فتح مجدد ابرکانال در بازار سهام

 فتح مجدد ابرکانال در بازار سهام
آخرین روز کاری بورس تهران در فصل تابستان با رشد همه‌جانبه قیمت‌ها و صعود نماگرهای اصلی به پایان رسید. به این ترتیب با جهش ۴۳۹۰واحدی (معادل ۵/ ۱درصدی) شاخص کل بورس، مجدد این نماگر توانست ابرکانال ۳۰۰هزار واحد را بازپس گیرد و در سطح ۳۰۲هزار واحدی متوقف شود. با این کارنامه بازدهی بازار سهام در فصل تابستان به ۶/ ۲۸درصد رسید و همچنان صدرنشینی بورس تهران در مقایسه با دیگر بازارهای موازی سرمایه‌گذاری حفظ شد.

آخرین روز کاری بورس تهران در فصل تابستان با رشد همه‌جانبه قیمت‌ها و صعود نماگرهای اصلی به پایان رسید. به این ترتیب با جهش ۴۳۹۰واحدی (معادل ۵/ ۱درصدی) شاخص کل بورس، مجدد این نماگر توانست ابرکانال ۳۰۰هزار واحد را بازپس گیرد و در سطح ۳۰۲هزار واحدی متوقف شود. با این کارنامه بازدهی بازار سهام در فصل تابستان به ۶/ ۲۸درصد رسید و همچنان صدرنشینی بورس تهران در مقایسه با دیگر بازارهای موازی سرمایه‌گذاری حفظ شد.

ایجاد ثبات نسبی در بازارهای جهانی از یکسو و خوش‌بینی معامله‌گران به کارنامه‌های قریب‌الانتشار ماه شهریور و همچنین صورت مالی دوره ۶ماه نخست سال، عاملی برای تداوم‌بخشی رشد تقاضا در معاملات دیروز بورس تهران بود. به‌طوری‌که سبزپوشی شاخص ۳۶ صنعت از صنایع ۳۹گانه بورسی، نوسان مثبت ۲۶۰ نماد از ۳۱۸ نماد معامله شده و همچنین صف خرید ۲۸۰ میلیارد تومانی که بیش از یک‌سوم از تعداد کل نمادهای معامله شده دیروز را در برگرفت، تداوم رشد شاخص کل را رقم زد. بر این اساس نماگر اصلی بازار پس از دو روز، مجددا ابرکانال ۳۰۰ هزار واحد را تصاحب کرد. این روند مثبت در آخرین روز کاری شهریور سبب شد تا بازدهی ۵/ ۱۳درصدی در کارنامه این ماه شاخص کل بورس ثبت شود. در همین راستا صعود ۴/ ۲درصدی شاخص کل هم‌وزن در جریان معاملات روز گذشته، بازدهی این شاخص در شهریورماه را به ۲۲درصد رساند. نوسان مثبت ۵۶درصدی شاخص هم‌وزن در تابستان، از دیگر آمارهای قابل‌توجه در این مدت بود.

نگاهی دقیق به معاملات روز گذشته بورس تهران نشان می‌دهد سهامداران همچنان به خریدهای پرحجم خود در گروه‌های کوچک‌تری نظیر دارویی‌ها، سیمانی‌ها و غذایی‌ها و قندی‌ها ادامه دادند. امری که جهش قابل ملاحظه شاخص کل هم‌وزن را به دنبال داشت. این در حالی است که بر خلاف روند روزهای اخیر، دیروز شاهد گسترش جبهه‌های فعال و افزایش معنادار تقاضا در سهم‌های گروه فلزات و پتروشیمی بودیم. به‌نظر می‌رسد پایان شهریور و انتظارات خوش‌بینانه بورسی‌ها به آغاز انتشار گزارش‌های ماهانه بنگاه‌های فعال در بازار سرمایه از امروز (ابتدای مهر) در تشکیل روند مزبور، بی‌تاثیر نباشد. به‌طوری‌که در این میان گروه شیمیایی بیشترین معاملات را در بازار دیروز به خود اختصاص داد که با دادوستد بیش از ۲۳۰میلیون سهم به ارزش ۱۹۳میلیارد تومان همراه شد. در این میان بیشترین ارزش معاملات گروه مزبور به دادوستدهای صورت گرفته در نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان تعلق داشت. به‌طوری‌که «پترول» شاهد معامله ۱۰۹میلیون سهم به ارزش ۲۸میلیارد تومان بود. پتروشیمی جم نیز از دیگر نمادهایی بود که بازار دیروز را با حجم بالایی از تقاضا و در نهایت صف خرید ۳میلیون سهمی به پایان برد. در این روز ۶/ ۱۵میلیون سهم «جم» به ارزش ۲۱میلیارد تومان خرید و فروش شد. همچنین در اخبار مربوط به این گروه، روز گذشته قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد. از سوی دیگر بهزاد محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ پلاست در روز گذشته گفت: حجم سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در سال ١٤٠٤ به ٩٣ میلیارد دلار می‌رسد که برای تامین منابع آن تدابیری در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه یکی از اقدامات نمایشگاه امسال حضور شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: سه شرکت شتاب‌دهنده، ۱۵ شرکت استارت‌آپی و ۲۶ شرکت دانش‌بنیان حضور دارند که یکی از اهداف ما حمایت از آنان است.

در میان اخبار مهم دیروز، وزیر اقتصاد اعلام کرد:‌ رتبه‌بندی بانک‌ها بر اساس میزان تحقق حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال از سوی معاونت امور بانکی وزارت اقتصاد در پایان سال‌جاری انجام خواهد شد. همچنین روز گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی طی حکمی با تعیین اعضای کمیته اجرایی عملیات بازار باز در بانک مرکزی، آغاز به کار این کمیته را ابلاغ کرد. لغو محدودیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در اوراق بهادار دولتی نیز از دیگر خبرهای مهم دیروز بود. بر این اساس بانک مرکزی دستورالعمل اصلاحی سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبنی بر مستثنی شدن سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار منتشره یا تضمین شده توسط دولت یا بانک مرکزی از شمول حدود دستورالعمل قبلی را ابلاغ کرد.

در این راستا گروه بانکی فعال در بورس روز گذشته نیز توانست با خریدهای پرحجم بانک اقتصاد نوین، بیشترین ارزش معاملات در میان دیگر نمادهای بورسی را به خود اختصاص دهد به‌طوری‌که دیروز ۱۳۳میلیون سهم «ونوین» به ارزشی بالغ بر ۵۷میلیارد تومان معامله شد که حدود ۹۰درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد از سوی سهامداران خرد بود. اخبار افزایش سرمایه را می‌توان مهم‌ترین عامل جذب تقاضا در سهام این گروه عنوان کرد که در کنار خودرویی‌ها بخش عمده جریان نقدینگی را طی این مدت تصاحب کردند.

در میان اخبار مربوط به گروه معدنی صحبت‌های روز گذشته رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران قرار داشت که عنوان کرده بود: حدود نیمی از سود انباشته شرکت‌های بورسی به معدن و صنایع معدنی اختصاص دارد. خداداد غریب‌پور در مجمع عمومی سالانه توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اظهار کرد: سود انباشته شرکت‌های بورسی کشور به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۶ هزار میلیارد تومان آن به معدن و صنایع معدنی اختصاص دارد. در همین راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز عنوان کرد که با هدف‌گذاری انجام شده تا پایان سال ١٤٠٠، بالغ بر ١٠ میلیارد دلار واردات به ساخت داخل تبدیل شود.در میان اخبار شرکتی روز گذشته، افزایش سرمایه ۱۸درصدی شرکت البرز دارو قرار داشت. بر این اساس «دالبر» عنوان کرده است برنامه افزایش سرمایه از مبلغ ۱۸۶میلیارد تومان به ۲۲۰میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور خرید ماشین‌آلات تولید و اتمام پروژه‌های انبارها و خط مایعات را در دست دارد.به این ترتیب در مجموع روز گذشته ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس تهران به ۲هزار و ۲۹۰میلیارد تومان رسید. در همین راستا فرابورس ایران نیز شاهد مبادله ۸۶۰میلیارد تومان بود.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۷:۲۰:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد