهای روزهای اخیر خود، عبور کند.
از سوی دیگر علاوه بر تاثیرات اونس جهانی، روز گذشته شایعات و گمانه زنی‌های فراوان در خصوص نتایج تایید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی موجب شد تا بازار نقدی و آتی سکه طلا نوسانات شدیدی را تجربه کند. این خبرها همچنین باعث شد تا روز سه شنبه بازار آتی سکه با قدرت فراوان آغاز به کار کند به طوری که در ابتدای معاملات، سکه در هر سه سررسید با افزایش قیمت نزدیک به 4 درصد رو‌به‌رو شد، اما به تدریج در میانه روز، از شدت افزایش قیمت‌ها کاسته شد. البته این در حالی است که رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، دلیل افزایش قیمت طلا و سکه در روز گذشته را تنها ناشی از تغییرات طلای جهانی دانست و هر گونه اظهار نظر دیگر مبنی بر تاثیر رویدادهای سیاسی در این بازار را نادرست اعلام کرد.
تا قبل از افزایش بهای جهانی طلا، تمام پیش‌بینی‌ها در خصوص قیمت طلا، سکه و ارز، برای روزهای آینده همچنان کاهشی بود که یکی از دلایل این امر هم آغاز تحویل سکه‌های پیش فروش شده زمستان سال قبل به خریداران، از امروز بود. در دوره اول پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی، تعداد 9 میلیون و 600 هزار قطعه سکه پیش فروش شد که گفته می شد هدف از این امر مهار رشد نقدینگی و رفع حباب و همچنین مهار نوسانات بازار سکه و طلا بوده است؛ اما بانک مرکزی اعلام کرد که در دوره اخیر هدف اصلی تامین نیازهای خرد مردم به مسکوکات طلا بود. به هر روی چنین تزریقی به رغم حجم و ارزش کم، می تواند در نبود پارامترهای جهانی اثرگذار بر قیمت سکه، موجب کاهش بهای طلا و سکه در بازار شود. از امروز شعب بانک تجارت آماده تحویل سکه‌های پیش فروش شده هستند؛ بنابراین، این احتمال وجود دارد که از امروز مجددا بهای طلا در مسیر نزولی خود حرکت کند. افزایش قیمت جهانی طلا در کنار بالا رفتن بهای دلار در بازار داخلی، موجب شد تا روز گذشته در بازار قراردادهای آتی سکه طلا، سررسید خرداد پس از نوسانات شدید با 06/3 درصد افزایش قیمت در محدوده قیمتی (پایین‌ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و 245 هزار تا یک میلیون و 290 هزار تومان، سررسید تیر و مرداد نیز به ترتیب با افزایش 82/2 و 62/2 درصدی، در محدوده قیمتی یک میلیون و 282 هزار تا یک میلیون و 328 هزار تومان برای سررسید تیر و محدوده یک میلیون و 321 هزار تا یک میلیون و 369 هزار تومان برای سررسید مردادماه قرار بگیرد.
به گفته کارگزاران بازار آتی سکه، افزایش قیمت دیروز سکه‌های این بازار، بیشتر به دلیل حباب ایجاد شده ناشی از شایعه‌های انتخاباتی بود تا نوسانات اونس طلا. به گفته این کارشناسان نوسانات روز گذشته این بازار - که شاهد افزایش 5000 تا50 هزار تومانی بود – نشان دهنده این است که بازار آتی سکه در بلاتکلیفی به سر می برد تا نتایج صلاحیت‌های کاندیداها مشخص شود.
با توجه به اطلاعیه اخیر بورس کالای ایران، از روز گذشته اﻣﻜـﺎن اﺧـﺬ ﻣﻮﻗﻌﻴـﺖ ﺗﻌﻬﺪی ﻓﺰاﻳﻨﺪه ﺑﺮای ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن، اﻋﻢ از حقیقی و حقوقی، در ﻫـﺮ دو ﺟﻬـﺖ ﺧﺮﻳـﺪ و ﻓـﺮوش ﺗـﺎ «ﺳـﻘﻒ ﻣﺠـﺎز ﻣﻮﻗﻌﻴﺖﻫﺎی ﺗﻌﻬﺪی ﺑﺎز» ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه در ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻗﺮارداد آتی ﺳﻜﻪ ﻃﻼ امکان پذیر شده است؛ به طوری که ﺳﻘﻒ ﻣﺠﺎز ﻣﻮﻗﻌﻴﺖﻫﺎی ﺗﻌﻬﺪی ﺑﺎز ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن حقیقی ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 100 ﻗﺮارداد و ﺳﻘﻒ ﻣﺠﺎز ﻣﻮﻗﻌﻴﺖﻫﺎی ﺗﻌﻬﺪی ﺑﺎز ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن حقوقی ﻣﻌﺎدل اﺷﺨﺎص حقیقی و ﻗﺎﺑـﻞ اﻓـﺰاﻳﺶ ﺗـﺎ 10 درصد ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ثبتی ﺷﺮﻛﺖ و ﻣﺤﺪود ﺑﻪ 20 درصد ﻣﻮﻗﻌﻴﺖﻫﺎی ﺗﻌﻬﺪی ﺑﺎز در ﺑﺎزار است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۶:۳۵:۴۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد