ثروتمندترین سهامدار در آمریکا

ثروتمندترین سهامدار در آمریکا
کارل سلیان ایکان، سرمایه‌گذار و سهامدار شركت‌هاي بزرگ، با ثروت 9 میلیارد دلار چهل و سومین فرد ثروتمند جهان و ثروتمندترین سهامدار در آمریکا است که از طریق خرید دارایی شرکت‌ها در مدیریت آنها دخالت مي‌کند. کارل ایکان در 16 فوریه سال 1936 در ناحیه کویینز در شهر نیویورک آمریکا متولد شد و در آنجا رشد پیدا کرد.
کارل سلیان ایکان، سرمایه‌گذار و سهامدار شركت‌هاي بزرگ، با ثروت 9 میلیارد دلار چهل و سومین فرد ثروتمند جهان و ثروتمندترین سهامدار در آمریکا است که از طریق خرید دارایی شرکت‌ها در مدیریت آنها دخالت مي‌کند. کارل ایکان در 16 فوریه سال 1936 در ناحیه کویینز در شهر نیویورک آمریکا متولد شد و در آنجا رشد پیدا کرد.
وی در آنجا به دبیرستان فار راکوی رفت. پدر او یک خواننده مذهبی و مادرش معلم مدرسه بود. کارل سلیان به دانشگاه پرینستون رفت و در سال 1957 در رشته فلسفه فارغ‌التحصیل شد. وی سپس به دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک رفت؛ اما قبل از فارغ‌التحصیلی، تحصیل در این دانشگاه را رها کرد. او برای فراگرفتن اصول سرمایه گذاری به وال استریت رفت. ایکان کار خود را در وال استریت در سال 1961 شروع کرد. وی در سال 1968 شرکت ایکان اند کو را که یک بنگاه اوراق بهادار بود، راه‌اندازی کرد. وی در سال 1978 شروع به در دست گرفتن کنترل برخی از شرکت‌ها کرد. او پست‌ها و جایگاه‌های اصلی یا حق کنترل بسیاری از شرکت‌ها از جمله RJR نابیسکو، TWA، تکزاکو، فیلیپس پترولیوم، وسترن یونیون، گلف اند وسترن، ویاکام، یونیرویال، دان ریور،‌ مارشال فیلد، E-II ، آمریکن کن، USX، مارول کامیکس، رولان، ایمکلان، فیرمونت هتل، کر مک گی، تایم وارنر و موتورلا را در اختيار دارد. کارل سلیان ایکان در شركت (TWA (Trans World Airlines كه یک شرکت هواپیمایی بزرگ آمریکایی است و در سال 2001 توسط آمریکن ایرلاینز خریده شد، حق فروش بلیت‌‌ با تخفیف را دارا بود. وي توانست در جایگاه مدیر عامل TWA، این شرکت را از ورشکستگی نجات دهد؛ اما به‌رغم تزریق 100 میلیون دلار از ثروت خود در این شرکت، مجبور شد کنترل شرکت را در سال 1992 به کارکنان آن واگذار کند.
ایکان در ژوئن سال 2008 «بیانیه ایکان» را برای دفاع از حقوق سهامداران صادر کرد. وی گروه سهامداران متحد آمریکا را راه‌اندازی کرد که در آن سهامداران انفرادی مي‌توانند ثبت نام کرده و عضو شوند. ایکان و یک سری از دوستان او از سال 2007 تاکنون جایگاه تصمیم‌گیری غالب در بسیاری از شرکت‌ها مثل صنایع AFC، صنایع آمریکان ریل کار، مخابرات XO و خدمات فیلیپ را در اختیار خود دارند. ایکان همچنین تا ژانویه 2010 یکی از مدیران شرکت بلاک‌باستر بود. وی یکی از مالکان شرکت دارویی ادونترکس و یکی از مالکان عمده تایم وارنر (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرگرمي‌دنیا) نیز مي‌باشد. او همچنین سعی داشت مارول کامیکز، یک شرکت ناشر کتاب‌هاي مصور برای رسانه‌ها را نیز بخرد؛ اما با روسای آن به مشکل برخورد. این شرکت نهایتا در سال 2009 توسط شرکت والت دیزنی خریده شد.
ایکان در سال 2004 بخش بزرگی از سهام شرکت آزمایشگاه‌های مایلن را نیز خریداری کرد. او از سال 2007 برای افزایش شانس خرید، تقسیم یا فروش بخش‌هایی از شرکت بیوژن شروع به افزایش سهام خود در این شرکت کرده است. او تا سال 2009 توانسته بود دو جایگاه همکارانش در هیات مدیره این شرکت را با قصد آشکار تقسیم شرکت به دو شرکت جدا و تعویض مدیر عامل شرکت، از آن خود کند.
ایکان در حال حاضر در تلاش برای دریافت 4 جایگاه در هیات مدیره ژنزیم، یک شرکت بزرگ بیو تکنولوژی در کمبریج مي‌باشد. وی اخیرا برای خرید شرکت یاهو نیز علاقه نشان داده است. در مه ‌2008 اعلام شده بود که یاهو و مایکروسافت قصد دارند یک معامله همکارانه و محدود را برای گسترش برنامه‌های تبلیغاتی اینترنتی و به منظور رقابت با گوگل انجام دهند. با وجود اینکه یاهو در حال مذاکره با AOL بود، مایکروسافت در جولای 2008 اعلام کرده که همچنان به انجام این معامله با یاهو علاقه‌مند است؛ اما در صورتی که سهامداران به روي كار آمدن یک هیات مدیره جدید رای بدهند. کارل ایکان که یکی از سرمایه‌گذاران یاهو بود به همراه مایکروسافت برای متقاعد کردن سهامداران برای تغییر هيات مدیره تلاش مي‌کرد. جلسه هيات مدیره یاهو در آگوست 2008 تشکیل شد. یاهو برای جلوگیری از ایجاد منازعه برای کنترل شرکت، در جلسه سهامداران شرکت در آگوست 2008، به توافقی با ایکان رسید. این توافق یک جایگاه در هيات مدیره شرکت و فرصت انتخاب دو عضو دیگر توسط ایکان را به او مي‌داد.
کارل ایکان تاکنون سهام شرکت‌های زیادی را خرید و فروش کرده است و از این راه سود و ثروت زیادی کسب کرده است. او در امور خیریه زیادی مشارکت داشته است. وی استادیومي‌ به نام استادیوم ایکان در جزیره رنددال در نیویورک تاسیس کرده است. او همچنین مرکز تحقیقاتی کارل سی ایکان را نیز بنا کرده است. کارل در پرداخت کمک هزینه‌های تحصیلی و تحقیقاتی نیز مشارکت زیادی داشته و بنیاد‌های خیریه‌ای برای افراد بی‌خانمان تاسیس کرده است. او به خاطر مشارکت‌های انسان دوستانه خود جوایز زیادی از جمله جایزه فرشته محافظ در سال 2001 را دریافت کرده است.
تهيه و تنظيم: الهام جوادي
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۳:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد