طلا، دلار را پشت‌سر گذاشت

 طلا، دلار را پشت‌سر گذاشت
سردرگمی بازارهای جهانی به‌دلیل جنگ تجاری آمریکا و چین با انتشار گزارش اشتغال به سود طلا پیش رفت. فرصت‌های شغلی که در ماه مارس ایجاد شدند با پیش‌بینی ۱۹۳ هزارتایی وزارت کار فاصله زیادی داشت؛ تنها ۱۰۳ هزار فرصت جدید در این بازه تولید شد که به تضعیف ۴دهم درصدی شاخص دلار منتهی شد. افت دلار مانند همیشه زمینه تقویت فلز زرد را فراهم ساخت و طلا نیز از این فرصت با صعود ۵دهم درصدی در بازار نقدی استقبال کرد. با این حال دلیل صعود ارزش فلز گرانبها به اشتغال و ارز آمریکا محدود نبود و سناریوی جنگ تجاری باز هم دخالت مستقیم خود در بازارها را بروز داد. شاخص‌های وال‌استریت برای دومین بار در هفته بیش از ۲ درصد سقوط کردند تا به ذخایر امن در شرایط سرگیجه بازارها افزایش یابد. نقش طلا به‌عنوان ذخیره همیشه امن در شرایط بحرانی با افزایش تقاضا و صعود به بالای مرز ۱۳۳۳ دلاری اثبات شد.

داده‌های ضعیف اشتغال در آمریکا دلار را وارد سیر نزولی کرد. وزارت کار ایالات‌متحده ایجاد ۱۹۳ هزار فرصت شغلی جدید در ماه مارس را پیش‌بینی کرده بود؛ اما تنها ۱۰۳ هزار فرصت شغلی جدید در این ماه به ثبت رسید. اشتغال قوی همواره باعث تقویت شاخص دلار شده است و گزارش ضعیف اشتغال در ماه مارس مسیری جز نزول برای دلار به همراه نداشت. البته بیکاری همچنان در نرخ ۱/ ۴ درصد به‌سر می‌برد و افزایش دستمزدها و نرخ مشارکت نیز تا حدودی بهبود یافته اند. از آنجا که فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره هدف توجه خاصی به آمار اشتغال دارد، افت تعداد فرصت‌های شغلی برای بازار به منزله مخابره سیگنال منفی  برای افزایش بیشتر نرخ بهره تلقی شد. بهبود وضعیت اشتغال همزمان با افزایش نرخ دستمزدها شرایط را برای افزایش نرخ بهره آماده می‌کند. شاخص دلار پس از انتشار این گزارش ضمن کاهش نزدیک به ۴دهم درصدی پرونده هفته اخیر خود را با ثبت عدد ۱/ ۹۰ واحد بست. همزمان با تضعیف شاخص دلار، اونس طلا یک گام صعودی برداشت.
قیمت اونس در بازار نقدی در آخرین ساعات بازار جهانی به ۱۳۳۳ دلار رسید. علاوه بر گزارش ناامیدکننده اشتغال در آمریکا افزایش تنش‌های تجاری میان ایالات‌متحده و چین بازی را به سود فلز زرد پیش برد. طلا آخرین روز هفته بازار را با صعود نزدیک به ۵ دهم درصدی در بازار نقدی ثبت کرد. همزمان، بازار وال‌استریت باز هم سقوط بیش از ۲ درصدی را تجربه کرد. ریزش ارزش هر ۳ شاخص معتبر بازار سهام موجب افزایش توجه به محل امن همیشگی سرمایه، یعنی بازار فلز گرانبها شد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز، نزدک کامپوزیت و S&P۵۰۰ بین ۱/ ۲ تا ۴/ ۲ درصد افت روزانه داشتند؛ بنابراین با عقب‌نشینی دلار و بازار سهام، شرایط جولان طلا فراهم شد. به عقیده کارشناسان بازار جهانی، تشدید جنگ تجاری در نهایت به سود قیمت طلا در کوتاه‌مدت خواهد بود؛ چراکه سرمایه‌گذاران زیادی برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود اقدام به خرید طلا خواهند کرد. افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار مبتنی‌بر دلار و سهام، همواره با افزایش تقاضای ین ژاپن و فلز زرد همراه شده است. شرایط بازار در روز جمعه نیز از این قاعده مستثنی نبود و سرمایه‌ها به سمت بازار فلز گرانبها سرازیر شدند. آمریکا و چین ظرف روزهای گذشته تعرفه‌های تجاری سنگینی بر واردات کالا از یکدیگر اعمال کرده‌اند که فضای اقتصاد بین‌الملل را ملتهب ساخته است. از یک طرف، سیگنال خاصی از بهبود روابط تجاری این دو کشور دریافت نمی‌شود و از سوی دیگر ترامپ خواستار کاهش ۱۰۰ میلیارد دلاری کسری تراز تجاری میان بیجینگ و واشنگتن شده است. کسری تجاری میان ایالات‌متحده و چین در سال گذشته میلادی به رکورد تاریخی ۳۷۵ میلیارد دلار رسیده بود. آخرین وضعیت کسری تراز تجاری آمریکا که تا پایان ماه فوریه را پوشش می‌دهد، از ثبت سقف کسری ماهانه ظرف ۹ سال‌ونیم اخیر حکایت دارد. کسری ماهانه در این بازه بیش از ۶/ ۱ درصد رشد داشت و به ۶/ ۵۷ میلیارد دلار رسید. البته حجم کسری تجاری با چین در کالاهای استراتژیک کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود این روند با بالا گرفتن تب جنگ تجاری ادامه داشته باشد. چین در صدر لیست کشورهایی قرار دارد که آمریکا بیشترین کسری تجاری را با آنها داراست؛ بنابراین همه شواهد از تداوم تنش‌ها از سوی دونالد ترامپ برای تغییر این وضعیت حاکی هستند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۳:۱۷:۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد