آشتی «نیما» با صنعت خودرو

در حالی‌که تخصیص ارز نیمایی به قطعه‌سازان از اسفند سال گذشته متوقف شده بود، حالا خبر می‌رسد بانک مرکزی با اختصاص دوباره این ارز به فعالان صنعت قطعه موافقت کرده است.
در حالی‌که تخصیص ارز نیمایی به قطعه‌سازان از اسفند سال گذشته متوقف شده بود، حالا خبر می‌رسد بانک مرکزی با اختصاص دوباره این ارز به فعالان صنعت قطعه موافقت کرده است.

در حالی‌که تخصیص ارز نیمایی به قطعه‌سازان از اسفند سال گذشته متوقف شده بود، حالا خبر می‌رسد بانک مرکزی با اختصاص دوباره این ارز به فعالان صنعت قطعه موافقت کرده است. آن‌طور که یکی از اعضای انجمن قطعه‌سازان ایران نوان کرده، قرار است از امروز تخصیص ارز نیمایی به صنعت قطعه از سر گرفته شود. به گفته محمد شهپری، کنترل ارز تخصیصی به قطعه‌سازان از این پس برعهده خود بانک مرکزی است و قطعه‌سازان براساس نرخ «نیما» ارز مورد نیاز خود را از این بانک تامین خواهند کرد. این در شرایطی است که با قطع ارز نیمایی قطعه‌سازان از اسفند سال گذشته، آنها مجبور بودند از «ارز اشخاص» یا «ارز صادراتی» برای ثبت سفارش استفاده کنند و این موضوع به هر حال خالی از دردسر نبود.
آشتی «نیما» با صنعت خودرو

حالا اما ارز موردنیاز قطعه‌سازان (و احتمالا خودروسازان) قرار است از سوی بانک مرکزی و با نرخ نیمایی تامین شود و این موضوع می‌تواند روند ترخیص مواد اولیه و قطعات را از گمرک تسهیل کند. در حال حاضر بالغ‌بر ۹۰ هزار دستگاه خودرو به‌دلیل کسری قطعات در پارکینگ شرکت‌های خودروساز دپو شده و امکان تجاری‌سازی آنها نیست. مشکل این خودروها این است که با کسری یک یا چند قطعه مواجهند، قطعاتی که گفته می‌شود یا خود آنها یا مواد اولیه‌شان در گمرکات دپو شده‌اند. آن‌طور که یکی از فعالان صنعت قطعه به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید، مشکل این قطعات و مواد اولیه این بود که بانک مرکزی برای ترخیص آنها ارز اختصاص نمی‌داد. محمدرضا نجفی منش افزود:با توجه به تصمیمات جدید بانک مرکزی، ترخیص قطعات و مواد اولیه مانده در گمرک تسهیل خواهد شد، بنابراین خودروسازان می‌توانند به تدریج تمام خودروهای دپویی فعلی خود را تکمیل و روانه بازار کند.

نجفی منش اما با بیان اینکه چهار روش برای تامین ارز موردنیاز صنایع خودرو و قطعه به دولت پیشنهاد شده، تاکید کرد: یکی از پیشنهادها، تخصیص ارز نیمایی بود که بانک مرکزی با آن موافقت کرده است، البته هرچند در حال حاضر تفاوت چشمگیری میان نرخ آزاد و نیمایی ارز وجود ندارد. وی گفت: پیشنها دیگر این بود که به قطعه‌سازان مجوز صادرات مواد اولیه مانند فولاد داده شود تا آنها از این راه به بخشی از ارز موردنیاز خود دست پیدا کنند، اما هنوز با آن موافقت نشده است.

هرچه هست، با توجه به تصمیم‌های جدید بانک مرکزی، روند ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرکات کشور سریع تر از گذشته خواهد بود و این موضوع می‌تواند ضمن بهبود تولید، تکمیل خودروهای ناقص را هم سرعت ببخشد. با افزایش تیراژ و عرضه (به‌ویژه از ناحیه تکمیل ناقصی‌ها) انتظار می‌رود از قیمت خودرو در بازار نیز کاسته شود، هرچند البته بعید به‌نظر می‌رسد این موضوع چشمگیر باشد. در حال حاضر قیمت خودرو در بازار بسته به عوامل مختلفی تغییر می‌کند که «عرضه» یکی از آنهاست و مسائلی مانند نرخ ارز و تورم انتظاری تاثیر زیادی بر بالا و پایین شدن منحنی قیمت دارند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۹:۲۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

  •  آخرین مطالب همین گروه