مظنه چیست؟ در بازار طلا مظنه طلا چگونه محاسبه میشود؟ سایت زر

مظنه چیست؟ در بازار طلا مظنه طلا چگونه محاسبه میشود؟ سایت زر
مظنه چیست؟ در این مقاله اختصاصی سایت زر ما اشاره می کنیم که منظور از مظنه طلا چیست و چگونه در بازار طلا محاسبه میشود؟ و به طور کلی مظنه روز طلا چیست و برای شما قصد خرید و فروش طلا دارید خیلی مفید خواهد بود

مظنه چیست؟ اگر برای خرید طلا با هدف سرمایه گذاری و یا استفاده زینتی از آن در بازار طلا و جواهر رفت و آمد داشته باشید، عبارت مظنه طلا را زیاد خواهید شنید اما ممکن است مفهوم آن چندان روشن نباشد. پاسخ به این سوال که مظنه چیست موضوع این مقاله است.

مظنه چیست؟ در بازار طلا مظنه طلا چگونه محاسبه میشود؟

هر بازاری اصطلاحات و کلمات مخصوص به خودش را دارد که ممکن است برای افراد عادی قابل درک نباشد و تنها افراد خبره و بازاری مفهوم آن را بدانند. این عبارات و اصلاحات معمولا یک باره به وجود نمی‌آیند بلکه در اثر مرور زمان و برای راحتی در استفاده و رساندن منظور ساخته می‌شوند و کم‌کم جای خود را در ادبیات آن بازار باز می‌کنند.

بازار طلا و جواهر نیز از این قاعده مستثنی نیست و استفاده از عبارت مخصوصی برای پیشبرد امور مربوط به خرید و فروش در این بازار نیز رایج است. یکی از این کلمات مظنه است و در بازار طلا بسیار پرکاربرد است. اگر شما هم این کلمه را شنیده‌اید و مایلید درباره این که مظنه چیست اطلاعات لازم را کسب کنید با این مقاله همراه باشید. اما قبل از آن به این مساله می پردازیم که چرا سرمایه گذاری در طلا انجام دهیم:

دلایل سرمایه‌گذاری در طلا

سرمایه‌گذاری در طلا می‌تواند سرمایه شما را متنوع کند و به‌نوعی تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نخواهید چید. اگر یک سرمایه‌گذار هستید و در حال حاضر به طلا فکر می‌کنید، سعی کنید تا اطلاعاتی کامل در مورد اینکه مظنه چیست و نحوه محاسبه مظنه طلا چگونه است داشته باشید.

دلایل سرمایه‌گذاری در طلا

با ادامه رکود اقتصاد جهانی، افراد بیشتری به دنبال سرمایه‌گذاری امن هستند. برای بسیاری، این به معنای روی‌آوردن به طلا است. در اینجا دلایلی آورده‌ایم که چرا همیشه برای سرمایه‌گذاری در خرید طلا مناسب است و مردم همیشه میل به این بازار جهانی دارند و دنبال رصدکردن قیمت روز طلا هستند.

  1. دسترسی، ذخیره و فروش آن آسان است.
  2. طلا یک دارایی ملموس است که شما در طول نسل‌ها منتقل می‌کنید.
  3. به دلیل ارزش ذاتی آن قرن‌ها به‌عنوان یک وسیله تبادل جهانی استفاده می‌شود و در اکثر کشورهای جهان پذیرفته شده است
  4. در دوره‌های عدم اطمینان اقتصادی عملکرد خوبی دارد.
  5. می‌تواند به تورم کمک کند.
  6. با بازار سهام همبستگی مثبتی ندارد.
  7. سرمایه‌گذاری در طلا به شما امکان می‌دهد حریم خصوصی مالی خود را حفظ کنید.

حال که به بررسی دلایلی مبنی بر انتخاب خرید طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن پرداخته‌ایم خواه به دنبال افزودن طلا به سبد سرمایه‌گذاری خود هستید یا صرفاً در مورد ارزش آن کنجکاو هستید، برای اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید!

مظنه طلا چیست؟

همان‌طور که می‌دانید مفهوم مظنه ارتباط مستقیم با قیمت‌گذاری طلا دارد و بیشتر مواقع این کلمه هنگام اعلام قیمت توسط طلافروش به گوش شما رسیده است. اما مظنه چیست و چه کاربردی دارد؟ مظنه برای تخمین و بررسی قیمت طلا بر اساس نرخ طلا روز در بین بازاریان به کار می‌رود. درواقع مظنه قیمتی است که فروشنده بر اساس بررسی آنلاین یا تلفنی از مراجع اعلام قیمت در بازار، برای قیمت طلا در نظر می‌گیرد.

مظنه طلا چیست؟

این تعریف از مظنه تمام ماجرا نیست و مظنه بر اساس محاسباتی مشخص می‌شود و تعریف به خصوصی دارد. مظنه به معنای قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار است و بر اساس آن، قیمت طلا برای خرید و فروش محاسبه می شود. یک مثقال طلا ۴٫۶۰۸ گرم است و منظور از مظنه قیمت ۴٫۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار است.

طلافروشان برای مشخص کردن قیمت طلا در زمان معامله از مظنه طلا در قیمت‌گذاری استفاده می‌کنند و عدد مربوط به آن را در محاسبات خود وارد می‌نمایند. به این ترتیب که قیمت تمام شده طلا بر اساس عدد حاصل از محاسبه مظنه مشخص می‌شود و مظنه طلا در فرمول محاسبه قیمت طلا نقش دارد.

منظور از مظنه طلا چیست؟

برای این که دقیق تر بدانید مظنه چیست، لازم است ابتدا با معنای عیار طلا بیشتر آشنا شوید. منظور از عیار طلا، میزان طلای خالص به کار برده شده در ساخت زیورآلات از جنس طلا است. هر چه میزان طلای به کار رفته در ساخت طلا بیشتر باشد، عیار آن بالاتر است. برای افزایش مقاومت طلا در ساخت آن علاوه بر فلز طلا از آلیاژهای دیگر نیز استفاده می شود و این دلیل تفاوت عیار طلا است.

منظور از مظنه طلا چیست؟

طلای ۱۸ عیار مناسب‌ترین نوع طلا برای ساخت زیورآلات است و بیشتر طلاهای ساخت ایران نیز از استاندارد ۱۸ عیار پیروی می‌کنند که به معنی وجود ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد سایر فلزات در ساخت طلا است. به همین ترتیب طلای ۱۷ عیار شامل ۷۰٫۵ درصد طلا است و نسبت به طلای ۱۸ عیار، میزان طلای کمتری دارد.

همان‌طور که گفته شد مظنه را بر اساس طلای ۱۷ عیار مشخص می‌کنند و از طرفی بیشتر طلاهای موجود در ایران  ۱۸ عیار هستند. برای ارتباط بین این دو و تعیین قیمت طلا، طلافروشان از فرمول مشخصی استفاده می کنند و براساس آن قیمت طلا را تعیین می کنند که در ادامه مقاله مظنه چیست به آن خواهیم پرداخت.

مظنه بازار طلا چیست؟

مظنه طلا بر اساس قیمت طلا بر اساس مثقال است و درواقع مظنه همان مثقال طلا بر مبنای عیار ۱۷ است که از قدیم‌الایام در بازار طلا و جواهر رواج داشته است و هم‌چنان از آن استفاده می‌شود. اما از آن‌جا که طلای موجود در بازار ایران بیشتر ۱۸ عیار است برای محاسبه قیمت بر اساس مظنه لازم تبدیلی انجام شود و قیمت طلا مشخص شود.

مظنه بازار طلا چیست؟

درواقع طی این تبدیل که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، از روی قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار، گرم طلای ۱۸ عیار به دست می‌آید. به این منظور لازم به اطلاع از قیمت روز مثقال طلا ۱۷ عیار است که طلافروشان میزان آن را استعلام می‌کنند و در فرمول زیر قرار می دهند:

قیمت طلای 18 عیار -  محاسبه قیمت بر اساس مظنه طلا - زر

که حاصل آن قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار خواهد بود. در فرمول یاد شده ۴٫۶۰۸ یک مثقال طلا به گرم است و به جای عیار ۱۷ و ۱۸ لازم است که عدد مربوط به عیار بر مبنای ۱۰۰۰ قرار داده شود که به ترتیب ۷۰۵ و ۷۵۰ است، قرار بگیرد. به عبارت دیگر این فرمول به فرم عددی به شکل زیر خواهد بود:

قیمت طلای 18 عیار -  محاسبه قیمت بر اساس مظنه طلا - زر

به طور مثال فرض کنید مظنه طلا سه میلیون تومان است که این رقم درواقع قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار است و می خواهیم قیمت یک گرم طلا ۱۸ عیار با در نظر گرفتن این مظنه محاسبه کنیم:

قیمت یک گرم طلا ۱۸ عیار با در نظر گرفتن مظنه

 بنابراین یک گرم طلای ۱۸ عیار با مظنه سه میلیون تومان، حدود ۶۹۲ هزار تومان خواهد بود. پس از دانستن این که مظنه چیست به کمک این فرمول می‌توان به راحتی قیمت طلا را بر اساس آن محاسبه کنید. البته در قسمت بعد روش بسیار راحت‌تری برای محاسبه مظنه طلا مطرح خواهد شد.

مظنه طلا چیست چگونه محاسبه میشود؟

با توجه به موارد ذکر شده شاید محاسبه قیمت طلا به کمک مظنه دشوار به نظر بیاید و این سوال که مظنه طلا چیست چگونه است به راحتی قابل دست یابی و محاسبه نباشد. اما باید بدانید که طلافروشان نیز معمولا از این فرمول برای محاسبه استفاده نمی‌کنند و عدد طلایی را برای تعیین قیمت در نظر می‌گیرند.

این عدد طلایی که از روی فرمولی که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره شد به دست آمده است عدد ۴٫۳۳ است و بسیار در تعیین قیمت طلا به کار می‌رود. برای استفاده از آن تنها لازم است رقم مظنه را بر این عدد تقسیم کنید تا قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار به دست آید.

مظنه طلا چیست چگونه محاسبه میشود؟

برای روشن شدن موضوع، همان مظنه سه میلیون تومان که در مثال قبلی به آن اشاره شد را در نظر بگیرید. برای این که قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار با این مظنه به دست آید تنها لازم است عدد ۳ میلیون را بر ۴٫۳۳ تقسیم کنید که حاصل آن ۶۹۲ هزار تومان خواهد بود که برابر همان عدد به دست آمده از فرمول است.

روش دیگر برای محاسبه مظنه طلا، استفاده از عدد ۰٫۲۳۰۸۵ است. برای استفاده از این عدد لازم است رقم مظنه را در این عدد ضرب کنید تا قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار با این مظنه را به دست آورید. بنابراین محاسبه قیمت بر حسب مظنه کار بسیار آسانی است و با استفاده از یکی از روش‌های مطرح‌شده در این قسمت می‌توانید هنگام خرید و فروش طلا با توجه به مظنه، قیمت طلا را برآورد کنید.

 هم‌چنین لازم است درباره نحوه محاسبه قیمت طلا و عوامل موثر بر آن از جمله اجرت طلا اطلاعات لازم را کسب کنید. بنابراین بهتر است مقاله مربوط به فرمول محاسبه قیمت طلا ۱۸ عیار را نیز برای آشنایی بیشتر با سایر فرمول‌های مربوط به محاسبه قیمت طلا مطالعه کنید.

مظنه طلا چیست تحلیل

 تحلیل مظنه طلا

با توجه به آنچه تاکنون گفته شد این که مظنه چیست و ماهیت و کارکرد آن چگونه است قابل درک شده و نحوه دخیل بودن آن در محاسبه قیمت طلا نیز مشخص شده است. اما در تحلیل نحوه محاسبه طلا به کمک مظنه باید گفت در فرمول ذکر شده، هر یک از عیارهای ۱۷ و ۱۸ در محاسبه وجود دارند و از لحاظ ریاضی موارد مشابه از لحاظ واحد کنار می‌روند و  موارد باقی‌مانده در حاصل محاسبه تعیین‌کننده خواهند بود. به همین ترتیب قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار طی این فرمول حاصل خواهد شد.

مظنه در طلا چیست؟

تا این قسمت از مقاله مظنه چیست درباره نقش مظنه در محاسبه قیمت طلا مواردی مطرح شد. اما این نکته نیز قابل توجه است که دلیل استفاده از مظنه برای تعیین قیمت طلا، این است که استفاده از این روش قدمت بسیار طولانی دارد و واحد مثقال از گذشته معیار ارزش‌گذاری طلا در ایران بوده است.

مظنه و قیمت طلا  امروز

از آن‌جا که امروزه درک میزان طلا بر اساس گرم بسیار راحت تر است، لازم است که قیمت طلا بر اساس گرم بیان شود و بیان مثقالی برای عموم مردم قابل درک نیست. به همین دلیل طلافروشان هنگام تعیین قیمت طلا، تبدیل مثقال به گرم را انجام می‌دهند و قیمت را به اطلاع مشتری نیز می‌رسانند.

اطلاع از نحوه محاسبه مظنه طلا و داشتن اطلاعاتی هم‌چون فرمول محاسبه قیمت سکه طلا، سکه تاریخ پایین و حباب سکه به شما کمک می‌کند هنگام خرید طلا و سکه بهتر نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها را درک کنید. در نتیجه به آگاهی شما کمک کرده و موجب می‌شود در این بازار گرفتار افراد سودجو نشوید و خرید خود را با قیمت مناسب انجام دهید.

مظنه روز طلا چیست؟

پس از دریافتن این که مظنه چیست شاید برای شما سوال باشد که منظور از مظنه روز طلا چیست. در پاسخ باید گفت مظنه روز طلا، همان استعلام قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار در هر روز است. از آنجا که بازار طلا دارای نوسان است، لازم است که عرضه‌کنندگان طلا و جواهر هر روز و یا در صورت نیاز در فواصل زمانی کوتاه‌تر مظنه طلا را از منابع مربوطه جویا شوند و بر اساس آن خرید و فروش انجام دهند.

مظنه روز طلا چیست؟

شما می‌توانید برای اطلاع از مظنه طلا که به صورت مثقال نشان داده می‌شود به منابع مربوط به اعلام مربوط به قیمت زنده طلا مراجعه کنید تا قیمت آنلاین طلا بر حسب مثقال را مشاهده کنید و برای خرید و فروش طلا آن را در نظر داشته باشید. هم‌چنین می‌توانید نمودار قیمت طلا را نیز به صورت آنلاین دنبال کنید و از مظنه روز طلا اطلاع داشته باشید.

خرید طلا مظنه روز

برای این که خرید طلا را با قیمت مناسب انجام دهید و طلای باکیفیت نیز خریداری کنید لازم است درباره نکات خرید طلا اطلاعات لازم را کسب کنید. به عنوان مثال لازم است به نشانه‌های اصل بودن طلا از جمله حک بودن کد روی آن توجه داشته باشید که به این منظور پیشنهاد می‌شود مقاله کدهای طلای خارجی، اعداد و کدهای حک شده روی طلا را بشناسیم! را مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

خرید آنلاین طلا

هم‌چنین بسیار مهم است که خرید حضوری یا خرید آنلاین طلا را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا با نرخ مناسب، طلای مدنظر خود را خریداری کنید و نگران پرداخت هزینه اضافه برای خرید آن نباشید. درواقع در عین دانستن مظنه چیست و تسلط بر نحوه محاسبه آن، خرید از فروشگاهی معتبر نیز به تنهایی خیال شما را از  نظر کیفیت بالا و قیمت منصفانه طلا راحت می‌کند و لازم است حتما به آن توجه داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره این که مظنه چیست و چگونه محاسبه می‌شود توضیحاتی ارائه شد و دلیل استفاده از مظنه برای تعیین قیمت طلا مطرح گردید. از آن‌جا که مظنه‌ای که طلافروش به شما اعلام می‌کند تاثیر مستقیم روی قیمت تمام‌شده طلا دارد، بهتر است خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا مبلغ اضافی برای خرید طلای مدنظر خود نپردازید. چنانچه قصد خرید اینترنتی طلا و جواهر دارید نیز می‌توانید به فروشگاه‌های آنلاین و معتبر از جمله گالری طلا و جواهر زر مراجعه کنید تا طلایی باکیفیت و با بهترین قیمت را خریداری کنید.۰

سوالات متداول:

مظنه طلا چیست؟
S ChevronDown 18 N

مظنه برای تخمین و بررسی قیمت طلا بر اساس نرخ طلا روز در بین بازاریان به کار می‌رود. درواقع مظنه قیمتی است که فروشنده بر اساس بررسی آنلاین یا تلفنی از مراجع اعلام قیمت در بازار، برای قیمت طلا در نظر می‌گیرد.

مظنه طلا چیست و چگونه محاسبه میشود؟
S ChevronDown 18 N

برای محاسبه مظنه طلا، استفاده از عدد ۰٫۲۳۰۸۵ است. برای استفاده از این عدد لازم است رقم مظنه را در این عدد ضرب کنید تا قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار با این مظنه را به دست آورید. بنابراین محاسبه قیمت بر حسب مظنه کار بسیار آسانی است و با استفاده از یکی از روش‌های مطرح‌شده در این قسمت می‌توانید هنگام خرید و فروش طلا با توجه به مظنه، قیمت طلا را برآورد کنید.

مظنه روز طلا چیست؟
S ChevronDown 18 N

مظنه روز طلا، همان استعلام قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار در هر روز است. از آنجا که بازار طلا دارای نوسان است، لازم است که عرضه‌کنندگان طلا و جواهر هر روز و یا در صورت نیاز در فواصل زمانی کوتاه‌تر مظنه طلا را از منابع مربوطه جویا شوند و بر اساس آن خرید و فروش انجام دهند.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۴:۴۱ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد