دلایل مهم استفاده از پلاتین برای مردان در صنعت طلا و جواهر

دلایل مهم استفاده از پلاتین برای مردان در صنعت طلا و جواهر
در این مقاله به بررسی مهم ترین دلایلی می پردازیم که از پلاتین برای مردان و آقایان در صنعت طلاسازی استفاده می کنند. خواص پلاتین برای مردان بسیار زیاد است..

بعد از طلا، پلاتین یکی از ارزشمندترین فلزاتی است که در صنعت جواهرسازی مورداستفاده قرار میگیرد. استفاده از پلاتین برای آقایان بهویژه در ساخت حلقه ازدواج ست مرسوم است. خواص پلاتین برای مردان بسیار زیاد است که مهمترین آنها خواص فیزیکی پلاتین است. از جمله ویژگیهای پلاتین میتوان به درخشندگی آن اشاره کرد که هرگز از میان نمیرود و دچار تغییر رنگ نمیشود، در واقع درخشش فوقالعاده پلاتین همانند الماس دائمی است.

مسعود رضایی هستم ، مدیر سایت طلا و جواهر سازی زر و در این مقاله می خواهم به بررسی مهم ترین دلایلی می پردازیم که از پلاتین برای مردان و آقایان در صنعت طلاسازی استفاده می کنند. در این مقاله تمام مواردی که لازم است در مورد فلز پلاتین بدانید از تاریخچه فلز پلاتین گرفته  تا استفاده آن در صنعت طلا و جواهر سازی را بیان می کنم. 

پلاتین چیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟

استفاده از پلاتین در ساخت اکسسوریهای جواهر به سال 1780 میلادی بازمیگردد در این زمان بود که در فرانسه لویی شانزدهم برای نخستین بار از این فلز استفاده کرد و با پیروی بسیاری از اشراف و ثروتمندان از او، پلاتین رسماً وارد دنیای طلا و جواهرات شد. به این ترتیب به خواص پلاتین برای مردان توجه شد و این فلز گرانبها بیشتر در میان مردان اشراف محبوب شد.

از جمله خواص پلاتین برای مردان میتوان به عدم حساسیتزا بودن آن اشاره کرد. دوام و ماندگاری بالای پلاتین نیز یکی دیگر از مواردی است که باعث میشود این فلز گرانبها برای جواهرسازی مناسب باشد. در واقع استفاده از پلاتین در ساخت مصنوعات جواهر ماندگاری و دوام آنها را افزایش میدهد.

فلز پلاتین

پلاتین یک فلز گرانبها و کمیاب است که سالانه تنها 160 تن از آن در تمام دنیا استخراج میشود. پلاتین میتواند بهترین ترکیب را با جواهرات داشته باشد و محافظ بهتری نسبت به طلا در ترکیب با سنگهای قیمتی است. البته پلاتین فلز سنگینی است که باعث میشود ساخت محصولات جواهر با پلاتین قیمت بالاتری نسبت به همان محصولات زمانی که با طلا ساخته میشوند دارد. به شما پیشنهاد می کنم اگر اطلاعات کامل تری در مورد مقایسه طلا و پلاتین می خواهید حتما مقاله طلای سفید و پلاتین چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ را بخوانید.

دلایل استفاده از پلاتین در جواهرسازی

- پلاتین دارای دوام و چگالی مناسبی است که آن را به یکی از بهترین فلزات در ساخت مصنوعات جواهر تبدیل میکند.

- ترکیب پلاتین با الماس و سایر سنگهای قیمتی با توجه به درخشش بالای پلاتین و رنگ سفید آن میتواند بسیار زیبا و چشمگیر باشد.

پلاتین برای مردان

- پلاتین فلزی سفید رنگ و درخشنده است و احتیاج به آبکاری ندارد به همین دلیل یکی از بهترین انتخابها برای ساخت حلقههای جواهر مردانه یا سایر مصنوعات جواهر برای مردان محسوب میشود. این ویژگی که آن را یکی از خواص پلاتین برای مردان میدانند مهمترین فاکتور انتخاب این فلز گرانبها برای ساخت جواهرات مردانه است.

- جواهراتی که با پلاتین ساخته میشوند در زمره کمیابترین جواهرات قرار دارند، شاید جالب باشد بدانید که پلاتین درجه خلوص بالاتری نسبت به طلا دارد و از آن سنگین تر است، از نظر مقاومت نیز پلاتین فلز مقاومی محسوب میشود درصورتیکه طلا یک فلز نرم است که برای رسیدن به استحکام مناسب در ساخت مصنوعات طلا و جواهر آن را با آلیاژهای مختلفی از جمله کروم، مس و نقره ترکیب میکنند.

- از جمله دیگر خواص پلاتین برای مردان باید به خلوص بالای پلاتین اشاره کرد. استفاده از طلا یا سایر فلزاتی که ممکن است اثرات سوء بر سلامت مردان داشته باشند در ترکیب با پلاتین انجام نمیگیرد. در واقع جواهرات پلاتینی که شما خریداری میکنید شامل بیش از 95 درصد پلاتین و تنها 5 درصد فلزات دیگری مانند ایریدیم، پالادیم، روتنیم و دیگر آلیاژها است. همین درجه خلوص بالا سبب میشود که پلاتین یک فلز ضد حساسیت باشد، بنابراین برای کسانی که پوست حساس و آلرژیک دارند که به طلا و سایر فلزات حساسیت نشان میدهد انتخاب پلاتین یک گزینه عالی است.

در گالری زر شما میتوانید تمامی محصولات ارائه شده و موجود را به جای طلا با پلاتین سفارش دهید. استفاده از پلاتین نه تنها برای آقایان بلکه برای خانمها نیز مناسب است و امکان ساخت همه مدلهای طلا و جواهرات شیک زنانه با پلاتین نیز وجود دارد.

چرا پلاتین برای مردان مناسب است؟

اگر به مباحث دینی و شرعی پایبند باشید حتماً میدانید که استفاده از طلا برای مردان در دین مبین اسلام حرام است و به همین دلیل نیز اکثر مردان مقید به شرع اسلام، از خرید جواهرات ساخته شده با فلز طلا معذور هستند. به همین دلیل در این مورد پلاتین جایگزین مناسبی برای طلا خواهد بود. در حقیقت استحکام و دوام مناسب پلاتین و ارزشمند بودن این فلز آن را دقیقاً در جایگاه طلا قرار میدهد؛ بنابراین برای کسانی که به هر دلیل نمیخواهند از طلا استفاده کنند، پلاتین یک جایگزین ارزشمند و مناسب است که از نظر سرمایهگذاری نیز همانند طلا و در مواردی حتی برتر از آن است. از دیگر خواص پلاتین برای مردان میتوان به عدم محدودیتهای شرعی و اعتقادی برای استفاده از این فلز گرانبها اشاره کرد.

یکی از مهمترین خواص پلاتین برای مردان این است که اشعههای منفی و مضر طلا را ندارد و همچنین مواردی مثل تأثیر طلا بر کمخونی در مردان، یا تأثیر مصنوعات طلا بر سلامت جنسی در مردان و نیز ارتباط میان طلا و مشکلات روحی در مردان، در مورد پلاتین صدق نمیکند و میتوان با خیال راحت از این فلز در ساخت جواهرات برای مردان استفاده کرد.

استفاده از پلاتین در ساخت جواهرات مردانه بهویژه حلقه ازدواج مردانه یا جواهراتی چون دستبند مردانه جواهر و ... که در معرض خطر ضربه و آسیب بیشتری قرار دارند، با توجه به استحکام و دوام بالای پلاتین یک گزینه عالی محسوب میشود. البته باید در نظر داشته باشید که پلاتین یکی از فلزات گرانبها است که قیمت بالایی دارد و عموماً خرید محصولات جواهر ساخته شده با پلاتین قیمت بالاتری نسبت به طلا دارد. با توجه به خواصی چون ضد لک بودن، درخشندگی بالا، استحکام و مقاومت مطلوب فلز و ... هیچ تعجبی ندارد که قیمت پلاتین در مقایسه با طلا و نقره بالاتر باشد.

انگشتر پلاتین مردانه

درهرصورت برای مردانی که به دنبال خرید محصولاتی مشابه طلا، با کیفیت و دوام فوقالعاده بالا و البته درخشندگی مناسب و ارزش بالا هستند پلاتین بهترین انتخاب است. در انتخاب این فلز برای ساخت اکسسوریهای جواهر در کنار تمام ویژگیهایی که دارد خواص پلاتین برای مردان بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.

به دلیل تشابه پلاتین با طلای سفید برخی این تصور را دارند که پلاتین در واقع همان طلای سفید است اما باید بدانید که این دو فلز کاملاً از هم متمایز هستند. به شما پیشنهاد می کنم اگر اطلاعات کامل تری در مورد مقایسه طلا و پلاتین می خواهید حتما مقاله طلای سفید و پلاتین چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ را بخوانید.

تمیز کردن و نگهداری از پلاتین

ازآنجاییکه پلاتین دارای استحکام و سختی بیشتری در مقایسه با طلا است نگهداری آسان تری نسبت به آن دارد، بهویژه برای مردانی که علاقه دارند از محصولات طلا و جواهر بهصورت روزانه استفاده کنند اما انجام بسیاری از امور با دستان و احتمال آسیبدیدگی جواهرات برای مردان بیشتر است، میتوانند با خیال راحت جواهرات موردنظر خود را با پلاتین سفارش دهند. در واقع خرید جواهرات پلاتین برای مردان خواص و فواید بیشماری به همراه دارد.

همانطور که اشاره کردیم از جمله خواص پلاتین برای مردان آن است که درخشندگی بالایی دارد، لک نمیشود، تغییر رنگ نمیدهد و کدر نمیشود، این مسئله در مورد مردان با توجه به حجم کارهایی که باید در طول روز انجام دهند و مردانی که مشاغل سختتری دارند و انجام کارهای دستی در شغل آنها بیشتر است میتواند انتخاب پلاتین را برای ساخت حلقه جواهر مردانه و یا سایر مصنوعات جواهر به یک گزینه ایدئال تبدیل کند.

با توجه به ویژگیهایی که ذکر شد باید بگوییم که در واقع نگهداری از پلاتین اصلاً کار سختی نیست. اما درصورتیکه از محصولات جواهر یعنی ترکیب پلاتین و سنگهای جواهر استفاده میکنید باید به آسیبدیدن سنگ جواهر توجه داشته باشید. بهتر است که مصنوعات پلاتین را در معرض تماس با مواد شیمیایی مثل شویندههای قوی یا اسیدها قرار ندهید.

انگشتر پلاتین مردانه

اگر محصول پلاتین در ترکیب با جواهر ساخته شده است نباید در انجام کارهای سخت و سنگین دستی مثل باغبانی، مکانیکی و ... از آن استفاده کنید. پلاتین فلز بسیار سختی است و ممکن است در مجاورت مصنوعات طلا باعث ایجاد خط و خش روی آنها شود، پس بهتر است که محصول پلاتین را بهصورت جداگانه نگهداری کنید.

نکته بسیار مهمی که در مراقبت از محصولات پلاتین باید بدانید این است که در صورت نیاز به تعمیر این محصولات باید حتماً با آلیاژ پلاتین تعمیر شوند، استفاده از طلای سفید یا نقره در تعمیر پلاتین باعث کدر شدن رنگ آن میشود.

برای تمیز کردن جواهرات ساخته شده با پلاتین میتوانید از محلول صابون و آب ولرم استفاده کنید. بعد از شستشو حتماً آن را با یک حوله نرم خشک کنید. بهتر است در شستشوی پلاتین از مواد شوینده قوی استفاده نکنید.

انتخاب میان طلای سفید، نقره و پلاتین برای مردان

حال که با تمام خواص پلاتین برای مردان آشنا شدید نوبت به انتخاب می‌رسد. برای مردانی که به مسائل شرعی اهمیت می‌دهند استفاده از طلا در هر صورتی حرام است، بنابراین خرید طلای سفید نیز نمی‌تواند این مشکل شرعی را برطرف کند. انتخاب میان نقره و پلاتین تنها گزینه‌ای است که در اختیار این افراد قرار میگیرد که مسلماً با توجه به گرانبها بودن پلاتین و استحکام و دوام مناسبی که دارد پلاتین بهترین انتخاب برای محصولات جواهر مردانه خواهد بود.

خواص پلاتین

اگرچه طلای سفید در زمان خرید کاملاً مشابه پلاتین است اما باید بدانید که پلاتین به صورت طبیعی یک فلز درخشان است که درخشندگی آن به مرور زمان از بین نمیرود اما این مسئله در مورد طلای سفید صدق نمی‌کند. ضمن این که استحکام و مقاومت بالای پلاتین سبب میشود که مصنوعات ساخته شده با سنگهای جواهر دوام بیشتری داشته باشند و سنگهای جواهر مدت زمان بیشتری در جای خود ثابت خواهند ماند.

برای خانمها یا آقایانی که دارای پوست حساسی هستند نیز انتخاب پلاتین یک گزینه عالی است چرا که هیچ واکنش آلرژیکی در بدن فرد ایجاد نمی‌کند.

در مقایسه با طلا و نقره پلاتین از استحکام بسیار بیشتری برخوردار است و بنابراین یک انتخاب عالی برای انگشتر پلاتین مردانه و همچنین حلقههای مردانه محسوب میشود.

برای خرید محصولات جواهر پلاتین، میتوانید تمامی مدلهای موجود در گالری زر را در صورت تمایل با پلاتین سفارش دهید. استفاده از پلاتین برای خانمها نیز مناسب است و هیچ محدودیتی در انتخاب محصولات و ساخت آنها با پلاتین برای خانمها نیز وجود ندارد.

جمع‌بندی

پلاتین یک فلز گرانبها با چگالی بالا است و دارای ویژگیهای بسیاری است که آن را از طلا و سایر فلزات گرانبها متمایز می‌سازد. ازآنجاییکه عموماً پلاتین را برای ساخت حلقههای ازدواج و یا اکسسوری‌های مردانه استفاده می‌کنند بسیاری آن را مختص مردان میدانند. از جمله خواص پلاتین برای مردان میتوان به عدم محدودیت استفاده از این فلز گرانبها برای مردان در دین اسلام اشاره کرد. ضمن این که این فلز استحکام بالایی دارد و برای استفاده در حلقه ازدواج و استفاده روزانه آن برای مردان با توجه به کارهای سنگینی که معمولاً باید انجام دهند مناسب است. البته باید توجه داشت که در کنار همه این ویژگی‌ها، پلاتین نیز به نگهداری نیاز دارد که روش‌های نگهداری و تمیز کردن پلاتین را در مقاله به طور کامل شرح دادیم.

در انتها ممنونم از شما که تا پایان مقاله من رو همراهی کردید و خیلی خوشحال می شوم تا نظرات خود را در مورد مقاله بازگو نمایید و چنانچه سوالی داشتیدحتما برای ما یادداشت نمایید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۴:۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد