افزایش ۱/ ۲ درصدی «آیفکس»

 افزایش ۱/ ۲ درصدی «آیفکس»
شاخص کل فرابورس ایران طی معاملات روز گذشته مسیر صعودی را پیش گرفت و در پایان داد و ستدها با افزایش بیش از ۲ درصدی بر سطح ۱۵۳۷ ایستاد. از دیگر اتفاقات مثبت چند روز اخیر، انتشار اطلاعیه‌ای درباره اصلاحات مهم نحوه اجرای معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران بود.

شاخص کل فرابورس ایران طی معاملات روز گذشته مسیر صعودی را پیش گرفت و در پایان داد و ستدها با افزایش بیش از ۲ درصدی بر سطح ۱۵۳۷ ایستاد. از دیگر اتفاقات مثبت چند روز اخیر، انتشار اطلاعیه‌ای درباره اصلاحات مهم نحوه اجرای معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران بود. طبق این اطلاعیه که بعد‌از‌ظهر روز شنبه منتشر شد، در صورتی که نوسان قیمت در عرضه اولیه سهام، افزایشی باشد توقف نماد معاملاتی تا ۱۰ روز کاری پس از عرضه اولیه اعمال نخواهد شد. در معاملات دیروز در بازارهای مختلف فرابورس ایران، بالغ بر ۵۶۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳۵۳ میلیارد تومان مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت.
استقبال از «کالایی»ها در فرابورس

در روزی که گذشت، غالب نمادهای معاملاتی صنایع فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با اقبال سهامداران و رشد قیمت مواجه شدند. همین امر سبب شد شاخص‌های این دو گروه پس از تجربه منفی در روزهای معاملاتی متوالی اخیر، پا به محدوده مثبت بگذارد. در جدول صنایع با بیشترین رشد شاخص، گروه استخراج زغال‌سنگ صدرنشین شد. پیمانکاری صنعتی جایگاه دوم را به خود اختصاص داد و مقام سوم به نام فلزات اساسی ثبت شد. در مقابل صنعت قند و شکر با بیشترین افت شاخص در قعر جدول قرار گرفت. در مجموع شاخص ۲۰ صنعت افزایش یافت و نماگر چهار گروه منفی شد.
رصد معاملات بازار اول و دوم

در جریان معاملات روز یکشنبه، ۳۴۹ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۰۲ میلیارد تومان در بازار اول و دوم معامله شد و نقدینگی این دو بازار نسبت به روز اول هفته جاری افزایش تقریبا ۱۶ درصدی داشت. تاثیر معاملات صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی در رسیدن به این رقم، حدود ۷۵ درصد بود. در مقابل صنعت سیمان کمترین میزان ارزش معاملات دیروز را داشت.سهامی ذوب‌آهن اصفهان، دیروز نیز پربیننده‌ترین نماد شد. افزایش تقاضای سهام مزبور، کاهش‌های متوالی قیمت آن را روز گذشته به افزایش بیش از ۵ درصدی بدل کرد. این امر باعث شد عنوان پرتقاضاترین سهم بازار اول و دوم به نام سهامی ذوب‌آهن اصفهان ثبت شود و پس از توقف معاملات، بیش از سه میلیارد تومان در صف خرید این نماد قرار بگیرد.

در جدول نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص کل، پتروشیمی زاگرس با اثر مثبت ۵/ ۸ واحدی در «آیفکس» صدرنشین شد. سهام ذوب‌آهن اصفهان و هرمزگان جنوب نیز در این رتبه‌بندی دوم و سوم شدند. میان نمادهای متوقف شده دیروز، نماد معاملاتی شیر و گوشت زاگرس شهرکرد قرار داشت؛ دیروز این نماد به علت افشای اطلاعات با اهمیت از ادامه معاملات بازماند. بر مبنای اطلاعیه منتشر شده در کدال، با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و توافق انجام شده با شرکت‌های لبنی، مجوز افزایش نرخ شیر خام به این شرکت صادر شده است.
داد‌و‌ستد بازیگران فرابورس

در دومین روز معاملاتی هفته جاری، معامله‌گران حقیقی قسمت عمده سبد سهام خود را به ذوب‌آهن اصفهان اختصاص دادند. به‌طوری که در نماد «ذوب» خالص تغییر مالکیت به نفع سهامداران خُرد بیش از ۷۸ میلیون سهم بود. در ادامه توجه این دسته از سهامداران به نفت پاسارگاد و پتروشیمی زاگرس جلب شد. از طرفی، سهامداران عمده، پالایش نفت لاوان را در اولویت خرید خود قرار دادند. ترجیحات دوم و سوم معامله‌گران حقوقی مبین وان کیش و پالایش نفت شیراز شناخته شدند. در مجموع معاملات دیروز بازار اول و دوم به نفع سهامداران خرد پایان یافت و نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد حقیقی‌ها اضافه شد.
بررسی سایر تابلوها

همچنین در جریان معاملات دو میلیون برگه‌ای دیروز بازار اوراق با درآمد ثابت به ارزش ۱۸۳ میلیارد تومان، ۸۶ درصد نقدینگی این بازار در داد و ستدهای اوراق خزانه اسلامی گردش یافت. افزایش نرخ سود موثر اسناد خزانه ادامه پیدا کرد و در سطح ۷/ ۳۰ درصدی قرار گرفت. از طرفی عرضه اسناد خزانه بلوکی از سوی سازمان تامین اجتماعی مجددا به تعویق افتاد و به امروز موکول شد.در بازار تسهیلات مسکن نیز نزدیک به ۷۳ هزار ورقه به ارزش ۴‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان دست به دست شد. از منظر افزایش قیمت، «تسه۹۶۰۱» صدرنشین شد و در مقابل «تسه۹۶۱۲۲» با افت بها در قعر جدول قرار گرفت. در معاملات دیروز صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله (ETF)، ۲۰میلیون برگه به ارزش بیش از ۳۱ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفتند. طی این معاملات، صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتیه درخشان مس در نماد معاملاتی (آتیمس۱) مورد تایید قرار نگرفت.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰:۳۹ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد