راهنمای تغییر سایز انگشتر طلا، 9 راه بزرگ و کوچک کردن انگشتر

راهنمای تغییر سایز انگشتر طلا، 9 راه بزرگ و کوچک کردن انگشتر
در مقاله تغییر سایز انگشتر طلا به شما تکنیک های برای بزرگ کردن انگشتر و کوچک کردن انگشتر طلا آموزش می دهیم تا در منزل سایز انگشتر خود را تغییر دهید.

تغییر سایز انگشتر طلا می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد، حتی از بحث‌ها و چالش‌هایی جلوگیری می‌کند که شاید تصورش نیز برای شما ممکن نباشد. برای مثال خاطرم هست که همسر برادرم به دلیل اینکه حلقه ازدواجش را بزرگ‌تر انتخاب کرده بود، در زمان تهیه کباب انگشتر را درون غذا گم کرد و بعد حلقه ازدواجش در بشقاب غذای من پیدا شد! بماند که چه بحث‌هایی پیش کشیده شد و شاید تعجب کنید اگر بگویم که تقریباً من داشتم حلقه را قورت می‌دادم! پس بهتر است تا دیر نشده برای تغییر سایز انگشتر طلا خود اقدام کنید.

راهنمای تغییر سایز انگشتر طلا

تغییر سایز انگشتر طلا در واقعیت

به طور حتم با تعاریفی که در قسمت قبل ارائه کردم به‌راحتی متوجه شده‌اید که تغییر سایز انگشتر طلا اهمیت زیادی دارد. به اندازه بودن انگشتر کمک می‌کند که آسیب ندیده، گم نشود و خطری آن را تهدید نکند. زمانی که انگشتر در دستان شما گشاد باشد به راحتی حرکت کرده و ممکن است از انگشت شما خارج شود و شما تا مدت‌ها فقدان آن را احساس نکنید. ضمن اینکه  اگر زیاد از اندازه تنگ باشد مانع از جریان خون آزاد در انگشت شما شده، انگشت ورم کرده و در برخی موارد نادر حتی انگشت آسیب خواهد دید. به همین دلیل منطق حکم می‌کند که همیشه انگشتر خود را با سایز نرمال و طبیعی انتخاب کنید.

حتی اگر در آینده به دلیل افزایش یا کاهش وزن، سایز دستان شما تغییر کرد باز هم امکان سایز شدن انگشتر وجود خواهد داشت. دقیق‌ترین سایز، سایزی است که انگشتر در انگشت شما جا گرفته و حرکت بیش از اندازه‌ای داشته باشد. نکته اینکه یک اندازه نرمال و عمومی که به‌عنوان میانگین در نظر گرفته می‌شود برای تمام افراد کاربردی نیست. شما باید قبل از خرید انگشتر طلا، سایز مناسب را پیدا کرده باشید. تغییر سایز انگشتر طلا شاید در نگاه اول امری کاملاً تخصصی باشد اما نکته جالب ماجرا اینجاست که شما حتی به راحتی در منزل می‌توانید با دانستن چند ترفند ساده انگشتر خود را تغییر سایز داده بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا این ترفندها را با یکدیگر بررسی کنیم.

دنیای جذاب تغییر سایز انگشتر طلا

تغییر سایز انگشتر طلا بدون شک دنیای جذابی دارد چون با روش‌هایی آشنا خواهید شد که مطمئنم تابه‌حال حتی نام آنها را نیز نشنیده‌اید. برای تغییر دادن اندازه انگشترهای طلا و نقره از چند روش مختلف می‌توان بهره برد.

بهترین و البته مطمئن‌ترین روش، مراجعه به افراد متخصص در این امر است تا با کمترین آسیب و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انگشتر شما را تغییر سایز می‌دهند. اما اگر به هر دلیلی تمایل نداشتید که به این افراد مراجعه کنید ما به شما خواهیم گفت که با دانستن تنها چند ترفند هوشمندانه و کوچک می‌توانید انگشتر خود را تغییر سایز دهید. اول روش‌های تخصصی و بعد از آن روش‌های خانگی را بررسی خواهیم کرد.

اولین پیشنهاد: برش و جوش در تغییر سایز انگشتر 

تعجب نکنید! برش و جوش، کار من و شما نیست. اول از همه در مورد ترفندهایی صحبت می‌کنیم که جزء مهارت‌های افراد متخصص به‌حساب می‌آید و به‌هیچ‌عنوان نباید آنها را به دست خود و در منزل انجام دهید. متخصصین امر برای کوچک کردن انگشتر و یا بزرگ کردن انگشتر طلا، اول از روش برش دادن استفاده می‌کنند. در این روش برای تغییر سایز انگشتر طلا، آن را برش داده و به میزان دلخواه بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر می‌کنند. در مرحله بعد نیز دوباره حلقه را جوش خواهند داد. در نهایت قسمت برش داده شده هویه کاری می‌شود و محصول نهایی آماده است.

تغییر سایز انگشتر طلا

در اصل اگر انگشتر بزرگ‌تر بود متخصص برای تغییر سایز انگشتر طلا در ابتدا حلقه را برش داده و قسمت اضافی آن را جدا می‌کند. بعد از این دو انتهای حلقه را به یکدیگر جوش داده و انگشتر دوباره فرم دایره‌ای شکل خود را به دست می‌آورد. اما اگر قصد این را داشته باشید که حلقه خود را بزرگ‌تر کنید، فرد متخصص بعد از برش دادن حلقه آن را می‌کِشد تا به اندازه دلخواه تغییر سایز دهد و سپس فاصله ایجاد شده را با آلیاژهای دیگری پُر خواهد کرد.

برجستگی‌هایی موزون برای تغییر سایز انگشتر

هیچ دیگر از روش‌هایی که برای تغییر سایز انگشتر طلا به‌شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که متخصصان و طلافروشان از ۲ زائده یا دایره برجسته و کوچک طلا یا هر آلیاژ با ارزش دیگری در داخل رکاب انگشتر برای تغییر سایز و کوچک‌تر شدن آن استفاده می‌کنند. این روش دائمی و البته کاملاً اقتصادی محسوب می‌شود که نیم سایز انگشتر شما را کوچک‌تر خواهد کرد.

پیشنهاد ما این است که قبل از انجام این تغییر این روش برای تغییر سایز انگشتر طلا، حتماً نمونه‌ای را برای بررسی کردن بپوشید و بعد از آن اگر نظر مساعدی داشتید تغییر سایز به این روش را انجام دهید. برخی از افراد به واسطه این برجستگی‌های گرد و کوچک اذیت می‌شوند و ممکن است شما نیز بعد از تنگ کردن انگشتر با این دو دایره، پشیمان شوید. ولی در هر حال این روش مناسب است چون به‌ظاهر انگشتر شما آسیبی وارد نمی‌کند. ناگفته نماند که برای انجام این تغییر سایز حتماً باید با متخصص مربوطه مشورت کنید و از او کمک بگیرید.

کاربرد حلقه داخلی برای تغییر سایز انگشتر

روش دیگری که برای تغییر سایز انگشتر طلا مورد استفاده است و صرفاً به دست متخصصان طلا و جواهر باید انجام شود استفاده از یک لایه حلقه فلزی در پایین رکاب است که بسیار هوشمندانه و حرفه‌ای بوده و کار با آن بسیار راحت و آسان است. این حلقه شبیه یک نعل اسب فنری است که استفاده از آن اصلا سخت نیست.

قفل و لولا برای تغییر سایز و کوچک کردن انگشتر

این روش یک روش کاملاً حرفه‌ای برای تغییر سایز انگشتر طلا محسوب می‌شود که در آن فرد طلاساز از یک قفل و لولا برای تغییر سایز استفاده می‌کند. به واسطه این قفل و لولا به‌راحتی حلقه باز و بسته شده و انگشتر تا چند سایز کوچک‌تر می‌شود. اما باز هم همچنان پیشنهاد می‌کنیم که قبل از استفاده از این روش یک نمونه مشابه را امتحان کنید.

ترفندهای خانگی تغییر سایز انگشتر طلا

تا این قسمت از ترفندهایی که صرفاً به دست طلاسازان انجام می‌شوند صحبت کردیم. از این قسمت به بعد از روش‌های تغییر سایز انگشتر طلا با ترفندهای خانگی صحبت می‌کنیم و خواهیم گفت که چگونه در خانه انگشتر را کوچک کنیم و با چند روش ساده تغییر سایز آن را انجام دهیم.

یک حلقه پلاستیکی یک ابزار پرکاربرد در  تغییر سایز انگشتر 

شاید به هر دلیلی تمایل نداشته باشید تا برای تغییر سایز حلقه خود به طلاساز مراجعه کنید. به همین دلیل ما به شما کمک می‌کنیم تا در منزل تغییر سایز حلقه خود را به‌راحتی انجام دهید. اولین ترفند برای تغییر سایز انگشتر طلا در منزل این است که از تنظیم‌کننده‌های پلاستیکی استفاده کنید. محصولاتی از جنس سیلیکون که بین انگشتر و انگشت شما قرار می‌گیرند و بسیار پرکاربرد هستند. چون به واسطه آنها انگشتر شما به سایز دلخواه کوچک خواهد شد. تنها مشکلی که ممکن است با آنها داشته باشید این است که شاید به‌خوبی فضای بین انگشت و انگشتر شما را پر نکند و انگشتر به‌راحتی از دست شما خارج شود.

نخ و سوزن را در تغییر سایز انگشتر فراموش نکنید

یکی از روش‌های قدیمی برای تغییر سایز انگشتر طلا، استفاده از نخ است. بله، نخ! همان نخ و سوزنی که در بدون شک در هر خانه‌ای به‌راحتی پیدا می‌شود. برای این کار کافی است که شما کمی حوصله و دقت به خرج دهید و نخ را به دور قسمت پایینی رکاب انگشتر بپیچید و تا رسیدن به سایز دلخواه، ادامه دهید. این روش ارزان و کاربردی است ضمن اینکه اصلا به انگشتر شما آسیب نزده و زیبایی آن را نیز با مشکل مواجه نخواهد کرد.

سایز انگشتر طلا

چسب حرارتی همه کاره ابزاری در درسترس برای تغییر سایز انگشتر 

روش پرکاربرد بعدی تغییر سایز انگشتر طلا که در منزل بسیار از آن استفاده می‌شود استفاده از چسب‌های حرارتی یا چسب آکواریوم است. ابتدا باید انگشتر خود را تمیز بشویید و با یک دستمال پارچه‌ای کاملاً خشک کنید. سپس با استفاده از خلال دندان یا چوب کبریت یک لایه چسب سیلیکونی آکواریوم را در قسمت زیرین انگشتر به پایین رکاب اضافه کنید. میزان و ضخامت برجستگی چسب به سایز انگشتر شما بعد از تنگ شدن بستگی دارد. اگر قسمت‌های دیگر به چسب آلوده شد، قبل از خشک شدن آن‌ها را تمیز کنید و انگشتر را در یک جای مطمئن قرار دهید تا چسب خشک شود. البته با در نظر گرفتن نوع چسب خشک شدن آن ممکن است ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت زمان ببرد.

کوچک کردن سایز انگشتر با چسب

روش‌های بزرگ شدن انگشتر در منزل

برای تغییر سایز انگشتر طلا در منزل راه‌های گوناگونی وجود دارد که البته ترفندهای کوچک‌تر کردن سایز از روش‌های بزرگ‌تر کردن آن، متداول‌تر بوده و تنوع بیشتری دارند. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا انگشتر طلا بزرگ می‌شود یا خیر؟ ما در ادامه ۲ روش را به شما پیشنهاد خواهیم داد.

استفاده از چکش و سنبه در بزرگ کردن سایز انگشتر

روش اول استفاده از چکش و سنبه است. ابتدا باید روی انگشتر خود را به صابون آغشته کنید و بعد با یک سنبه که یک مخروط فلزی است، از یکنواخت بودن آن مطمئن شوید. انگشتر را وارد یک استوانه مدرج فلزی مخصوص کنید و سپس با استفاده از یک پتک به آرامی ضربه‌هایی به انگشتر خود را وارد کنید.

بزرگ کردن سایز انگشتر

زاویه ضربه‌ها بهتر است رو به پایین باشند تا با هر ضربه، انگشتر پایین‌تر رفته و بزرگ‌تر شود. حتماً در زمان ضربه زدن انگشتر را بچرخانید تا به تمام قسمت‌ها ضربه زده شود. این کار را تا رسیدن به سایز دلخواه در انگشتر ادامه دهید.

استفاده از انبردست در بزرگ کردن سایز انگشتر

روش بعدی برای تغییر سایز انگشتر طلا استفاده از انبردست است. بهتر است در ابتدا قسمت زیر رکاب انگشتر را علامت بزنید، سپس آن قسمت را برش دهید و با انبردست حلقه و انگشتر خود را به اندازه و سایز دلخواه تغییر دهید. در مرحله بعدی با استفاده از یک سوهان ناخن بر روی لبه‌ها بکشید تا تیزی خود را از دست بدهند.

قبل از اقدام به تغییر سایز انگشتر طلا، تمام جوانب را بسنجید

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که با تغییر سایز شما ممکن است انگشتر کوچک و بزرگ شود و حتی نوسانات طبیعی، تغییرات جوی آب و هوایی به راحتی می‌توانند سایز انگشتر شما را کم یا زیاد کند. پس با هر تنگ شدن و یا گشاد شدن حلقه و انگشتر به فکر تغییر سایز انگشتر طلای خود نباشید. اما اگر گشادی حلقه و انگشتر بیش از اندازه بود به‌قدری که از انگشت شما خارج شده یا فشار آن برای شما غیر قابل تحمل بود، بهتر است تغییر سایز انگشتر طلا را انجام دهید.

البته تغییر سایز انگشتر طلا در خانه راحت و سریع است اما به شما توصیه می‌کنیم تحت هیچ شرایطی از این روش‌های خانگی استفاده نکنید. چون ممکن است انگشتر طلا و جواهر شماآسیب‌دیده و از قیمت آن کاسته شود. نکته بسیار مهم دیگر اینکه تنگ شدن حلقه ازدواج در بارداری امری طبیعی است. بارداری سبب می‌شود تا تغییر سایز زیادی در انگشتان شما روی دهد و به عبارتی بدن پف کند. اما به طور حتم بعد از طی شدن پروسه و متولد شدن فرزند شما، بدن به حالت قبل برخواهد گشت. اجازه بدهید این پروسه طی شود و بعد از آن اگر هنوز هم تغییر سایز آن فاحش بود، آنگاه برای بزرگ‌تر کردن اندازه انگشتر به متخصص آن مراجعه کنید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۷:۲۰:۳۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد