هشدار به خریداران سکه و طلا

هشدار به خریداران سکه و طلا
افرادی که با سرمایه اندک به سراغ خرید سکه طلا می‌روند مراقب باشند که در صورت بهبود فضای اقتصادی جهان یا عرضه سکه از سوی بانک مرکزی، قیمت سکه در بازار شکسته خواهد شد.
پیش‌بینی‌های به ظاهر تند دست‌اندرکاران و کارشناسان بازارهای جهانی در ابتدای سال‌جاری میلادی مبنی بر عبور قیمت طلا از مرز یکهزار و 300 دلار در هر اونس، رنگ واقعیت به خود گرفت و این فلز ارزشمند با ثبت یک رکورد جدید تاریخی، توجه سرمایه‌گذاران بزرگ و خرد را بیش از گذشته به خود جلب کرد و بازار ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. اما کارشناسان نسبت به رشد حباب‌گونه قیمت سکه در بازار داخلی هشدار داده و سرمایه‌گذاران خرد را از انجام سرمایه‌گذاری در این بخش، بدون در نظر گرفتن ریسک احتمالی آن برحذر می‌دارند.
قیمت طلا که چهارشنبه گذشته با کاهش ارزش دلار، به یکهزار و 295 دلار در هر اونس رسیده بود، روز جمعه مرز یکهزار و 300 دلار در هر اونس را پشت‌سر گذاشت و برای لحظاتی به یکهزار و 304 دلار رسید که در ادامه معاملات، با کمی تعدیل قیمت یکهزار و 300 دلار و 70 سنت را تجربه کرد.
گفته می‌شود جو نامطمئنی که بر اقتصاد جهانی سایه افکنده است و همچنین کاهش بیش از پیش ارزش دلار امریکا، عاملی ترغیب‌کننده برای تحولات تازه در قیمت طلا بوده است. ارزش دلار در برابر یورو طی روزهای اخیر حدود یک درصد سقوط کرده است.
آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد قیمت طلا در یک دهه گذشته پنج برابر شده است. هر اونس طلا در سال 2000 میلادی 258 دلار معامله می‌شد. طی یک ماه گذشته هر اونس طلا، رشد 58 دلاری را شاهد بوده است. اوایل امسال کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند قیمت طلا در نیمه دوم سال به یکهزار و 300 دلار برسد اما برخی دیگر نیز این پیش‌بینی را تند روانه توصیف کرده و فتح قله یکهزار و 300 دلاری را بسیار بعید عنوان می‌کردند.
در ابتدای سال‌جاری میلادی هر اونس طلا در برابر یکهزار و 100 دلار معامله می‌شد که بدین ترتیب از ابتدای سال 2010 تاکنون قیمت طلا 200 دلار افزایش یافته است.برخی تحلیلگران بازارهای جهانی طی روزهای اخیر، پیش‌بینی کردند قیمت طلا به حدود 2 هزار دلار در هر اونس برسد.
مراقب حباب قیمت باشید
خیز قیمت طلا در بازارهای جهانی، به فاصله زمانی اندکی، بازار داخلی را تحت تأثیر قرار داد به‌گونه‌ای که قیمت سکه تمام بهار آزادی (طرح قدیم) چهارشنبه گذشته به 340 هزار تومان و طرح جدید به 326 هزار تومان رسید.
دکتر شاهین شایان آرانی، تحلیلگر بازارهای مالی می‌گوید: فضای التهابی که هم‌اکنون در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری دنیا حاکم است، موجب رشد حباب‌گونه قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی شده است که این حباب در داخل کشور، تحت تأثیر اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و تحریم‌های یکجانبه غرب، شدت بیشتری دارد.
او با بیان این‌که دو عامل یعنی «عرضه و تقاضا» و عوامل روانی ناشی از ریسک پذیری سرمایه‌گذاران نقش مؤثری در نوسان قیمت طلا دارد، توضیح می‌دهد: اگر‌چه شورای جهانی طلا در تازه‌ترین‌گزارش خود عنوان کرده افزایش تقاضا در بازار هند و چین در رشد قیمت مؤثر بوده اما بیش از آن، ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران موجب خیز قیمت طلا شده است.
این کارشناس بازارهای مالی جهان می‌گوید: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و نگرانی‌هایی که در مورد افزایش نرخ تورم در داخل کشور وجود دارد، تلاش سرمایه‌گذاران و حتی مردم عادی را به حفظ ارزش دارایی‌هایشان بیشتر کرده است که همین مسئله موجب شد حباب قیمت طلا در بازار داخلی شدید‌تر از بازارهای جهانی باشد.بر‌همین اساس است که او به سرمایه‌گذاران بویژه مردمی که سرمایه‌های اندک خود را با هدف حفظ ارزش پول یا کسب سود می‌خواهند در بازار سکه سرمایه‌گذاری کنند، توصیه می‌کند با احتیاط بیشتری در این مورد تصمیم‌گیری کنند و ریسک‌های احتمالی آن را بپذیرند چراکه او معتقد است: به هر دلیلی اگر کوچک‌ترین تغییری در مسئله تحریم ایران و بهبود فضای اقتصادی جهان به‌وجود آید یا چنانچه بانک مرکزی اقدام به عرضه گسترده سکه کند، ممکن است قیمت فعلی سکه در بازار داخلی شکسته شود.
حرکت به سمت واقعی شدن قیمت‌ها
نوسانات اخیر قیمت در بازارهای جهانی و داخلی ، با آغاز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای 12اتحادیه صنفی از جمله صنف طلا و جواهر همزمان شد . بر اساس این قانون ، اعضای این 12 اتحادیه از اول مهرماه موظف شده اند 3درصد مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف کننده اخذ و به حساب دولت واریز کنند.
محمد کشتی‌آرای ، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به توافق این اتحادیه با سازمان امور مالیاتی کشور برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای مهرماه توسط فعالان این صنف ، می گوید: با همکاری سازمان امور مالیاتی و کارشناسان اتحادیه، فاکتورهای یکسانی طراحی می شود تا دراختیار فعالان این صنف در سراسر کشور قرارگیرد اما تا زمان طراحی این فاکتورهای یکسان، از فاکتورهای قبلی استفاده خواهد شد.
رسولی ،‌از جمله فروشندگان طلا و جواهر در شهر تهران است که می گوید برای اجرای این قانون آمادگی کامل دارد و معتقد است که اجرای این قانون در نهایت به نفع مردم و خریداران طلا و جواهر خواهد بود . او توضیح می دهد: فاکتورهایی که با اجرای این قانون باید صادرشود، جلوی سوءاستفاده هایی که هم اکنون به‌صورت پراکنده در بازار طلا و جواهر وجود دارد را می گیرد.
رسولی تأکید دارد شفافیتی که با اجرای مالیات بر ارزش افزوده در معاملات طلا و سکه و جواهر بوجود می آِید ، هم به نفع مصرف کننده و هم به نفع فروشندگانی است که فعالیت سالم دارند و سودهای منطقی از مردم می‌گیرند .
منبع خبر: ایران
  ۴ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۱۴:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد