كنترل حباب قيمت طلا با معاملات فيوچر

كنترل حباب قيمت طلا با معاملات فيوچر
مديرعامل شركت بورس كالاي ايران از پذيرش فيوچر شمش طلا در بورس كالا در آينده نزديك خبر داد.
مديرعامل شركت بورس كالاي ايران از پذيرش فيوچر شمش طلا در بورس كالا در آينده نزديك خبر داد. سید علی اکبر هاشمیان روز گذشته درجمع خبرنگاران در واكنش به سوال تهران‌امروز مبني بر اينكه آيا قيمت طلا با توجه به رشد قيمت جهاني اين كالا در كشور حبابي است، گفت: به‌طور كلي عمده طلاي كشور از خارج وارد مي‌شود و تابع قيمت‌هاي جهاني است. با اين حساب اگر از مرز قيمت‌هاي جهاني بخواهد حباب ايجاد شده و سودجويي شود از طريق معاملات فيوچر قابل نظارت و كنترل است. وي در ادامه در خصوص موانع ورود سكه به بورس كالا در جهت شفافيت قيمت اين كالا توضيح داد:معاملات اثبات طلا توسط بانك مركزي و از طريق عرضه سكه انجام مي‌شود،اما پذيرش شمش طلا در بورس كالا انجام شد و فيوچر شمش طلا به زودي پذيرش آن انجام شده است كه فيوچر موجب تثبيت قيمت‌ها نيز مي‌شود. مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران همچنين از افزایش 32 درصدی ارزش معاملات این بورس در فاصله ابتدای امسال تا 17 مهرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. هاشمیان ضمن تشریح عملکرد و برنامه های بورس کالای ایران افزود: با وجود شرایط نسبتا رکودی که در کشور داشتیم اما علاوه بر رشد ارزش معاملات بورس کالا، حجم معاملات بورس نیز طی مدت یاد شده با افزایش 13 درصدی مواجه بوده است. هاشمیان با اشاره به اینکه بورس کالای ایران هم اکنون دوران رونق را سپری می کند و با پیش‌بینی تداوم این رونق در تشریح جزئیات افزایش معاملات در رینگ های مختلف این بورس گفت: در سال جاری ارزش معاملات محصولات فلزی، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی به ترتیب 19، 12 و 51 درصد افزایش پیدا کرده است.
علاوه بر این از نکات قابل توجه معاملات امسال افزایش 953 و 662 درصدی ارزش معاملات محصولات کشاورزی و قراردادهای آتی سکه بوده است. به گفته هاشمیان، امسال تاکنون بالغ بر 73 هزار و 76 قرارداد آتی سکه طلا در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است در حالی که تعداد این قراردادها در مدت مشابه سال قبل فقط حدود 13 هزار فقره بود.
وی افزود: در مجموع در سال جاری بیش از 9 میلیون و 167 هزار تن انواع محصول به ارزش بیش از 62 هزار میلیارد ریال در تالار معاملات بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفته است. حجم معاملات تالار صادراتی کیش نیز به حدود 2 میلیون و 310 هزار تن به ارزش بیش از 8 هزار میلیارد ریال رسید. در این مدت 5/ 55 درصد ارزش معاملات در اختیار محصولات فلزی و معدنی، 5 /15 درصد متعلق به فرآورده های نفتی، حدود 21 درصد در اختیار محصولات پتروشیمی، بیش از 4 درصد نیز متعلق به محصولات کشاورزی و حدود 4درصد نیز در اختیار معاملات آتی بوده است.
تعداد کارگزاران فعال در بورس
مدیرعامل بورس کالا در خصوص وضعیت کارگزاران این شرکت گفت: هم اکنون 63 شرکت کارگزاری به‌طور فعال مشغول معامله در تالارهای مختلف بورس کالا هستند و 9 شرکت جدید نیز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار معرفی شده‌اند که مراحل پذیرش آنها در حال انجام است و دو شرکت نیز غیرفعال هستند.
به گفته هاشمیان، مجموعا 208 مجوز فعالیت برای کارگزاران بورس کالا صادر شده که از این تعداد 43مورد مربوط به معاملات محصولات فلزی، 52 مورد مربوط به فرآورده های نفتی و پتروشیمی، 33 مورد مجوز معاملات سیمان، 36 مورد مجوز معاملات محصولات کشاورزی و 44 مورد نیز مربوط به معاملات قراردادهای آتی است.
ممنوعیت خرید حقیقی ها
هاشمیان در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت خرید توسط افراد حقیقی در بورس کالا که اخیرا از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسیده است، گفت: حسب توافق صورت گرفته محصولات سیمانی و کشاورزی تا پایان امسال از این دستورالعمل مستثنا شده‌اند اما این تصمیم با توجه به شرایط کنونی کشور که در آستانه اجرای هدفمندسازی یارنه‌ها هستیم و نیز تحریم کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده است.
پلاک های طلای بورس کالا
مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا کماکان ضرب سکه طلا در دستور کار دارد یا خیر؟ گفت: البته ضرب سکه های رایج انحصارا در اختیار بانک مرکزی است و کاری که ما انجام خواهیم داد پیگیری ضرب پلاک های طلاست.
هاشمیان همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای راه اندازی معاملات آتی شمش طلای 10 اونسی از آبان ماه گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته امیدواریم تا پایان امسال نیز شاهد راه اندازی معاملات آپشن روی طلا باشیم. البته این معاملات از پیچیدگی بسیار بیشتری نسبت به معاملات آتی برخوردار است و به تبع آن فعالیت های آموزشی گسترده ای را طلب می کند.
منبع خبر: تهران امروز
  ۱۸ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۹:۱۲:۲۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد