شاخص سهام در مرز کانال ۱۳۰ هزار واحد

 شاخص سهام در مرز کانال ۱۳۰ هزار واحد
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد چرخش روند معاملات بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که افت قیمت‌ها طی روزهای گذشته و تجهیز دوباره نقدینگی بازار فرصتی را برای چرخش روند داد‌و‌ستدها فراهم کرد تا بازار به حالت متعادل بازگردد. در نهایت بازار سهام با رشد ۸۸۸واحدی شاخص کل (معادل ۷/ ۰ درصد) مواجه شد. شاخص دیروز در پایان معاملات به رقم ۱۲۹هزار و ۹۰۲ واحد رسید. شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش ۷۷ واحدی عدد ۱۸ هزار و ۹۷۸ واحد را به نمایش گذاشت.دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی‌های پردیس، پتروشیمی پارس، فولاد مبارکه و خدمات انفورماتیک بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند.دیروز همچنین ۹۹/ ۹۹ درصد سهام کنترلی کشاورزی و دامپروری ملارد شیر برای عرضه در روز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه از طریق بازار سوم فرابورس آگهی شد.

 

در گروه پتروشیمی دیروز جو گروه به دلیل کاهش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا آشفته بود.در حالی که دولت ارز دستوری را باکاهش ۲۰۰تومانی مجددا در رقم ۴هزار و ۲۰۰تومانی تثبیت کرده است، استفاده از این ارز برای قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی که به کاهش قیمت کالاها و ایجاد رانت سنگین منجر شده است اعتراض سهامداران شرکت‌های پتروشیمی را برانگیخته است. اجبار شرکت‌های پتروشیمی و فلزی به فروش محصولات خود با ارز ۴۲۰۰تومانی ضمن توزیع رانت سنگین موجب بروز مشکلات نقدینگی سنگین برای واحدهای تولیدی شده است. در بازار دیروز در گروه فلزی معاون بهره‌برداری مجتمع مس سرچشمه استان کرمان گفت: با اجرای طرح‌های توسعه استان، تولید کنسانتره در سال ۱۴۰۱ از ۶۰۰ هزارتن فعلی به بیش از یک میلیون و ۶۰ هزار تن خواهد رسید.

 به گزارش «ایرنا» محمد‌ ضیاءالدینی اظهار کرد: کارخانه تغلیظ شماره یک قدیم با ظرفیت تولید سالانه ۳۶۰ هزار تن سنگ کنسانتره راه‌اندازی و به‌دنبال آن کارخانه ذوب با ظرفیت تولید۱۴۰ هزارتن‌ آند ایجاد شد‌.ضیاءالدینی تصریح کرد: با توجه به اینکه سیستم کوره‌ها قدیمی و با تکنولوژی ریورب بود، در سال ۱۳۶۱ پالایشگاهی با ظرفیت ۱۵۸ هزار تن کاتد راه‌اندازی کردیم که قابل افزایش تا ۲۴۰ هزار تن کاتد در سال است.معاون بهره‌برداری مجتمع مس سر‌چشمه گفت: با راه‌اندازی کارخانه تغلیظ در سال گذشته تولید از ۳۰۰ هزار تن به ۶۰۰ هزار تن افزایش یافت، ضمن اینکه کارخانه ذوب فلش هم در آبان ماه گذشته راه‌اندازی شد که در شرایط فعلی ۲۵۰ هزار تن‌ آند حاصل از کنسانتره در طول سال تولید می‌شود.وی بیان کرد: ظرفیت کارخانه پالایشگاه در حالت اولیه ۱۵۸ هزار تن و قابل افزایش به ۲۴۰ هزار تن است.

معاون بهره‌برداری مجتمع مس سرچشمه تصریح کرد: کارخانه تغلیظ میدوک با تولید سالانه ۱۵۰ هزارتن کنسانتره فعالیت می‌کند که با احتساب ۶۰۰ هزار تن تولید کنسانتره در استان می‌توان گفت تولید آن در معادن استان کرمان به ۸۱۰ هزار تن می‌رسد ضمن اینکه با راه‌اندازی واحد «دره آلو» با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن و واحد «دره زار» با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن کنسانتره در سال، مجموع تولید استان به یک میلیون و ۶۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ خواهد رسید.در گروه غذایی دیروز قند چهارمحال در یک شفاف‌سازی خاطر‌نشان کرد قراردادی مبنی بر تصفیه مقدار ۴۶ هزار تن شکرخام به ازای هرکیلو گرم ۱.۲۵۰ ریال با احتساب مالیات و عوارض بر ارزش افزوده است که تا این تاریخ مقدار۳۰ هزار و ۲۸۱ تن تصفیه شده است. شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال در سه ماه نخست سال جاری مبلغ ۱۷۰ ریال سود برای هر سهم شناسایی کرد که نسبت به مدت مشابه ۱۶۲ درصد رشد داشته است.این شرکت قندی در سه ماه نخست سال مالی ۹۷ با رشد ۱۳۰ درصدی درآمد عملیاتی همراه شده و مبلغ ۳۵۴ میلیارد ریال درآمد کسب کرده است.

در گروه سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران، در گزارش ۶ ماهه مبلغ ۲۲۲میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته است که نسبت به مدت مشابه ۷۷ درصد رشد نشان می‌دهد.در تحولات پیرامون بازار سهام، دیروز زمان مجمع سالانه سرمایه‌گذاری سبحان و تامین ماسه ریخته‌گری اعلام شد. سرمایه‌گذاری سبحان ساعت ۱۰ روز سه شنبه ۳۰ مرداد در مرکز آموزشی فرهنگی رفاهی آموزش و پرورش منطقه ۳ (خانه معلم) به مجمع می‌رود. همچنین شرکت بورسی تامین ماسه ریخته‌گری که پیرو مجمع نوبت اول در ۳۱ تیر به حد نصاب نرسید، زمان مجمع خود را ۲۸ مرداد ماه اعلام کرد. این مجمع ساعت ۱۰ روز یکشنبه در دانشگاه آزاد فیروزکوه برگزار می‌شود. در این میان، دو مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده سیمان لار سبزوار و دارویی الحاوی که به ترتیب قرار بود ۲۲ و ۲۵ مرداد برگزار شود، لغو و تصمیم‌گیری درخصوص انتخاب اعضای هیات‌‌‌مدیره و تصویب صورت‌های مالی مربوط اسفند گذشته به زمان دیگری ، موکول شد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۷۷۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۷۰میلیارد تومان بالغ شد.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد