رکوردشکنی واسطه‌های بورسی در مهر

رکوردشکنی واسطه‌های بورسی در مهر
بورس تهران در حالی نخستین ماه پاییز را با ثبت بازدهی ۲درصدی سپری کرد که در این ماه کارگزاری‌های فعال در بازار سهام، رکوردی جدید در کارنامه خود ثبت کردند. به‌طوری‌که واسطه‌های بورسی با ثبت مبادلاتی در حدود ۸۷هزار میلیارد تومان، بیشترین میزان معاملات ماهانه از فروردین سال ۹۷ تاکنون را تجربه کرده و رکورد جدیدی از خود برجای گذاشتند.

بورس تهران معاملات پرتلاطمی را در مهرماه پشت سر گذاشت، هر چند به رغم آغاز مساعد شاخص سهام در نیمه نخست ماه گذشته، شدیدترین عرضه‌ها در نیمه دوم شکل گرفت، ولی ارزش معاملات همچنان در سطوح بالایی قرار داشت. در واقع ثبات حاکم بر بازارهای موازی، زمینه را برای مهاجرت سرمایه‌های خرد به بازار سهام فراهم کرد و رونقی چشمگیر و غیرمنتظره را رقم زد. به‌طوری‌که ارزش معاملات خرد در مهر ماه با ورود بازیگران جدید به رکوردهای تاریخی دست یافت، به‌طوری‌که در روز نهم مهر این رقم به سطح بی‌سابقه ۳ هزار و ۶۰ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب در مجموع ماه گذشته میانگین ارزش معاملات خُرد روزانه به بیش از یک هزار و ۸۰۰میلیارد تومان رسید که در مقایسه با شهریور رشد ۷/ ۱۱درصدی را تجربه کرد. در این میان رونق مزبور سبب شد تا کارگزاری‌های فعال در بازار سهام به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین واسطه‌های بورسی نیز با رکوردشکنی‌ همراه شوند. به‌طوری‌که بررسی خرید و فروش‌های صورت گرفته توسط این نهادهای مالی نشان از دادوستدی در حدود ۸۷هزار میلیارد تومان دارد که در مقایسه با عملکرد آنها در شهریورماه، رشد بیش از ۱۸درصدی را ثبت کرده‌ است. این در حالی است که مقایسه عملکرد کارگزاری‌ها با مدت مشابه سال گذشته، بسیار قابل توجه است. به‌طوری‌که در مهر ۹۷، خرید و فروش‌های آنها بالغ بر ۶۲هزار میلیارد تومان بوده است.
  جزئیات بیشتر از عملکرد ماهانه

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که عملکرد ماه گذشته کارگزاری‌های فعال در بازار سهام، رکوردی درخشان در کارنامه فعالیت این نهادهای مالی است. به‌طوری‌که بیشترین میزان خرید و فروش این نهادهای مالی در سال ۹۷ مربوط به عملکرد اسفندماه آنها و ثبت دادوستد بیش از ۴۰هزار میلیارد تومانی بود. البته در سال جاری شاهد آغاز رونق مجدد بازار سهام و ورود نقدینگی جدید به بورس بودیم که این موضوع در عملکرد کارگزاری‌ها قابل مشاهده بود. به‌طوری‌که هر ماه رکوردشکنی جدیدی از این نهادهای مالی به ثبت رسید.رصد دقیق‌تر خرید و فروش‌ این واسطه‌های بورسی در سال جاری نیز نشان می‌دهد که فروردین‌ماه با معاملات ۳۲هزار میلیارد تومانی کارگزاری‌ها آغاز شد. این رقم در اردیبهشت به ۲/ ۵۹هزار میلیارد تومان رسید و در خرداد نیز با حجمی بالغ بر ۵/ ۵۳هزار میلیارد تومان دنبال شد. شروع نخستین ماه تابستان نیز با خرید و فروش ۵۵هزار میلیارد تومانی کارگزاری‌ها همراه شد، که این روند در مردادماه، کاهش نسبی را تجربه کرد. به‌طوری‌که مبادلات این نهادهای مالی در مردادماه به بیش از ۴۳هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با ماه قبل با افت ۶/ ۲۱درصدی مواجه شد.این در حالی است که کارگزاری‌ها نه‌تنها در شهریورماه به جبران این موضوع پرداختند، بلکه معاملات پرحجمی در حدود ۶/ ۷۳هزار میلیارد تومان را در کارنامه خود ثبت کردند. به این ترتیب نیمه نخست سال جاری با مبادلات ۳۱۶هزار و ۴۰۰میلیارد تومانی واسطه‌های بورسی پایان یافت. در همین راستا روند مزبور در نخستین ماه پاییز نیز دنبال شد و به معاملات ۸۷هزار میلیارد تومانی آنها ختم شد. در مجموع می‌توان عنوان کرد که کارگزاری‌های فعال بازار سهام از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، معاملات بیش از ۴۰۳هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند.
  جزئیات بیشتر از عملکرد مهرماه

بررسی دقیق‌تر عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی در ماه گذشته در حالی خرید و فروش ۸۷هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند که ۵۳هزار میلیارد تومان از این رقم یعنی معادل ۶۱درصد در اختیار مبادلات آنلاین بوده است. همچنین ۳۳هزار و ۷۰۰میلیارد تومان دیگر نیز حجم معاملات عادی در این نهادهای مالی بوده و مابقی به معاملات عمده اختصاص داشته است.در این میان طبق روال دوره‌های قبل، درصد بالایی از خرید و فروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود، به‌طوری‌که ۶۰درصد از معاملات این ماه تنها از کانال ۲۰درصد کارگزاری صورت گرفت. در صدر این خرید و فروش‌ها نیز همچنان کارگزاری مفید به‌عنوان برترین نهاد قرار دارد. به‌طوری‌که ارزش معاملات کارگزاری مفید در ماه گذشته به بیش از ۱۲‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که این کارگزاری به تنهایی ۶/ ۱۴درصد از کل معاملات این نهادهای مالی در مهرماه را به خود اختصاص داد. در ادامه این روند نیز کارگزاری آگاه توانست ۸درصد از کل معاملات کارگزاری‌ها در ماه گذشته را به خود اختصاص دهد که این حجم از معاملات، خرید و فروشی در حدود ۷هزار میلیارد تومان بود.کارگزاری پاسارگاد نیز در ماه گذشته داد‌و‌ستد ۳هزار و ۹۰۰میلیارد تومانی را تجربه کرده و در رتبه سومین کارگزاری برتر ماه قرار گرفت. سهم این کارگزاری از کل مبادلات به ۵/ ۴درصد رسید. در ادامه دیگر کارگزاری‌های برتر مهر ماه، دو کارگزاری فارابی و حافظ هر کدام حدود ۳درصد از کل معاملات ماه را به خرید و فروش‌های خود اختصاص دادند. در این میان معاملات کارگزاری حافظ به ۲هزار و ۶۰۰میلیارد تومان رسید که ۱۶میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان از این رقم به مبادلات بلوکی اختصاص داشت.همچنین سه کارگزاری مبین سرمایه، آینده نگر خوارزمی و بانک صنعت و معدن نیز هر کدام با اختصاص سهمی در حدود ۲درصد از کل معاملات کارگزاری‌ها در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.
  نگاهی دقیق به برترین‌ها

همان‌طور که عنوان شد کارگزاری مفید توانست همچنان برتری خود را به‌عنوان فعال‌ترین کارگزاری‌ در مهرماه نیز حفظ کند. حجم کل معاملات این کارگزاری در ماه گذشته معادل ۱۲‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که بخش عمده‌ای از آن به معاملات آنلاین اختصاص داشت، به‌طوری‌که این کارگزاری به تنهایی ۴/ ۲۲درصد از کل معاملات آنلاین را در بازار سرمایه به خود اختصاص داد. همچنین ارزش داد وستدهای الکترونیک کارگزاری مفید در ماه گذشته رقمی معادل ۱۱‌هزار و ۷۰۰میلیارد تومان را شامل می‌شود که ۹۳درصد از کل خرید و فروش‌های این کارگزاری است. در همین راستا بیش از ۸۲۰میلیارد تومان نیز به معاملات عادی در این کارگزاری تعلق داشته است. بررسی عملکرد کارگزاری آگاه نیز نشان می‌دهد که این نهاد مالی نیز در ماه گذشته بخش عمده‌ای از معاملات را به خرید و فروش آنلاین اختصاص داده است. به‌طوری‌که ۳/ ۱۲درصد از کل دادوستدهای صورت‌گرفته توسط‌ این کارگزاری به‌صورت بر خط بوده که رقمی بالغ بر ۶هزار و ۵۰۰میلیارد تومان را شامل می‌شود. افزون بر این مابقی معاملات نیز به‌صورت عادی بوده و هیچ مبادله بلوکی‌ در ماه گذشته نداشته است. کارگزاری بانک پاسارگاد نیز در حالی یکی از برترین نهادهای مالی در ماه گذشته شناخته شد که بخش عمده‌ای از خرید و فروش‌های این کارگزاری در اختیار سایر ابزارهای نوین مالی بوده است. به‌طوری‌که سهم معاملات این ابزارهای نوین مالی در کارگزاری بانک پاسارگاد به بیش از یک هزار و ۳۰۰میلیارد تومان رسید که ۶/ ۱۶درصد از کل مبادلات آن را شامل می‌شود. معاملات عادی این کارگزاری نیز در ماه گذشته بیش از ۱/ ۱هزار میلیارد تومان بود.کارگزاری فارابی نیز در حالی در رتبه چهارمین کارگزاری برتر ماه قرار گرفت که مبادلاتی در حدود ۳هزار و ۲۰۰میلیارد تومان را در کارنامه خود ثبت کرد. در ادامه این روند رتبه پنجم به کارگزاری حافظ تعلق گرفت. این کارگزاری در مجموع خرید و فروش ۲‌هزار و ۶۰۰میلیارد تومانی معادل سهم ۳ درصدی از کل معاملات را به خود اختصاص داد.کارگزاری‌های مبین سرمایه، آینده نگر خوارزمی، بانک صنعت و معدن، اقتصاد بیدار، تامین سرمایه نوین، بانک پارسیان، بانک تجارت، تدبیرگران فردا، سهم آشنا، بورس بیمه ایران، نهایت نگر، بانک ملت، بانک آینده، ایساتیس پویا، صبا تامین، بانک ملی ایران و بانک رفاه کارگران نیز به ترتیب در رتبه‌های برترین کارگزاری‌های ماه گذشته شناخته شدند که هرکدام معاملات بیش از یک‌هزار میلیارد تومان داشتند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۴:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد