مايكل دل، پادشاه دنياي كامپيوتر

مايكل دل، پادشاه دنياي كامپيوتر
مايكل دل، نام آشنايي است که به پادشاه دنياي كامپيوتر شهرت دارد. او كه مديرعامل و موسس شركت دل (Dell) است، با ثروت 3/12 ميليارد دلار، بيست و پنجمين فرد ثروتمند جهان است.
مايكل دل، نام آشنايي است که به پادشاه دنياي كامپيوتر شهرت دارد. او كه مديرعامل و موسس شركت دل (Dell) است، با ثروت 3/12 ميليارد دلار،بيست و پنجمين فرد ثروتمند جهان است. مايكل كه فرزند يك دندانپزشك و دلال سهام بود، در 23 فوريه سال 1965 در شهر هوستن ايالت تگزاس در آمريكا متولد شد. مايكل هشت ساله، براي ورود هر چه سريع‌تر به دنياي كسب و كار در امتحانات دبيرستان شركت كرد و در اوايل نوجواني، تمام درآمدش از كارهاي پاره‌وقت را در بازار سهام و فلزات با ارزش سرمايه‌گذاري مي‌كرد.
دل اولين ماشين حسابش را در سن هفت سالگي و اولين كامپيوترش را كه اپل2 بود، در سن 15 سالگي خريد. او قطعات آن كامپيوتر را از هم باز كرد تا ببيند از چه اجزايي تشكيل شده است. دل به دبيرستان مموريال در هوستن رفت و در همان زمان به عنوان مامور فروش اشتراك در روزنامه «هوستن پست» مشغول به كار شد. او به زودي فهميد افرادي كه تازه ازدواج كرده‌‌اند یا به تازگي به خانه‌هاي محله نقل مكان كرده‌اند، با احتمال بیشتری اين اشتراك را می‌خرند. او اين گروه را هدف بازاريابي خود قرار داد. وي اسم اين افراد را از درخواست‌هاي ازدواج يا رهن به دست آورد. او به اين افراد اشتراك آزمايشی را پيشنهاد مي‌داد و سپس به صورت تلفنی كار را پيگيري مي‌كرد. مايكل به اين شكل توانست در آن سال مبلغ 18 هزار دلار جمع‌آوري كند كه از حقوق سالانه معلم اقتصاد و تاريخ او نيز بيشتر بود.
دل در سال 1983 به دانشگاه تگزاس در اوستين رفت. والدين مايكل اميدوار بودند كه او پزشك شود، اما استعداد مايكل در زمينه ديگري بود. دل زماني كه دانشجو بود، يك كسب و كار غيررسمي راه انداخت. او در اتاقش در خوابگاه دانشگاه، كامپيوترها را ارتقا مي‌داد. او سپس متوجه فرصت‌هايي براي فروش كامپيوتر‌هاي ارزان‌تر در صنعت كامپيوتر‌هاي شخصي شد. دل در مصاحبه با مجله موفقيت گفته است: «من می‌دیدم که قیمت یک کامپیوتر شخصی در حدود 3000 دلار بود، اما اجزای درون آن تنها 600 دلار ارزش داشتند. IBM این قطعات را از دیگر شرکت‌ها خریده و آن‌ها را مونتاژ کرده و کامپیوتر آماده شده را به فروشنده‌ها به قیمت 2000 دلار می‌فروخت. سپس این فروشندگان که چیز زیادی از فروشندگی کامپیوتر نمی‌دانستند، آن را به قیمت بسيار بالاي 3000 دلار می‌فروختند.» دل دریافته بود که می‌تواند خودش قطعات کامپیوتر را مونتاژ کند و با حذف مرحله فروش به خرده فروشان، کامپیوترها را مستقیما به مشتریان نهایی بفروشد. به این شکل مشتریان می‌توانستند کامپیوترها را با قیمت بسیار کمتری خریداری کنند و تمام سود فروش هم به خود دل می‌رسید.
دل دانش خود از کامپیوتر را با شم تجاری فوق‌العاده‌ای که داشت، ترکیب کرد و کسب و کار مونتاژ کیت‌های کامپیوتر‌های شخصی را آغاز کرد. درآمد او به زودی به 25000 دلار در ماه رسید و تا تابستان 1984 و پس از گذشت یک سال از شروع تحصیلش در دانشگاه، مایکل متوجه شد که نیاز دارد تمام وقتش را روی کسب و کارش متمرکز کند؛ بنابراین کالج را رها کرد. شرکت او درآن زمان PCs unlimited نام داشت. این شرکت با مونتاژ قطعاتی که شرکت‌هایی مثل IBM از آنها استفاده می‌کردند شروع کرد و المان‌هایی به محصولات اضافه می‌کرد که آن را منحصر به فرد کند. این شرکت تا آخر سال 84 در حدود 6 میلیون دلار درآمد کسب کرد.
دل در سن 20 سالگی حدود 30 کارمند در شرکتش داشت. این شرکت در سال 1987 به «شرکت کامپیوتری دل» تغییر نام داد. دل در همین زمان برنامه‌ای ارائه داد که هیچ صنعت دیگری ارائه نمی‌داد. به جای این که مشتریان کامپیوترهایشان را برای تعمیر به فروشگاه‌ها بیاورند، از طریق درخواست‌های تلفنی افراد شرکت به خانه مشتریان رفته و کامپیوتر‌هایشان را تعمیر می‌کردند چون در واقع شرکت هیچ فروشگاهی نداشت. دل تنها پس از چهار سال از تاسیس شرکت، در سال 1989، توانست به فروشی معادل 159 میلیون دلار دست یابد. خوشبختی دل در این سال با ازدواج با سوزان لیبرمان تکمیل شد. این زوج در حال حاضر 4 فرزند دارند و در اوستین زندگی می‌کنند.
دل در سن 27 سالگی جوان‌ترین مدیرعاملی بود که شرکتش جزو 500 شرکت برتر لیست مجله فورچون قرار داشت. دل در سال 96 فروش اینترنتی کامپیوترهایش را آغاز کرد.
دل و سوزان در سال 1999 بنیاد خیریه مایکل و سوزان دل را تاسیس کرده‌‌اند که بر امور خیریه مربوط به کودکان تمرکز دارد. به علاوه دل مبالغ زیادی را تاکنون صرف امور خیریه دیگر کرده است.

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ دی ۱۳۸۹ ساعت ۹:۰:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد