میخائیل پروخوروف (Mikhail Prokhorov)،با عشق به یادگیری میلیاردر شد

میخائیل پروخوروف (Mikhail Prokhorov)،با عشق به یادگیری میلیاردر شد
میخائیل پروخوروف (Mikhail Prokhorov)، جوان روسی، حتی با وجود کاهش 51 درصدی در ثروتش، هنوز با ثروت 5/9 میلیارد دلار ثروتمند‌ترین فرد روسیه است.
میخائیل پروخوروف (Mikhail Prokhorov)، جوان روسی، حتی با وجود کاهش 51 درصدی در ثروتش، هنوز با ثروت 5/9 میلیارد دلار ثروتمند‌ترین فرد روسیه است.
وی چهلمین فرد ثروتمند جهان نیز می‌باشد. میخائیل پروخوروف در 3 مه ‌سال 1965 در مسکو متولد شد. پدر او ريیس دپارتمان ارتباطات بین‌الملل کمیته ورزش‌های جماهیر شوروی و مادرش یک محقق علمی بود که در موسسه مواد شیمیایی مسکو کار می‌کرد. میخائیل یک خواهر به نام ایرینا نیز دارد. شغل و زندگی حرفه‌ای پروخوروف شامل بانکداری بین‌المللی، مدیریت مالی، سرمایه‌گذاری‌های منابع طبیعی و نوآوری در تولید انرژی می‌شود.
میخائیل از موسسه مدیریت مالی مسکو فارغ‌التحصیل شده است. میخائیل پروخوروف یک میلیاردر کارآفرین خودساخته است. والدین او اخلاق کاری قوی و عشق به یادگیری و علاقه به ورزش را در وجود او القا کرده بودند. این ویژگی‌ها به میزان زیادی در کار حرفه‌ای او به وی کمک کرده‌اند. وی از سال 1989 تا 1992 در جایگاه مدیریت بانک بین‌المللی همکاری‌های اقتصادی مشغول به کار شد. او سپس براي مدت کوتاهی ريیس هیات‌مدیره شرکت مدیریت مالی بین‌المللی (MFK بود). پروخوروف در سال 1993 و در سن 28 سالگی، در دوره خصوصی‌سازی گسترده صنایع دولتی پس از فروپاشی کمونیسم، (به همراه شریکش ولادیمیر پوتانین) خرید شرکت نوریلسک نیکل (یک شرکت استخراج و ذوب نیکل، پالادیوم و دیگر فلزات) را توسط بانک اونکسیم (که از سال 1993 ريیس هیات‌مدیره آن بوده است) مهندسی و هدایت کرد.
پروخوروف به خاطر تبدیل نوریلسک از یک شرکت ناکارآمد به یکی از بزرگ‌ترین و سودآورترین شرکت‌های منابع طبیعی دنیا، شهرت دارد و مورد احترام قرار می‌گیرد. وی پس از فروش سرمایه‌های نامرتبط به استخراج شرکت، به سمت مدرنیزه کردن این کسب و کار گران و پیچیده که نیاز به کشتی‌های یخ‌شکن برای انتقال فلزات روی دریاهای شمالی و یخ‌زده، داشت، شروع به حرکت کرد. پروخوروف برای این کار روی یک کشتی فنلاندی جدید و نوآورانه که احتیاج به یخ‌شکن نداشت سرمایه‌گذاری کرد.
دفتر مرکزی نوریلسک در شهر سیبریان واقع است. در این منطقه شرایط محیطی و نیروی کار بسیار نامناسب است و آلودگی همچنان یک مساله مهم این منطقه است. پروخوروف سرمایه‌گذاری زیادی برای کنترل آلودگی انجام داده است.
میخائیل پروخوروف در سال 2007 از سمت مدیرعاملی شرکت نوریلسک استعفا داد. وی قصد خود از این کار را جدا کردن سرمایه‌هایش از شریک طولانی مدت خود، ولادیمیر پوتانین، اعلام کرد. این دو شریک طی مذاکراتی طولانی مدت، شرکت اینترو را که تا آن زمان توسط هر دو نفر اداره می‌شد به دو شرکت مستقل تقسیم کردند. شرکت اینترو یک شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ روسی در زمینه استخراج مواد کانی، فلزات، انرژی، مدیریت مالی، خرده‌فروشی، مبادلات املاک و دیگر بخش‌ها می‌باشد. این شرکت توسط ولادیمیر پوتانین و میخائیل پوتانین در اوایل دهه 90 تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر توسط ولادیمیر پوتانین اداره می‌شود. ارزش سهام شرکت‌های مختلف شرکت در سال 2007 در حدود 30 میلیارد دلار برآورد شده بود. این شرکت در روسیه،‌ اروپا، ‌آسیا و آمریکای شمالی فعالیت می‌کند. تا سال 2009 تنها سرمایه مشترک این دو شریک شرکت سرمایه‌گذاری JSC بود که ارزش‌گذاری آن به دلیل بازار به شدت ناپایدار مبادلات املاک مسکو، بسیار مشکل بود. این شرکت یک شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه است که توسط شرکت اینترو و به منظور یکپارچه‌سازی سرمایه‌ها و فعالیت‌های املاک تاسیس شده است. هدف این شرکت فراهم کردن نرخ بازگشت سرمایه بالا و خلق بازاری در حال رشد برای سهام شرکت در بازار مبادلات سهام ملی و بین‌المللی است. میخائیل پروخوروف در سال 2007 و پس از خروج از اینترو گروه اونکسیم را با سرمایه ای در حدود 25 میلیارد دلار و به منظور سرمایه‌گذاری در اموری چون مدیریت مالی، فناوری پیشرفته، سلول‌های سوخت هیدروژنی و استخراج فلزات گران قیمت و ارزشمند راه‌اندازی کرد. تمرکز گروه بر توسعه پروژه‌های استخراجی و نانوتکنولوژی برای تولید انرژی می‌باشد. پروخوروف بر این اعتقاد است که این دو حوزه توجه دانشمندان، رهبران کسب و کار و کمیته‌های محیطی روسیه و تمام جهان را به خود جلب خواهد کرد. به گفته او از آنجایی که موانع قابل توجهی از جمله موانع مربوط به زیرساخت‌ها و موانع توزیع وجود دارند، باید تعهدی قوی به توسعه تکنولوژی‌ها و راه‌حل‌هایی جدید داشته باشند. به اعتقاد او دستیابی به نعمت یک منبع انرژی ماندگار که برای محیط‌‌زیست مضر نباشد، یک هدف متعالی و مهم برای تمام بشریت است.
پروخوروف در آوریل سال 2008 ارزشمندترین سهام خود به علاوه مقداری از سهام نوریلسک نیکل را به شرکت RUSAL (یک شرکت حفاری و استخراج دیگر) را در ازای 14 درصد از سهام این شرکت و مبلغ 7 میلیارد دلار، به فروش رساند. این معامله برای پروخوروف بسیار موفقیت‌آمیز بود، چون تنها سه ماه بعد و با سقوط قیمت نفت، بازار نامناسب سهام ارزش بسیاری از شرکت‌های روسی از جمله نوریلسک را تقریبا به نصف کاهش داد. پروخوروف یکی از معدود تاجرانی بود که در آن اوضاع سود کرد. البته ثروت وی به خاطر کاهش ارزش منافع او در شرکت‌های مختلف دیگر (شامل RUSAL و JSC) به میزان زیادی کاهش یافت.
پروخوروف در سال 2004 بنیاد میخائیل پروخوروف را تاسیس کرد که توسط خواهرش اداره می‌شود. هدف این بنیاد، آگاهی رسانی فرهنگی و تشویق فعالیت‌های فرهنگی به منظور بهبود زندگی انسان‌ها است. میخائیل پروخوروف مدل زندگی فعالانه‌ای دارد و به کیک بوکسینگ، پیاده‌روی و اسکی علاقه‌مند است.
مترجم: الهام جوادی

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱:۳۲:۱۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد