ايران‌چك‌هاي بی‌مشتري

ايران‌چك‌هاي بی‌مشتري
برخی از فروشندگان، ایران‌چک‌ها را معتبر نمی‌دانند
درحالي كه بانك مركزي اعلام كرده، ايران‌چك‌هاي100 هزار توماني كماكان داراي اعتبار هستند و فعلا از چرخه پولي حذف نخواهند شد؛ اما برخي فروشندگان از دريافت اين چك‌پول‌ها خودداري مي‌كنند و اين ايران‌چك‌ها را معتبر نمي‌دانند.
به گزارش باشگاه خبري فارس، طبق اعلام رييس‌كل بانك مركزي قرار بود ايران‌چك‌هاي 100 هزار توماني از 5 بهمن‌ماه از طريق پشت‌نويسي در مبادلات استفاده و به تدريج از چرخه بازار پولي خارج شوند، ولي درحالي كه بانك مركزي دستورالعمل مربوط به اين برنامه را نيز به بانك‌ها ابلاغ كرده بود، در تاريخ مذكور به دليل تعطيلات رسمي كشور و در روزهاي بعد از آن نيز اين اقدام در شعب بانك‌ها صورت نگرفت.
سپس بانك مركزي در دستورالعملي جداگانه در 9 بهمن به بانك‌ها اعلام كرد كه پيرو بخشنامه صادره از سوي اين بانك، موضوع ابلاغ «دستورالعمل نحوه توليد، توزيع، جمع‌آوري و ابطال ايران‌چك بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران» بدين وسيله به اطلاع مي‌رساند؛ هدف از ابلاغ بخشنامه ياد شده حذف ايران‌چك يك ميليون ريالي از چرخه مبادلات كشور نبوده و تنها در مرحله خريد و فروش ايران‌چك در شعب بانك‌ها از خريدار و فروشنده احراز هويت به عمل خواهد آمد.
بانك مركزي در اين اطلاعيه آورده است: بديهي است گردش ايران چك مذكور در مبادلات روزمره ميان مردم و معتمدين برقرار بوده و محدوديتي براي آن وجود نخواهد داشت.
بنابراين از 9 بهمن بانك‌ها بايد به طور رسمي اين دستورالعمل را مورد توجه خود قرار مي‌دادند و در ازاي دريافت و پرداخت ايران‌چك‌هاي 100 هزار توماني از مردم مي‌خواستند كه اين چك‌پول‌ها را پشت‌نويسي نمايند، البته بماند كه در روزهاي نخست ابلاغ اين بخشنامه برخي شعب بانك‌ها از اجراي اين امر خودداري مي‌كردند و شنيده‌هاي مردم در اين باره را فقط درحد اخبار تلويزيون عنوان مي‌كردند.
به گزارش فارس،‌ در روزهاي مذكور هر يك از بانك‌ها در اين فرآيند روند خاصي را دنبال مي‌كردند. برخي مطابق روال قبلي، برخي ديگر كم و بيش هم‌جهت با برنامه بانك مركزي و برخي ديگر نيز مسير ميانه را در دستور كار خود قرار داده بودند.
بعضي از شعب بانك‌ها از طريق پشت‌نويسي كامل ايران‌چك‌هاي 100 هزار توماني را ابطال مي‌كردند؛ به اين معني كه مراجعه‌كننده حتما بايد نام و نام خانوادگي، نام پدر، شماره ملي و شماره همراه خود را پشت ايران‌چك‌هاي 100 هزار توماني بنويسد، اما بعضي ديگر فقط به گرفتن امضا و شماره ملي از مراجعه‌كننده اكتفا كرده و با همين روال اين چك‌پول‌ها را از مردم دريافت مي‌كردند. برخي ديگر نيز بي‌تفاوت به بخشنامه بانك مركزي مطابق روال قبلي خود ايران‌چك‌ها را بدون پشت‌نويسي از مردم دريافت و هنگام درخواست به آنها تحويل مي‌دادند.
اما بايد يادآور شد كه آنچه در اين گزارش مورد توجه قرار گرفته است، عدم آگاهي برخي مردم از فرآيند ابطال اين چك‌پول‌ها است. طبق تماس‌هاي صورت گرفته با اين خبرگزاري و همچنين مشاهدات عيني خبرنگار فارس تعدادي از فروشگاه‌ها در سطح شهر هنگام دريافت وجه نقد اجناس فروخته شده خود به مشتريان تاكيد مي‌كنند از ارائه ايران‌چك 100هزار توماني خودداري كنند.
علاوه بر فروشگاه‌ها برخي از جايگاه‌هاي سوخت (پمب‌بنزين‌ها) نيز همين رويه را پيش گرفته‌اند و با نصب اطلاعيه‌هايي خطاب به مشتريان اعلام كرده‌اند كه «از پذيرش چك‌هاي 100 هزار توماني معذوريم».
اين اقدامات درحالي صورت مي‌گيرد كه بانك مركزي بارها به مردم و بانك‌ها اعلام كرده است كه چك‌هاي 100هزارتوماني كماكان در چرخه بازار پولي وجود خواهند داشت و فعلا زمان خروج اين چك‌پول‌ها از بازار نيست.
شعبه بانك ملي ايران در باكو نرخ سود بانكي را كاهش داد
يك مقام شعبه بانك ملي ايران در باكو از كاهش نرخ سود سپرده اين شعبه به 9 درصد براي سپرده‌هاي يك ساله و كاهش نرخ سود پرداخت وام به 21 تا 27 درصد خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ترند نيوز، معاون بانك ملي ايران شعبه باكو اعلام كرد اين بانك سياست‌هاي خود را در زمينه تعيين نرخ سود پس‌انداز و اعطاي وام تغيير داده است.
آنار ابراهيم اف تصريح كرد: نرخ سود پس‌انداز و تسهيلات بانك ملي كاهش يافته است. نرخ سود پس‌اندازها اكنون كاهش يافته است. نرخ سود پس‌اندازهاي يك ساله بر مبناي دلار و منات اكنون 9 درصد و نرخ سود پس‌اندازها بر مبناي يورو چهار درصد است.
وي افزود: پيش از اين بانك ملي ايران پس‌اندازهاي مشتريان بر مبناي دلار ،يورو و منات را در مدت زمان يك تا سه سال قبول مي‌كرد، ولي اكنون اين مدت زمان به سه ماه تا يك سال تغيير كرده است. پيش از اين نرخ سود پس‌اندازهاي يورو براي مدت يك سال 7 درصد بود و نرخ سود پس‌اندازهاي بر مبناي دلار و منات 11 درصد بوده است. نرخ سود جديد پس‌اندازها براي مدت زمان شش ماه بر مبناي دلار و منات 2/6 درصد در سال و بر مبناي يورو 2 درصد خواهد بود و اين رقم براي مدت سه ماه به ترتيب 2/3 و 5/1 درصد خواهد بود.
وي افزود: بانك ملي ايران نرخ سود وام‌هاي پرداختي را نيز كاهش داده است. پيش از اين نرخ سود بانكي وام‌هاي پرداختي 21 تا 27 درصد بود، ولي اين رقم اكنون به 18 تا 21 درصد رسيده است. نرخ سود وام خريد خودرو براي بازپرداخت 3 ساله اكنون 30 درصد و براي بازپرداخت دو ساله بين 22 تا 25 درصد است.
حداكثر وام پرداختي اين بانك نيز 10 هزار دلار خواهد بود.
بانك ملي بزرگترين بانك اسلامي است كه 18 شعبه بين‌المللي در 11 كشور دارد. شعبه باكوي بانك ملي از سال 1993 ميلادي فعاليت مي‌كند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۵:۴۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد