اصلاح قیمت‌ها در بازار آتی سکه طلا

اصلاح قیمت‌ها در بازار آتی سکه طلا
ادامه خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان و افزایش تقاضای فیزیکی از طرف سرمایه‌گذاران آسیایی، روز گذشته موجب افزایش نسبی قیمت جهانی طلا شد.
ادامه خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان و افزایش تقاضای فیزیکی از طرف سرمایه‌گذاران آسیایی، روز گذشته موجب افزایش نسبی قیمت جهانی طلا شد. قیمت هر اونس طلا هفته گذشته نیز در میان حرکت شدید نزولی خود، برای مدت زمان کوتاهی، تا 2 درصد افزایش یافت که علت آن انتشار خبر تداوم سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک مرکزی آمریکا و کاهش رشد اقتصاد چین بود.
قیمت طلا دیروز در شروع هفته کاری جدید در بازارهای بین‌المللی با افزایش 89/48 دلاری نسبت به نخستین روز کاری هفته گذشته (که بهای هر اونس طلا 1343 دلار بود) رو‌به‌رو شد. از سوی دیگر گفته می‌شود اظهارات اخیر ريیس فدرال رزرو آمریکا مبنی‌ بر احتمال توقف زودتر از موعد بخشی از سیاست‌های انبساطی پولی به شدت سرمایه‌گذاران جهان را نگران کرده است؛ چراکه این اظهارات به معنای کاهش محرک‌های پولی در اقتصاد آمریکا خواهد بود و این مساله در بلندمدت موجب افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی کالاها از جمله طلا خواهد شد، اما بدون شک انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا به خصوص در زمینه نرخ بیکاری، نرخ تورم و تولیدات صنعتی تاثیر زیادی بر سیاست‌های فدرال رزرو در ماه‌های آینده خواهد داشت. فدرال رزرو تا ماه سپتامبر دو نشست دیگر در روزهای 18 و 19 ژوئن و 30 و 31 جولای برگزار خواهد کرد که این دو نشست تاثیر زیادی بر اتخاذ سیاست‌های پولی آمریکا خواهد داشت.
اما از دیگر سو این بار بازار تهران تمام و کمال از مسیر اونس پیروی نکرد. در ابتدای معاملات روز گذشته انتظار می‌رفت که افزایش قیمت جهانی طلا، بازارهای داخلی را با خود همراه کند و شاهد افزایش قیمت در بازار طلا و سکه باشیم، اما در این روز بنا به اعلام رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، سکه تمام طرح جدید، ربع سکه و سکه یک گرمی با کاهش قیمت مواجه شده‌اند و سکه طرح قدیم، نیم سکه، گرم طلای 18 عیار و هر مثقال طلا با وجود افزایش اونس جهانی بدون تغییر نسبت به روز سه شنبه قیمت گذاری شدند. بهای دلار، اما در این روز افزایش داشت و به 3615 تومان رسید. قیمت دلار در هفته جدید نسبت به هفته قبل 3 درصد افزایش داشته است. به گفته کارشناسان بازار ارز، به نظر می‌آید بانک مرکزی سعی در حفظ قیمت دلار در محدوده فعلی دارد؛ چراکه ترجیح نمی‌دهد قیمت از آنچه که در حال حاضر هست پایین تر بیاید. در همین حال بازار قراردادهای آتی سکه طلا روز گذشته خلاف جریان دو روز قبل از آن حرکت کرد و هر سه سررسید با کاهش قیمت همراه بود که یکی از دلایل آن، ریزش بهای سکه نقدی در بازار بود.
اما از سوی دیگر به گفته برخی تحلیلگران، با وجود حبابی که در بازار سکه و طلا وجود دارد، قیمت‌ها در این بازارها نسبت به بهای دلار چندان بالا نخواهد رفت، اما با حبابی که در قیمت طلا وجود دارد و بهای فعلی دلار در بازار آزاد، باز هم موقعیت‌هایی برای سوء استفاده از این وضعیت برای کسانی که قصد خرید طلا در داخل و فروش آن در خارج از کشور را دارند، فراهم شده است. تجربه نشان داده که هر زمان بانک مرکزی تصمیم به ریزش قیمت‌ها در بازار داشته، از صادرکنندگان خواسته شده تا ارز ناشی از صادرات خود را به مرکز مبادلات ارزی بیاورند. در حال حاضر باز هم چنین درخواستی مطرح شده است که نشان از نیت کنترل بازار توسط این بانک دارد؛ در چنین وضعیتی معمولا صادرکنندگان دلارهای خود را به صورت حواله به صرافی‌ها می‌فروشند.
از سوی دیگر روز گذشته رییس کل بانک مرکزی با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده 70 هزار تومانی برای سکه‌های پیش فروش شده و از آنجا که با لحاظ این رقم در حقیقت پیش‌خرید‌کنندگان سکه باید یک میلیون و 325 هزار تومان به بانک بپردازند – که این رقم با توجه به قیمت‌های فعلی طلا و سکه در بازار به صرفه نیست - اعلام کرد که بانک مرکزی این اختیار را به مردم داده که در صورت تمایل پول خود را از بانک پس بگیرند. با این نرخ، اگر این افراد بخواهند سکه خود را در بازار بفروشند ضرر خواهند کرد؛ این امر در واقع همان پیشنهادی بود که تحلیلگران این بازارها به خریداران سکه‌های پیش فروش شده دادند که در صورتی که فعلا سکه‌ها را تحویل نگیرند، ضرر نخواهند کرد. از طرفی از آنجا که فعلا قرار نیست تغییری در نرخ سود سپرده‌های بانکی ایجاد شود و همچنین با توجه به رکود در سایر بازارها، احتمال خروج سرمایه‌ها از بازارهای طلا و سکه محتمل به نظر نمی آید که در این صورت می‌توان انتظار رونق بازارهای آتی و حتی نقدی سکه را برای آینده نزدیک داشت. بهای سکه در معاملات روز گذشته در بازار قراردادهای آتی بورس کالا، ریزش چشمگیری نداشت؛ چراکه اگر نسبت به آخرین ساعات معاملات روز قبل از آن در نظر بگیریم، قیمت‌های دیروز حتی کمی بالاتر از پایین‌ترین قیمت روز دوشنبه نیز بوده است. همچنین قیمت سکه در نزدیک‌ترین سررسید در بازار قراردادهای آتی، روز گذشته به یک میلیون و 338 هزار تومان هم رسید، اما باز هم با کمی افت رو‌به‌رو شد. یکی از دلایل این ریزش کم، شایعه تزریق دلار در بازار از سوی بانک مرکزی بود. اما در پايان معاملات ريزش ها كمي شدت گرفت به‌طوري‌كه سکه سررسید خرداد با کاهش 23/1 درصد، سررسید تیر با افت 15/1 درصد و سکه سررسید مردادماه با 07/1 درصد کاهش، به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین‌ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و 318 هزار تا یک میلیون و 332 هزار تومان، سررسید تیر در محدوده یک میلیون و 344 هزار تا یک میلیون و 361 هزار تومان و سکه سررسید مردادماه در محدوده یک میلیون و 376 هزار تا یک میلیون و 392 هزار تومان معامله شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۸:۵۸:۵۹ قبل از ظهر
نظرات (2)

دکتر علی حاجیان  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۳:۱۰:۴۶ بعد از ظهر

آفرین به این کیفت ساخت و طراحی لذت بردم انشالله که همه دختر خانم ها و آقا پسر های ایران عزیزمون هر مدلی رو که دوستدارن بتونن بخرن

بهاره  ۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۱:۴۹ قبل از ظهر

تک و ویژه . پروفیشنال واقعی

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد