عقب‌نشینی ۴ واحدی شاخص فرابورس

عقب‌نشینی ۴ واحدی شاخص فرابورس
نماگر فرابورس ایران در پایان معاملات روز گذشته با افت ۱/ ۴ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) در سطح ۸/ ۱۰۵۵ واحدی ایستاد. بر این اساس با احتساب افت دیروز آیفکس، زیان این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۷/ ۳ درصد رسید. بیشترین افزایش قیمت در این روز منفی، اما به نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی کیمیای زنجان گستران، صنعت روی زنگان، بیمه اتکایی امین، صنایع فولاد آلیاژی یزد و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود اختصاص پیدا کرد.

نماگر فرابورس ایران در پایان معاملات روز گذشته با افت ۱/ ۴ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) در سطح ۸/ ۱۰۵۵ واحدی ایستاد. بر این اساس با احتساب افت دیروز آیفکس، زیان این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۷/ ۳ درصد رسید. بیشترین افزایش قیمت در این روز منفی، اما به نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی کیمیای زنجان گستران، صنعت روی زنگان، بیمه اتکایی امین، صنایع فولاد آلیاژی یزد و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود اختصاص پیدا کرد.

دیروز بیشترین اثرگذاری منفی بر آیفکس بر دوش نماد معاملاتی «ذوب» و «زاگرس» بود. بحران کم‌آبی مهم‌ترین مساله‌ای است که طی روزهای اخیر، سهامداران گروه فولادی به‌خصوص شرکت‌های فلات‌مرکزی ایران را با نگرانی همراه کرده است. این موضوع مدیران شرکت «ذوب» را بر آن داشت تا برای رفع نگرانی سهامداران خود، به انتشار شفاف‌سازی روی سامانه کدال بپردازند. در این شفاف‌سازی آمده است منابع تامین آب کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، عمدتا پساب‌های خریداری شده و پساب‌های کارخانه و آب‌های در دسترس است و تمام خطوط تولید کارخانه در‌حال کار و برنامه تولید نیز در حال اجراست. درعین حال اعلام شد «ذوب» در جهت مدیریت بحران کم‌آبی، اقداماتی درخصوص مصرف بهینه و صرفه‌جویی حداکثری انجام داده که نتیجه آن کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در سال ۹۶ بوده است.  «زاگرس» نیز دیروز آمار تولید و فروش فروردین ۹۷ را روی سامانه کدال قرار داد. بر‌اساس این گزارش، پتروشیمی زاگرس در فروردین فروش خود را ۴ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال ثبت کرده است که نشان‌دهنده افزایش ۵۲ درصدی فروش این شرکت نسبت به فروردین سال قبل است. تولید «زاگرس» اما نسبت به مدت مشابه سال ۹۶، به علت اورهال یکی از خطوط تولید متانول کاهش ۲۵ درصدی را ثبت کرده است.نرخ فروش متانول در گزارش فروردین «زاگرس»، ۱۶۸۵۲ریال است که با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومانی، قیمت هر تن متانول فروش رفته این شرکت ۴۰۰ دلار به‌دست می‌آید. این در حالی است که در این ماه، متانول در محدوده قیمتی ۳۵۰ تا ۳۶۰ دلار نوسان داشته است. به این ترتیب احتمال بالا دیدن دلار در نرخ‌ها وجود دارد.  در مجموع طی معاملات روز دوشنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی افزون بر ۱۷۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر ۱۶۴ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد ۷۸ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۴ میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند.
همگام با صنایع فرابورسی

کیفیت معاملات در پرتو صنایع فرابورسی نیز از افت فراگیر قیمت‌ها در بازار اول و دوم حکایت داشت. به عبارت دقیق‌تر، شاخص ۱۷ صنعت از صنایع ۲۴ گانه فرابورس در پایان معاملات دیروز کاهش یافت. در این میان، عنوان بیشترین افت شاخص به گروه‌های محصولات کاغذی، پیمانکاری صنعتی و گروه قند و شکر تعلق گرفت که هر کدام به ترتیب ۶/ ۳، ۲/ ۳ و ۹/ ۲ درصد کاهش نشان دادند. همچنین، شاخص گروه‌های بزرگ فرابورسی، از جمله گروه پتروشیمی، فلزات اساسی و پالایشی نیز در جریان معاملات دیروز افت محدود زیر یک درصد را ثبت کرد.

در مقابل، شاخص ۵ گروه فرابورسی در فضای منفی معاملات دیروز افزایش محدودی را به ثبت رساند. بیشترین رشد شاخص در صنعت واسطه‌گری مالی به ثبت رسید که ۶/ ۱ درصد افزایش یافت. همچنین، گروه‌های خرده‌فروشی و بیمه نیز به ترتیب، در رتبه دوم و سوم فهرست صنایع با بیشترین رشد روزانه قرار گرفتند.ترکیب جریان نقدینگی بین گروه‌ها نیز به‌گونه‌ای رقم خورد که صنعت فلزات اساسی فرابورس بیشترین ارزش معاملات خرد سهام را به نام خود ثبت کرد. در واقع، بیش از یک‌سوم از جریان نقدینگی بازارهای اول و دوم، در سهام زیرمجموعه گروه فلزی به گردش در آمد. گروه پتروشیمی نیز پس از صنعت فلزات، به لطف معاملات پرحجم در نماد «زاگرس» در رتبه دوم این فهرست قرار گرفت. گروه‌های پالایشی و محصولات غذایی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند تا ۷۰‌درصد از ارزش معاملات سهام طی روز گذشته به نام این ۴ صنعت فرابورسی ثبت شود.
رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز دوشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت ۳‌میلیون و ۸۰۰ هزار سهمی به ارزش افزون بر ۸۰۶ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس بیشترین مشارکت بازیگران حقوقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی یک میلیون و ۹۰۰ هزار سهم «کچاپا» به ارزش ۵۹۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی‌ها دارد. پس از «کچاپا» نیز «سمگا» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقوقی به ارزش ۱۳۵ میلیون تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقیقی‌ها بود. بر این اساس دیروز ۷۶ هزار سهم «زاگرس» به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد.
چه خبر از اخزا و تسه؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار ورقه به ارزش ۱۲۳ میلیارد تومان در ۹۳۷ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت.  همچنین در این روز شاهد معامله بیش از ۹۸۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۸۱۰ نوبت معاملاتی به ارزش ۷۸ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۷۰ تا ۹۵ هزار تومان نوسان کردند. در این میان، «اخزا۶۱۴» تنها نمادی بود که با افت قیمت همراه شد. بیشترین رشد قیمت این اوراق در روز گذشته به «اخزا۶۱۲» اختصاص پیدا کرد. بر این اساس روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با کاهش ۲/ ۰ واحد درصدی نسبت به روز یکشنبه، در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفت.همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله ۹۳ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها به نوسان در کف‌های قیمتی ۵۸ تا ۶۲ هزار تومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت حدود ۵/ ۱ درصدی (نسبت به روز یکشنبه) به ۶۰ هزار و ۲۶۹ تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با افت ۶/ ۳ درصدی به «تسه۹۶۰۱» رسید و در مقابل سررسید شهریور ۹۵ اوراق تسهیلات مسکن با رشد قیمت همراه شد.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۷:۴۵:۴۳ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد