هر فن آوری پیشرفته ، ایجاد تهدیدهاوفرصتهای جدیدی برای سازمانها میشود . تغییر در فنآوری ، موجب تغییر در قانونمندی های بازرگانی شرکتها و متحول ساختنسیستمهای سازمانی و اجتماعی میگردد . تکنولوژی اطلاعات به عنئان لبه پیشروتکنولوژیهای جدید در سه پارامتر سرعت ، دقت و هزینه فعالیتها میتواند تاثیرگذارباشد . تکنولوژی اطلاعات میتواند پنج مزیت عمده ایجاد کند:ارزانتر (تولید خرجیهای مشابه با هزینه کمتر ) ، بیشتر (تولیدخروجیهابیشترو با هزینه مشابه ) ، سریعتر (تولیدخروجیهای مشابه با همان هزینه در زمان کمتر ) ، بهتر (تولید خروجیهایمشابه با همان هزینه وهمان زمان ولی با تجارت الکترونیک ، موانعجغرافیایو تفاوت روز و شب در مناطق مختلف را از میان بر میدارد و باعثارتقایارتباطات و گشودگی اقتصادی در سطح ملی وبین المللی میشود . تجارتالکترونیکطریق هدایت کسب و کار راتغییر میدهد و بدین ترتیب باعث تبدیلبازارهایسنتی به شکلهای جدیدتر میشود .
در حالی که تجارت الکترونیکی و به خصوص نوعاینترنتی آن باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در شرایط رقابتی شده است (بهعنوان مثال ظهور و ورود سریع رقبای جدید ، جهانیشدن رقابت ، رقابت شدید در استانداردها و ...) فرصتهای جدیدیبرای جایگزینی کسب و کار ، ایجاد مشاغل و فرصتهای شغلی جدید در زمینههایمختلف ایجاد کرده است . به طور کلی میتوان فواید تجارت الکترونیک را درقیاس با تجارت سنتی در موارد زیر دانست :
1) حضور در بازار به شکل “ همه جا ، همه کس، همه وقت “
2) در زمینه معرفیو تبلیغ محصول ، استفاده از تجارت الکترونیک ، به خصوص با استفاده ازاینترنت ، دچار محدودیتهای موجود در تبلیغات متعارف نبوده و درهرزمان در دسترس است و میتواند برای هر گروه خاص مصرف کنندگان تغییریابد.
3) تجارت الکترونیک ، کانالهای معمول فروشرا تغییر میدهد و امکان فروش مستقیم و بدون واسطهمحصولات و خدمات جدید را به بازارهای استراتژی و تازه فراهم میکند.
4) فروش آنی و روی خط (online) به مقدارزیادی هزینه های فروش و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می دهد .
5)زمان عرصه کاهش می یابد و محصولات جدید میتوانند به محض آماده شدن در معرض فروش روی خط قرار گیرند .
6) خدمات پس از فروش به مشتری میتواند باامکان خبرگیری سریع دو طرف از یکدیگر وعرضه انواع خدمات به مشتری تسهیل و تکمیلشود .
7)ورود به بازارهای جدید واستراتژیک بدون درنظر گرفتن مرزها میسر است .فرصتهای تجاری و شغلی جدیدی به وجود میآید.
8)قدرت تجزیه وتحلیل کالا افزایش مییابد بطوریکه اطلاعات بدست آمده از مشتریانبرایتولید کالاهای جدید یا تغییر در تولید کالاهای قبلی مورد استفادهقرارمیگیرد .
9)قدرت تجزیه وتحلیل بازار افزایش مییابد وشرکت میتواند بر اساس این تجزیه وتحلیل استراتژیهای فروش یابازاریابی خود را در یک یا چندعرصه تغییر دهد.
10) اما در مقابل تجارت الکترونیک مسائلیرابا خود به همراه دارد که در صورتیکه برای آنها راه حل مناسبی اتخاذنشودمیتواند ویژگی هایش را تحت الشعاع قرار دهد از جمله :
1) سهولت درسرقت اسرارو رموز محرمانه کاریشرکتها
2) تبیین قوانین مالیاتی دقیق
3) تبیین قوانین گمرکی دقیق
4)آشنایی با قوانین کشورها
5)آداب ، رسوم و فرهنگهای ملل
6)کلاهبرداری از طریق کارت های اعتباری
7)اعتماد
8)امنیت (جنبه های مختلف امنیت : تشخیص هویت، عدم انکار ، یکپارچگی اطلاعات ، محرمانگی اطلاعات )
علاوه براین تمامکالاها به طور صد درصد قابل ارائه وفروش از طریق اینترنت نیستندبطوریکه دو کار سیلور آزمونی تحت عنوان آزمون خرید الکترونیکی برایتعیینشایستگی محصولات یا خدمات جهت عرضه در سیستم تجارت الکترونیک پیشنهادمیکند :
مشخصات محصول : میزان وابستگی انتخاب محصولبه حواس پنجگانه انسان . هرچه برای انتخاب محصولات و خدمات به حواسلامسه ، بویایی و چشایی نیاز بیشتری باشد ، امکانخرید الکترونیکی آن کمتر خواهد بود ، در حالیکه حواسبینایی و شنوایی از طریق رسانههای الکترونیکی قابل انتقال میباشند.
آشنایی و اطمینان مشتری به محصول : محصولاتیکه مشتریا ن از قبل با آن آشنا بوده ونسبت به آناطمینان دارند ، راحت تر خریداری می شوند
ویژگیهای مشتری :
بسیاری از مشتریان ممکن است به دلایل مختلف خریدالکترونیکیرا نپذیرند. در مقابل بسیاری از مشتریان به منافع و مزایای روشهای جدیدو آسان خرید واکنش مثبت نشان خواهند داد .