سهام بی‌مشتری بازار پایه

 سهام بی‌مشتری بازار پایه
بازار پایه فرابورس روز گذشته صحنه هجوم فروشندگان و کوچ تقاضا به بخش‌های دیگر بازار سهام بود. تمایل شدید برای خروج نقدینگی از بازار پایه که پس از اعمال محدودیت‌های جدید پدیدار شد، طی روز گذشته در سیمای صف‌های فروش ۷۰ درصد از کل نمادهای این بازار نمایان شد. به نظر می‌رسد قاعده نوسان سهم‌های بازار پایه بر مبنای قیمت پایانی آخرین جلسه حراج(روز دوشنبه) و کاهش دامنه نوسان در عقب‌نشینی معنادار تقاضا و حرکت نقدینگی به سمت دیگر بخش‌های بازار سهام بیشتر اثر گذاشته است. این در حالی بود که شاخص کل فرابورس به لطف افزایش قیمت در ۸۲ درصد از سهام بازار اول و دوم به رشد ۷/ ۱ درصدی دست یافت و بخشی از اصلاح هفته قبل را جبران کرد.

انجماد نقدینگی در حبس روز حراج

بازار پایه طی روز گذشته چهارمین جلسه معاملاتی خود در قالب جدید را تجربه کرد. چنان که می‌دانیم پیش از این قیمت سهم‌های بازار پایه مجاز به نوسان ۱۰ درصدی بر مبنای قیمت پایانی جلسه معاملاتی قبل بودند. اما با اعمال محدودیت‌های جدید، نوسان عادی قیمت‌ها بر تابلوهای سه‌رنگ این بازار به ترتیب به ۳، ۲ و یک درصد محدود شد و مبدا محاسباتی نیز قیمت پایانی حراج(روزهای دوشنبه) قرار گرفت. به بیان دیگر، قیمت یک سهم بازار پایه در طول یک هفته کاری حداکثر ۳درصد امکان نوسان دارد. این در حالی است که طبق دستورالعمل قبل برخی از سهم‌های بازار پایه در حالت عادی تا ۵۰ درصد هم امکان نوسان هفتگی را داشتند. به نظر می‌رسد با اعمال چنین محدودیتی بر بازار پایه فضا برای آن دسته از معامله‌گران که دل به دامنه‌های بازتر قیمت بسته بودند تنگ‌تر شده و به این ترتیب، روز گذشته در پی تداوم افت قابل ملاحظه تقاضا تنها ۴۵ میلیارد تومان سهم روی تابلوهای سه‌رنگ بازار پایه دست به دست شد. ۲۳۰ میلیارد تومان نقدینگی در صف فروش ۹۷ نماد از ۱۴۰ نماد این بازار موفق به نقد کردن دارایی خود نشد و در صف به حالت منجمد ماند. قیمت سهام ۹۸ نماد بازار پایه-یعنی ۷۰ درصد از تعداد کل نمادهای این بازار- به دلیل محدودیت‌های جدید روی نقطه صفر تابلو معامله شدند و ارزش معاملاتی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان را ثبت کردند.
  حامیان شاخص در بازگشت

در نقطه مقابل، سهم‌های بازار اول و دوم پس از یک موج سنگین اصلاحی، به مدار مثبت بازگشتند. ارزش سهام ۹۰ نماد از ۱۰۹ نماد حاضر بر این دو تابلوی فرابورسی به لطف غلبه فراگیر خریداران در روز گذشته افزایش یافت. قدرت تقاضا به حدی بود که حدود۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی هم در صف خرید ۳۲ نماد امکان خرید سهم را نیافت. سهامی ذوب آهن و بانک دی و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی سه سهم پرمعامله دیروز در فرابورس بودند. حدود ۱۷ درصد از ارزش ۳۸۰ میلیارد تومانی معاملات خرد فرابورسی در روز گذشته در این سه سهم جابه‌جا شد. پتروشیمی زاگرس نیز از معدود نمادهای بزرگ کالایی بود که روز گذشته صف خرید را تجربه کرد و پس از «مارون» بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آورد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۸:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد