افزایش قیمت سکه آتی ادامه می‌یابد؟

افزایش قیمت سکه آتی ادامه می‌یابد؟
پس از طی یک هفته روند نزولی در بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا، روز گذشته از همان ابتدای معاملات، قيمت‌ها در هر سه سررسید با افزایش مواجه شد. قیمت‌ها در بازار نقدی سکه و طلا نیز در این روز در قیاس با آخرین روز هفته گذشته با افزایش همراه شد.
پس از طی یک هفته روند نزولی در بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا، روز گذشته از همان ابتدای معاملات، قيمت‌ها در هر سه سررسید با افزایش مواجه شد. قیمت‌ها در بازار نقدی سکه و طلا نیز در این روز در قیاس با آخرین روز هفته گذشته با افزایش همراه شد.
 این در حالی بود که بازار سکه در هفته گذشته به دنبال افت و خیز قیمت طلا و ارز، با نوسان چشمگیری روبه‌رو بود. به طوری که در هفته گذشته، تفاوت بهای سکه در بالاترین و پایین‌ترین سطح، به 123 هزار تومان رسید. صعود قیمت‌ها در بازارهای داخلی روز گذشته در پی افزایش بهای جهانی طلا، بالا رفتن قیمت دلار در بازار آزاد و نیز سکه نقدی بود. البته بهای جهانی طلا صبح شنبه نسبت به آخرین ساعت معاملات جهانی در روز پنج‌شنبه، با کاهش 7 دلاری رو به رو بود؛ اما رسیدن مجدد اونس طلا به کانال 1400 دلاری در ساعاتی از روز جمعه، تاثیر افزایشی بر قیمت‌های داخلی داشت.
به گفته کارشناسان بازار طلا، سکه همچنان با حباب دست و پنجه نرم می‌کند که به نظر می‌رسد بانک مرکزی از این مساله چندان ناراضی نباشد؛ چراکه بانک مرکزی ترجیح می‌دهد سکه‌های پیش فروش شده را به خریداران تحویل دهد تا پول نقد، به این دلیل که اگر بخواهد سکه خود را در بازار بفروشد، باید زیر قیمت، این کار را انجام دهد. قیمت سکه‌های پیش فروشی برای خریداران یک میلیون و 272 هزار تومان شد، اما بانک مرکزی در صورتی که بخواهد در بازار سکه‌ها را بفروشد به قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان خواهد فروخت که برای بانک مرکزی صرفه نخواهد داشت. به نظر می‌رسد این بار به جای اینکه مادامی که سکه‌های پیش فروشی در حال تحویل هستند قیمت‌ها پایین بیاید، باید صبر کرد تا پس از پایان تحویل این سکه‌ها شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.
به گفته سلیمانی از کارگزاران بازار آتی سکه، در شرایط فعلی این بازار نسبت به بازار نقدی، هوشمندانه‌تر عمل می‌کند؛ چراکه قیمت سکه برای سررسید خردادماه، پایین‌تر از سکه نقدی است که این مساله نشان می‌دهد که معامله‌گران این بازار، انتظار کوچک شدن حباب سکه طی یکی دو ماه آینده و در نتیجه آن، کاهش قیمت‌ها را دارند. به گفته این کارگزار به نظر نمی‌رسد با این شرایط، افزایش قیمت برای سکه‌های آتی تداوم داشته باشد؛ چراکه انتظار نمی‌رود بهای دلار در این هفته بیش از این افزایش داشته باشد و از طرفی قیمت سکه نقدی نیز چندان افزایش نخواهد داشت؛ این انتظارات به این دلیل است که گمان می‌رود اونس طلا روندی نزولی را در پیش بگیرد و حباب سکه نیز کوچک‌تر خواهد شد.
روز گذشته در بازار قراردادهای آتی سکه طلا، افزایش قیمت‌ها در محدوده بالای یک درصد اتفاق افتاد که البته در ادامه معاملات این تغییرات نزديك به 2درصد شد. در نهایت سکه سررسید خرداد با 37/1 درصد افزایش، سررسید تیر با افزایش 42/1 درصد و سکه سررسید مردادماه با 27/1 درصد افزایش، به ترتیب در محدوده قيمتي(پايين‌ترين و بالاترين قيمت) یک میلیون و 299 هزار تا یک میلیون و 313 هزار تومان، سررسید خرداد در محدوده یک میلیون و 330 هزار تا یک میلیون و 344 هزار تومان و سکه سررسید مردادماه در محدوده یک میلیون و 370 هزار تا یک میلیون و 381 هزار تومان معامله شد.
بنا به اطلاعیه بورس کالای ایران، ﻃﺒﻖ ﻣﺼﻮﺑﻪ هيات ﭘﺬﻳﺮش درﺧﺼﻮص ﺗﻌﻴﻴﻦ وﺟﻪ ﺗﻀـﻤﻴﻦ اوﻟﻴـﻪ ﻗﺮارداد آتی ﺳﻜﻪ ﻃﻼ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﺴﻮﻳﻪ روزاﻧﻪ ﻗﺮاردادﻫﺎی ﻓﻌﺎل طی روزﻫﺎی اﺧﻴـﺮ، از روز ﻳﻜﺸـﻨﺒﻪ ﻣﻮرخ 05/03/1392 ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم روز ﻣﻌﺎﻣﻼتی وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺒﻠﻎ 42 میلیون ریال تعیین شده است. ﻣﺒﻠﻎ 4 میلیون و 500 هزار ریال از وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اﺿﺎفی اﻋـﻼم ﺷـﺪه در اﻃﻼﻋﻴـﻪ ﺷـﻤﺎره 5113 /م ح ﻣـﻮرخ 10/07/1391 و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺒﻠﻎ 20 میلیون و 500 هزار ریال در اﻃﻼﻋﻴﻪ ﺷﻤﺎره 5192 /م ح ﻣﻮرخ 18/07/1391 ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑـﻪ ﻗـﻮت ﺧﻮد ﺑﺎقی اﺳﺖ؛ بنابراين از ﺗﺎرﻳﺦ 05/03/1392 وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮای ﻫﺮ ﻗﺮارداد، ﻣﻌﺎدل ﺑﺎ وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﻪ ﻋﻼوه وﺟﻮه ﺗﻀﻤﻴﻦ اﺿﺎفی ﺑﺎقی ﻣﺎﻧﺪه، ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ ﻣﺒﻠﻎ 67 ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۶:۳۹:۲۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد