طلا دست دوم چیست و فرق قیمت طلای دست دوم با نو چیست؟

طلا دست دوم چیست و فرق قیمت طلای دست دوم با نو چیست؟
در این مقاله می خوانیم: طلای دست دوم چیست و فرق قیمت طلای دست دوم با نو چیست؟ همچنین می گوییم آیا خرید طلای دست دوم به صرفه است و برای خرید طلای دست دوم قیمت طلای دست دوم چگونه محاسبه می شود؟

اگر شما یا اطرافیانتان اهل سرمایه‌گذاری از طریق طلا باشید، به احتمال زیاد نام طلای دست دوم را هم شنیده‌اید. درواقع بیشتر کسانی که در سبد سرمایه‌گذاری خود طلا را هم در نظر دارند، به فکر خرید طلای دست دوم می‌افتند و معمولا طلافروشی های خاصی را برای این کار در نظر دارند.

شاید هم طلای خود را در گذشته به قیمت مناسب خریداری کرده‌اید و با توجه به بازار صعودی طلا قصد فروش آن و کسب سود دارید و مایلید بدانید نحوه محاسبه قیمت خرید طلای شما، که حالا طلای دست دوم به حساب می‌آید، چگونه است.

فرق قیمت طلای دست دوم با نو چیست

در این مقاله می‌خواهیم به پرسش‌هایی از این قبیل که طلای دست دوم چیست و یا فرق قیمت طلای دست دوم با نو چه میزان است، پاسخ دهیم. پس اگر به دنبال شناخت بیشتر از طلای دست دوم هستید و یا می‌خواهید با آگاهی بیشتر اقدام به خرید یا فروش آن کنید با ما همراه باشید.

طلای دست دوم چیست؟

طلای دست دوم یا کارکرده همان‌طور که از اسم آن پیداست طلایی است که قبلا توسط دیگری خریداری شده و پس از استفاده یا نگه‌داری دوباره برای فروش گذاشته شده است. طلای دست دوم به دلایل مختلفی خریداری می‌شود. عده زیادی این نوع طلا را برای سرمایه گذاری خریداری می‌کنند و عده‌ای نیز طلاهای دست دوم خوش‌ظاهر را که بعضا تفاوتی با طلای نو ندارند را به عنوان زیورآلات استفاده می‌کنند.

طلای دست دوم چیست؟

اما چه چیزی باعث توجه به طلای دست دوم شده است؟ طلای دست دوم هنگام خرید شامل اجرت و سود نمی‌شود و این باعث می‌شود که آن قطعه طلای دست دوم با وجود ارزشمند بودن، قیمتی کمتر از قیمت طلای نو داشته باشد. درواقع هنگام خرید طلا نو شما باید هزینه‌هایی از جمله سود فروشنده و اجرت را پرداخت کنید درحالی که طلای دست دوم از این هزینه‌ها معاف است. در کشور ما طی سال‌های اخیر به دلیل نوسانات شدید اقتصادی، بازار سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پول بسیار داغ شده است و یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری خرید طلای دوست دوم است. به همین دلیل بسیاری از طلافروشان طلای دست دوم را نیز در کنار طلا نو به فروش می‌رسانند. در ادامه درباره دلیل فرق قیمت طلای دست دوم با نو و قوانین مربوط به آن در بازار طلا جریان دارد بیشتر خواهید دانست.

آیا خرید طلای دست دوم به صرفه است؟

 اجرت طلا معمولا فقط یک بار حساب می‌شود و آن هم زمانی است که طلای نو خریداری می‌کنید. اما شاید بپرسید منظور از اجرت چیست؟ اجرت طلا درواقع هزینه‌ای است که برای ساخت و طراحی طلا گرفته می‌شود و اگر به فاکتوری که از طلافروشی دریافت می‌کنید دقت کنید، مبلغ مربوط به آن را خواهید دید. میزان این اجرت به عواملی مانند میزان هنر و ظرافت به کار رفته در ساخت طلا، نوع ساخت طلا که ممکن است دستی یا ماشینی باشد، برند بودن طلا و هم چنین سفارشی بودن آن قطعه طلا بستگی دارد.

بنابراین همان‌طور که می‌بینید مبلغ اجرت می‌تواند تاثیر زیادی روی قیمت طلا داشته باشد، هرچند به طور معمول میزان اجرت از میزان مشخص شده‌ای فراتر نمی‌رود، مگر این که طلا بسیار خاص طراحی شده باشد. با این همه می‌توان گفت از دلایل مهم فرق قیمت طلای دست دوم با نو همین موضوع اجرت طلا است.

آیا خرید طلای دست دوم به صرفه است؟

پس با توجه به این موضوع و امکان خرید طلا آن هم با قیمت پایین‌تر، خرید طلای دست دوم به صرفه به نظر می‌رسد. شما با خرید طلای دست دوم به عنوان سرمایه‌گذاری هم از راکد بودن پول و نقدینگی خود جلوگیری می‌کنید و هم  اگر طلای دست دومی که می خرید ظاهر خوبی داشته باشد می توانید از آن روزانه یا در مجالس خود استفاده کنید.

خرید طلای دست دوم از این جهت نیز مطلوب به نظر می‌رسد که فروش طلا و تبدیل آن به پول نقد به راحتی امکان‌پذیر است و همیشه طلافروشی‌هایی هستند که  طلای دست دوم شما را ب‌خرند. به علاوه شما می‌توانید متناسب با بودجه خود طلای دست دوم بخرید چون انواع زیورآلات در وزن‌های مختلف به عنوان طلای دست دوم عرضه می شوند و شما می توانید برای حفظ سرمایه خود از آن نگه‌داری و یا استفاده کنید.

چرا طلای دست دوم نخریم؟

پیش از این که به علت فرق قیمت طلای دست دوم با نو بپردازیم لازم است به نکاتی درباره ریسک‌های خرید آن اشاره کنیم. با وجود مزایای خرید طلا دست دوم، مواردی نیز وجود دارد که توجه به آن‌ها ممکن است شما را برای طلا به این شکل مردد کند. اولین موردی که باید به آن توجه داشت، امکان تقلبی بودن طلا است. به این معنا که ممکن است طلایی که به شما فروخته می‌شود کیفیت لازم را نداشته باشد و فروشنده به بهانه طلای دست دوم بودن، اطلاعات کافی و دقیقی از مشخصات و جنس طلا به شما ندهد و طلای تقلبی را به شما بفروشد.

چرا طلای دست دوم نخریم؟

 در این جا ذکر این نکته نیز لازم است که بعضی از فروشندگان طلا ممکن است طلای دست دوم را به جای نو نیز به شما بفروشند. این در حالتی است که طلای دست دوم ظاهر بی‌نقصی دارد و امکان تشخیص آن از طلای نو وجود ندارد و فروشنده با وجود دست دوم بودن طلا اجرت و سود خود را به آن اضافه می‌کند و با قیمت بیشتری به فروش می‌رساند. یکی از نشانه‌های این اتفاق این است که فروشنده تخفیف خوبی روی طلا به شما می‌دهد زیرا سود خود را از اجرت و مالیاتی که مازاد بر قیمت طلای دست دوم اعلام می‌کند، می‌برد.

بنابراین لازم است حتما زمان خرید طلای دست دوم و نو به مشخصات و ظاهر آن توجه کنید. هم‌چنین درباره عیار طلا بپرسید و اطلاعات لازم را درباره محصولی که می‌خرید کسب کنید. با توجه به آنچه گفته شد و احتمالا شما هم به آن فکر کرده‌اید، مهم‌ترین نکته در خرید طلا، خصوصا طلای دست دوم، خرید از مراکز و طلافروشی های معتبر است تا در دام کسانی که با سواستفاده از فرق قیمت طلای دست دوم با نو، به نفع خود عمل می‌کنند نیفتید.

یکی دیگر از مواردی که خرید طلای دست دوم را روشی نامطمئن جلوه دهد این است که بعضی از طلافروشی‌ها به فاکتور خرید طلا هنگامی که قصد فروش آن را دارید اهمیت می‌دهند و از آن‌جا که بعضی از طلاهای دست دوم فاقد فاکتور هستند، ممکن است هنگام فروش آن‌ها دچار مشکل شوید.

قیمت طلای دست دوم چگونه محاسبه می شود؟

با وجود این که مبالغ مربوط به اجرت یا سود و مالیات در قیمت‌گذاری طلا دست دوم دخیل نیست. با این حال قیمت طلای دست دوم نیز تابع قیمت روز طلا است و قیمت هر گرم طلای دست دوم بر اساس قیمت به روز طلا محاسبه می‌شود. قبل از این که به این بپردازیم که قیمت طلای دست دوم چگونه تعیین می‌شود، لازم است به نحوه محاسبه قیمت طلای نو بپردازیم تا بهتر با فرق قیمت طلای دست دوم با نو آشنا شوید.

قیمت طلای دست دوم چگونه محاسبه می شود؟

طریقه محاسبه طلای دست دوم

فرمول کلی محاسبه قیمت طلا به این صورت است که قیمت روز طلا به علاوه مبلغ اجرت در وزن طلا ضرب می‌کنند و حاصل را با مالیات و سود حاصل از فروش جمع می‌کنند. به بیان دیگر:

قیمت طلا= (مبلغ اجرت+ قیمت روز طلا براساس عیار)* وزن طلا + مبلغ مالیات+ سود طلا فروش

طریقه محاسبه طلای دست دوم

روش دیگری نیز برای محاسبه قیمت طلا وجود دارد به این ترتیب که :

قیمت واحد= قیمت روز طلا+ مبلغ اجرت+ مالیات+ سود

قیمت طلا= وزن طلا* قیمت واحد

که  نتیجه حاصل از این روش اندک تفاوتی با هم دارند و معمولا طلافروشان به یکی از این دو راه قیمت کلی طلایی که قصد خرید آن را دارید محاسبه می‌کنند. حال به این موضوع می‌پردازیم که طلای دست دوم چگونه قیمت‌گذاری می‌شود. همان‌طور که قبلا هم بیان شد، فرق قیمت طلای دست دوم با نو مربوط به سود و اجرت است و در محاسبه قیمت طلای دست دوم مبلغ اجرت و سود فروشنده نقشی ندارد و همین طور ممکن است مالیات نیز از آن کسر شود. بنابراین در فرمول یاد شده این اجرت و سود حذف می‌شوند. به بیان ساده برای محاسبه قیمت طلای دست دوم کافی است وزن طلا را در قیمت روز طلا ضرب کنید و سپس مبلغ به دست آمده را با کارمزد فروش و مالیات جمع کنید.

قیمت طلای دست دوم= قیمت روز طلا* وزن طلا+ کارمزد فروش+ مالیات بر ارزش افزوده

لازم به ذکر است که میزان کارمزد 7 درصد و میزان مالیات 9 درصد در نظر گرفته می‌شود که مبلغ مربوط به مالیات می‌تواند در محاسبه قرار نگیرد و به فروشنده بستگی دارد. تا این قسمت از توضیحات ارائه‌شده، با فرق قیمت طلای دست دوم با نو آشنا شدید و می‌توانید هنگام خرید طلای دست دوم نحوه محاسبه قیمت طلا و جزئیات آن را از فروشنده بپرسید تا در نتیجه یک قیمت‌گذاری صحیح، خرید خود را انجام دهید.

قانون فروش طلای دست دوم چیست؟

قانون فروش طلای دست دوم چیست؟

درمورد این که برای فروش طلای دست دوم چه روش و قانونی وجود دارد باید گفت مهم‌ترین موضوع این است که فروشنده نمی‌تواند مبلغی جز کارمزد و مالیات بر قیمت وزنی طلا اضافه کند و در نظر گرفتن اجرت یا سود روی کار، خلاف قوانین خرید و فروش طلای دست دوم است. درواقع جدای از موارد مربوط به ظاهر طلا عمده تفاوت قیمت طلای نو و دست دوم بر سر نبود قیمت اجرت و سود فروشنده است.

قیمت طلای دست دوم 18 عیار چند است؟

شاید برایتان سوال باشد که به طور مثال طلای دست دوم گرمی چند است؟ در پاسخ باید گفت بیشتر زیورآلات طلا موجود در ایران با عیار 18 ساخته شده‌اند و برای بررسی قیمت این زیورآلات باید قیمت روز طلای 18 عیار را رصد کنید. به علاوه مبلغی که به عنوان کارمزد و مالیات محاسبه می‌شود را در نظر بگیرید.

قیمت طلای دست دوم 18 عیار چند است؟

بنابراین هر گرم طلای دست دوم، قیمت هر گرم طلا در آن روز خواهد بود و چنانچه قصد خرید از طلافروشی دارید، کارمزد فروش و مالیات را نیز با آن جمع کنید.

محاسبه آنلاین قیمت طلای دست دوم

محاسبه آنلاین قیمت طلای دست دوم

علاوه بر فرمول و روشی که برای محاسبه قیمت طلا دست دوم اشاره شد شما می‌توانید به کمک سایت‌های مربوط به محاسبه قیمت طلا  نو و دست دوم، بدون دردسر محاسبات دستی، با وارد کردن وزن و سایر اطلاعات موردنیاز این سایت‌ها مانند عیار طلا، قیمت طلای خود را تا حد خوبی تخمین بزنید. این محاسبه آنلاین به شما کمک می‌کند در عین آگاهی از فرق قیمت طلای دست دوم با نو، هنگام خرید یا فروش طلای دست دوم خود از حدود قیمت آن نیز مطلع باشید.

فروش طلای دسته دوم چگونه است؟

برای فروش طلای دست دوم بهتر است فاکتور خرید آن را به همراه داشته باشید و به طلافروشی های معتبر مراجعه کنید. اگر بازار طلا پس از این که طلای خود را خریدید با رشد صعودی روبه‌رو نشده باشد، قیمت فروش همان طلا که  اکنون دست دوم به حساب می‌آید، کمتر از قیمت خرید آن خواهد بود.

فروش طلای دسته دوم چگونه است؟

زیرا در هنگام فروش نیز خریدار مبلغ اجرت و سودی که فروشنده قبلی از این کار دریافت کرده بود، از آن کم می‌کند. هرچند شما اکنون فرق قیمت طلای دست دوم با نو را می‌دانید و این تفاوت قیمت برای شما روشن است.

طلای دست دوم از کجا بخرم؟

با وجود این که خرید و فروش طلای دست دوم سال‌هاست که انجام می‌شود و بیشتر طلافروشی‌ها اقدام به خرید و فروش این نوع طلا می‌کنند، به دلیل این که طی سال‌های اخیر، خرید طلای دست دوم بیشتر از گذشته باب شده است و امکان کلاهبرداری در این زمینه وجود دارد، بهتر است طلای دست دوم را حتما از طلافروشی‌های معتبر خریداری کنید. همان‌طور که پیش‌تر هم بیان شد، ممکن است طلای تقلبی یا با عیار کم به جای طلای دست دوم اصل به شما فروخته شود.

طلای دست دوم از کجا بخرم؟

بنابراین سعی کنید طلافروشی‌های معتبر محل زندگی خود را شناسایی کنید واز آن‌ها طلا دست دوم را خریداری نمایید. هم‌چنین سعی کنید حتی‌الامکان طلای دست دوم را نیز با فاکتور خریداری کنید تا در زمان فروش به مشکل برنخورید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره چیستی طلا دست دوم، اهمیت آن برای سرمایه‌گذاری و هم‌چنین دلایل فرق قیمت طلای دست دوم با نو مطالبی بیان شد. آنچه که در خصوص خرید و فروش طلای دوم بسیار مهم است، معامله با طلافروشی‌های معتبر است. این موضوع از آن جهت مهم است که طلای دست دومی که خریداری می‌کنید باکیفیت باشد و به طور اصولی نیز قیمت‌گذاری شود.

با وجود نکاتی که در این مقاله مطرح شد باید گفت طلای نو نیز با میزان اجرت مناسب می‌تواند برای سرمایه‌گذاری به اندازه طلا دست دوم مناسب باشد. در این صورت علاوه بر استفاده از زیبایی و جلای طلای نو، قدمی برای حفظ سرمایه خود برداشته‌اید. گالری آنلاین طلا و جواهر زر برای خرید بهترین زیورآلات طلا، میزبان شماست. شما میتوانید طلای خود را با بهترین قیمت و کیفیت از این فروشگاه خریداری کنید. هم‌چنین اگر به دنبال زیورآلاتی کم‌اجرت هستید می‌توانید با ارتباط با کارشناسان این مجموعه، از انواع این محصولات اطلاع پیدا کنید و خریدی سودآور را تجربه کنید.

سوالات متداول:

طلای دست دوم چیست؟
S ChevronDown 18 N

طلای دست دوم یا کارکرده همان‌طور که از اسم آن پیداست طلایی است که قبلا توسط دیگری خریداری شده و پس از استفاده یا نگه‌داری دوباره برای فروش گذاشته شده است.

آیا خرید طلای دست دوم به صرفه است؟
S ChevronDown 18 N

شما با خرید طلای دست دوم به عنوان سرمایه‌گذاری هم از راکد بودن پول و نقدینگی خود جلوگیری می‌کنید و هم اگر طلای دست دومی که می خرید ظاهر خوبی داشته باشد می توانید از آن روزانه یا در مجالس خود استفاده کنید.

قیمت طلای دست دوم چگونه محاسبه می شود؟
S ChevronDown 18 N

به بیان ساده برای محاسبه قیمت طلای دست دوم کافی است وزن طلا را در قیمت روز طلا ضرب کنید و سپس مبلغ به دست آمده را با کارمزد فروش و مالیات جمع کنید. قیمت طلای دست دوم= قیمت روز طلا* وزن طلا+ کارمزد فروش+ مالیات بر ارزش افزوده

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۲۱ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۴:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد