صعود و سقوط در بازار طلا

صعود و سقوط در بازار طلا
بازار جهاني طلا كه روز چهارشنبه پس از انتشار اخبار تنش بين دو كره رو به صعود گذاشته و به 1380 دلار به ازاي هر اونس افزايش يافته بود، ديروز در آخرين روز كاري بازارها به 1355 دلار كاهش يافت؛ اگرچه نوسان‌هاي ساعات آخر نشان از سردرگمي بازار داشت. بازار جهاني طلا چندي است كه آرام گرفته و صعود چهارشنبه به دنبال كابوس جنگ در كره اتفاق افتاد. قرار است امروز مانور مشترك آمريكا و كره جنوبي انجام شود كه كره شمالي نسبت به آن هشدار داده است.
بازار ارز و طلا هفته کم نوسانی را پشت سر گذاشت. دلار آمریکا و سکه بهار آزادی طی یک هفته گذشته تغییر خاصی را در قیمت ثبت نکرده‌اند.
طی یک هفته گذشته دلار آزاد بین 1058 تا 1060 تومان فروخته شد؛ در حالی که دلار دولتی 1045 تومان به مسافران فروخته مي‌شد. یورو در این هفته شاهد افت 10 تومانی قیمت بود که در مقایسه با نوسانات هفته‌های پیشین رقم قابل توجهی نبوده است. در بازارهای جهانی طلا بالاترین قیمت هر اونس 1380 دلار در روز چهارشنبه (24) نوامبر بوده است. در یک هفته مورد بررسی پایین‌ترین قیمت طلا 1354 دلار بوده است. البته نوسانات عادی روزانه حداقل 10 دلار را نیز در این هفته نباید از نظر دور داشت. ديروز نرخ هر اونس طلا به 1355 دلار رسيد كه نسبت به روز قبل از آن 18 دلار كاهش داشت. در این هفته قیمت سکه در محدوده 341 هزار تومان با نوسان حداکثر 1000 تومان، کمترین تغییر را داشته است. قیمت سکه طرح قدیم 375 هزار تومان، نیم سکه 171 هزار تومان و نرخ ربع سکه بین 87 تا 88 هزار تومان متغیر بوده است. در این هفته تلاش بانک مرکزی چین برای کنترل جریان وام و اتخاذ یک سیاست انقباضی، افزایش نرخ بهره برای پنجمین بار طی یک سال گذشته و کنترل قیمت مواد غذایی و سفته بازی در بازار املاک این کشور و همچنین نگرانی از افزایش تورم به 4/4 درصد جدی ترین عامل تاثیرگذار بر بازار ارز و طلا بوده است. پذیرش کمک‌های مالی اتحادیه اروپا از سوی ایرلند، جنگ دو کره و جشن شکرگزاری نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت طلا و ارز در هفته گذشته بوده‌اند. برآیند اثرات متقابل نگرانی‌ها و امیدواری‌های عوامل فوندامنتال در بازارهای مالی و پولی در یک هفته گذشته قیمت طلا را به زیر 1370 دلار کشانده است. از سوی دیگر بازار داخلی با نزدیک شدن به ایام محرم و صفر بازهم تحت فشار خواهد بود. افزوده شدن 3 درصد به قیمت طلا برای ماليات ارزش افزوده نیز احتمالا به کاهش تقاضا در این بازار خواهد انجامید. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۷:۵۰:۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد