تجارت الکترونیکی در برابر تجارت سنتی

تجارت الکترونیکی در برابر تجارت سنتی
هر فن آوری پیشرفته ، ایجاد تهدیدها وفرصتهای جدیدی برای سازمانها می‏شود . تغییر در فن آوری ، موجب تغییر در قانونمند‏ی های بازرگانی شرکتها و متحول ساختن سیستمهای سازمانی و اجتماعی می‏گردد .

هر فن آوری پیشرفته ، ایجاد تهدیدهاوفرصتهای جدیدی برای سازمانها می‏شود . تغییر در فنآوری ، موجب تغییر در قانونمند‏ی های بازرگانی شرکتها و متحول ساختنسیستمهای سازمانی و اجتماعی می‏گردد . تکنولوژی اطلاعات به عنئان لبه پیشروتکنولوژیهای جدید در سه پارامتر سرعت ، دقت و هزینه فعالیتها می‏تواند تاثیرگذارباشد . تکنولوژی اطلاعات می‏تواند پنج مزیت عمده ایجاد کند:ارزانتر (تولید خرجی‏های مشابه با هزینه کمتر ) ، بیشتر (تولیدخروجی‏هابیشترو با هزینه مشابه ) ، سریعتر (تولیدخروجی‏های مشابه با همان هزینه در زمان کمتر ) ، بهتر (تولید خروجیهایمشابه با همان هزینه وهمان زمان ولی با تجارت الکترونیک ، موانعجغرافیایو تفاوت روز و شب در مناطق مختلف را از میان بر می‏دارد و باعثارتقایارتباطات و گشودگی اقتصادی در سطح ملی وبین المللی می‏شود . تجارتالکترونیکطریق هدایت کسب و کار راتغییر می‏دهد و بدین ترتیب باعث تبدیلبازارهایسنتی به شکلهای جدیدتر می‏شود .

در حالی که تجارت الکترونیکی و به خصوص نوعاینترنتی آن باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در شرایط رقابتی شده است (بهعنوان مثال ظهور و ورود سریع رقبای جدید ، جهانیشدن رقابت ، رقابت شدید در استانداردها و ...) فرصتهای جدیدیبرای جایگزینی کسب و کار ، ایجاد مشاغل و فرصتهای شغلی جدید در زمینه‏هایمختلف ایجاد کرده است . به طور کلی می‏توان فواید تجارت الکترونیک را درقیاس با تجارت سنتی در موارد زیر دانست :

1) حضور در بازار به شکل “ همه جا ، همه کس، همه وقت

2) در زمینه معرفیو تبلیغ محصول ، استفاده از تجارت الکترونیک ، به خصوص با استفاده ازاینترنت ، دچار محدودیتهای موجود در تبلیغات متعارف نبوده و درهرزمان در دسترس است و می‏تواند برای هر گروه خاص مصرف کنندگان تغییریابد.

3) تجارت الکترونیک ، کانالهای معمول فروشرا تغییر می‏دهد و امکان فروش مستقیم و بدون واسطهمحصولات و خدمات جدید را به بازارهای استراتژی و تازه فراهم می‏کند.

4) فروش آنی و روی خط (online) به مقدارزیادی هزینه های فروش و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می دهد .

5)زمان عرصه کاهش می یابد و محصولات جدید میتوانند به محض آماده شدن در معرض فروش روی خط قرار گیرند .

6) خدمات پس از فروش به مشتری میتواند باامکان خبرگیری سریع دو طرف از یکدیگر وعرضه انواع خدمات به مشتری تسهیل و تکمیلشود .

7)ورود به بازارهای جدید واستراتژیک بدون درنظر گرفتن مرزها میسر است .فرصتهای تجاری و شغلی جدیدی به وجود می‏آید.

8)قدرت تجزیه وتحلیل کالا افزایش می‏یابد بطوریکه اطلاعات بدست آمده از مشتریانبرایتولید کالا‏های جدید یا تغییر در تولید کالا‏های قبلی مورد استفادهقرارمی‏گیرد .

9)قدرت تجزیه وتحلیل بازار افزایش می‏یابد وشرکت می‏تواند بر اساس این تجزیه وتحلیل استراتژیهای فروش یابازاریابی خود را در یک یا چندعرصه تغییر دهد.

10) اما در مقابل تجارت الکترونیک مسائلیرابا خود به همراه دارد که در صورتیکه برای آنها راه حل مناسبی اتخاذنشودمی‏تواند ویژگی هایش را تحت الشعاع قرار دهد از جمله :

1) سهولت درسرقت اسرارو رموز محرمانه کاریشرکتها

2) تبیین قوانین مالیاتی دقیق

3) تبیین قوانین گمرکی دقیق

4)آشنایی با قوانین کشورها

5)آداب ، رسوم و فرهنگهای ملل

6)کلاهبرداری از طریق کارت های اعتباری

7)اعتماد

8)امنیت (جنبه های مختلف امنیت : تشخیص هویت، عدم انکار ، یکپارچگی اطلاعات ، محرمانگی اطلاعات )

علاوه براین تمامکالاها به طور صد درصد قابل ارائه وفروش از طریق اینترنت نیستندبطوریکه دو کار سیلور آزمونی تحت عنوان آزمون خرید الکترونیکی برایتعیینشایستگی محصولات یا خدمات جهت عرضه در سیستم تجارت الکترونیک پیشنهادمی‏کند :

مشخصات محصول : میزان وابستگی انتخاب محصولبه حواس پنجگانه انسان . هرچه برای انتخاب محصولات و خدمات به حواسلامسه ، بویایی و چشایی نیاز بیشتری باشد ، امکانخرید الکترونیکی آن کمتر خواهد بود ، در حالیکه حواسبینایی و شنوایی از طریق رسانه‏های الکترونیکی قابل انتقال میباشند.

آشنایی و اطمینان مشتری به محصول : محصولاتیکه مشتریا ن از قبل با آن آشنا بوده ونسبت به آناطمینان دارند ، راحت تر خریداری می شوند

ویژگیهای مشتری :

 بسیاری از مشتریان ممکن است به دلایل مختلف خریدالکترونیکیرا نپذیرند. در مقابل بسیاری از مشتریان به منافع و مزایای روشهای جدیدو آسان خرید واکنش مثبت نشان خواهند داد .

منبع خبر: سایت جامع خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
  ۶ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱:۲۸:۴۲ بعد از ظهر
نظرات (1)

بهاره  ۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۹:۳۴:۵ قبل از ظهر

نمیدونم چرا از زمرد خوشم نمیاد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد