سراشیبی قیمتی در بازار آتی سکه

 سراشیبی قیمتی در بازار آتی سکه
زمزمه دلار ۴۲۰۰ تومانی کافی بود تا بازار آتی اولین بازاری باشد که نسبت به این مطلب واکنش نشان داده و با سرعت به سمت کاهش نرخ متمایل شود. این عقب‌نشینی در شرایطی محقق شد که در برخی از بازه‌های زمانی، برخی از سررسیدها حتی صف فروش را تجربه کردند که گویی پاسخی به صف خرید روز یکشنبه بود.

زمزمه دلار ۴۲۰۰ تومانی کافی بود تا بازار آتی اولین بازاری باشد که نسبت به این مطلب واکنش نشان داده و با سرعت به سمت کاهش نرخ متمایل شود. این عقب‌نشینی در شرایطی محقق شد که در برخی از بازه‌های زمانی، برخی از سررسیدها حتی صف فروش را تجربه کردند که گویی پاسخی به صف خرید روز یکشنبه بود. این در حالی بود که روز دوشنبه نیز بازار آتی بسته بود؛ یعنی رشد قیمت دلار و شایعه دلار ۶۰۰۰ تومانی تاثیری بر این بازار بر جای نگذاشت. حال در شرایطی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آتی هستیم که هنوز سکه نقدی افت قیمت‌ چشمگیری را تجربه نکرده و بازار آتی هم گویی در حال رصد اوضاع است تا بهترین روند قیمتی را برای خود تعیین کند.

در هر حال بازار پیش‌رو نیاز به آن دارد که قیمت‌هایی متقن را برای دلار در محاسبات خود لحاظ کرده تا بتواند با تخمین چشم‌انداز قیمتی، شرایط کلی در بازار آتی را رقم بزند. این شرایط را باید یک نگرانی برای بازار آتی به شمار آورد؛ زیرا اگر دورنمای قیمت دلار چندان هم روشن نباشد، بازار آتی در نهایت تنها از یک سیگنال یعنی قیمت نقدی سکه منتفع خواهد شد. بنابراین سکه نقدی این بار دیگر یگانه بازیگر مهم در بازار آتی محسوب خواهد شد. رخدادی که شاید برای واقعیت‌های بازار چندان جذاب نباشد مخصوصا با این پیش‌فرض که قیمت سکه نقدی با دلار ۴۲۰۰ تومانی هنوز همخوانی ندارد. این وضعیت موجب شد تا قیمت‌ها در بازار آتی نوسانات بسیاری را در روز گذشته تجربه کند و به صراحت شائبه رفتارهای هیجانی خودنمایی کرده تا جایی که بی‌منطقی در شرایط معاملاتی موج زند.  این وضعیت تنها به معنی آن است که افراد تنها با احساسات تصمیم‌گیری کرده اگرچه داده‌های چندانی هم برای تحلیل منطقی در دسترس نیست. گمانه‌زنی‌ها از تزریق گسترده ارز به بازار، توجه به قیمت درهم، بی‌اعتمادی به بهای سکه نقدی، ثبت رکورد قیمتی در روزهای اخیر در بازار آتی، تخلیه بخشی از هیجان در بازار و حتی بروز رفتارهایی از برخی معامله‌گران که احتمال رشد قیمت‌های آتی را مطرح می‌سازد مواردی بود که در خلال معاملات قابل رهگیری بوده ولی باز هم هیچ‌کدام از این داده‌ها چهره اصلی و غالب بازار نبوده و تنها ابهام، سردرگمی و هیجان را می‌توان مخابره کرد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۸:۱۹:۴۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد