زمان مناسب برای نوشتن طرح یک کسب و کار

زمان مناسب برای نوشتن طرح یک کسب و کار
به گفته کارشناسان بهتر است هر چه زودتر طرح را بر روی کاغذ بیاوریم‌. روشن کردن اهداف و مشخص کردن مسیری که یک کسب و کار پایداری خود را تضمین کند، از اتلاف وقت و سرمایه موسسین جلوگیری مي‌کند‌.
به گفته کارشناسان بهتر است هر چه زودتر طرح را بر روی کاغذ بیاوریم‌. روشن کردن اهداف و مشخص کردن مسیری که یک کسب و کار پایداری خود را تضمین کند، از اتلاف وقت و سرمایه موسسین جلوگیری مي‌کند‌.
من فارغ‌التحصیل دانشگاه جورج تاون هستم و تصمیم دارم یک شرکت خدماتی که مراقبت از افراد و خدمات تجاری و قانونی برای اشخاص و شرکت‌ها را ارائه می‌کند، تاسیس کنم‌. آيا برای تاسیس چنین شرکتی نیاز به پیش‌نویس رسمي‌ طرح کسب و کار وجود دارد ؟ (ام‌.تی از واشنگتن)
کیلون جاستین ريیس شرکت لیندر BusinessPlanAdvise.com)‌:
در صورتی که شما به دنبال یک سرمایه‌گذار یا قرض کردن سرمایه نیستید یا ‌اينکه کسب و کار شما نیازی به گرفتن مجوز یا پروانه کار ندارد‌، ضرورتی هم برای نوشتن طرح دیده نمي‌شود‌. در حقیقت اگر شما تنها قصد دارید‌ايده کسب و کار خود را مورد آزمون قرار دهید، با صرف‌نظر از نگارش طرح، چیز زیادی را از دست نخواهید داد. اگر شما بتوانید تعدادی مشتری جلب کنید و بر اساس‌اين تجربه محدود‌، متوجه شوید که‌اين کاری بالقوه موفق و لذت‌بخش است‌، مي‌توانید روند توسعه‌اين کسب و کار را ارزیابی نمایید‌. اگر چنین تصمیمي‌گرفتید‌، شدیدا توصیه مي‌کنم که طرح کسب و کار خود را بر روی کاغذ بیاورید‌. ارزش آماده کردن یک طرح (هرچند ساده) کسب و کار‌اين است که طی‌اين فرآیند‌، کارآفرینان با اصول اصلی کسب و کار مواجه خواهند شد و در غیر‌اين صورت، نادیده گرفتن ‌اين اصول مي‌تواند منجر به عواقب ناخوشایندی شود. طرح کسب و کار به شما کمک مي‌کند تا به طور مثال رقابت موجود را ارزیابی کنید و برای فروش کالاهای خود یک طرح منحصر به فرد به دست آورید‌. قسمت مالی طرح برای شما ‌اين امکان را فراهم مي‌کند که پیش‌بینی‌های خود در مورد درآمد‌، هزینه و سود را تعیین کنید. ‌اين پیش‌بینی‌ها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در‌ آينده به راحتی دریابید که آيا کسب و کار شما در مسیر درستی قرار گرفته است و اگر چنین نیست در چه مواردی نیاز به اصلاح دارد.
این کار هر چند که در ابتدا به نظر خسته کننده مي‌آید، اما نتیجه‌ای رضایت بخش به همراه خواهد داشت.
طرح کوتاه
به گفته باربارا لوییس‌، ريیس گروه مشاوره سنتوریون شرکت لوس‌آنجلس که به مشتریان خود در نوشتن طرح‌های کسب و کار کمک مي‌کند، طرح‌های کسب و کار در حجم و مفاد گوناگونی ارائه مي‌شود‌. در طرح‌های تفصیلی – اداری تعداد صفحات ممکن است از 50 صفحه تجاوز کند، اما شما مي‌توانید یک طرح کوتاه که تنها موارد اساسی را پوشش مي‌دهد، در 10 تا 15 صفحه بنویسید.
تمرین تفکر در مورد بخش‌های مختلف طرح کسب و کار و نوشتن همه‌اينها ارزش زیادی دارد. در حقیقت‌اين تفکر ارزش مالی زیادی دارد، چرا که باعث اطمینان کارآفرینان از قرار گرفتن در مسیر درست مي‌شود.
«جو کال هون» تدوین گر‌، مولف و سخنران در زمینه کسب و کار‌ها در کانزاس آمریکا مي‌گوید: «شما به عنوان یک شرکت خدماتی‌، به ویژه به شفافیت در بسط ماموریت و اهداف کسب و کار خود نیاز دارید. شما با انجام کارهای متفرقه‌، به طور مثال انجام کارهای حقوقی در یک جا یا نوشتن قرارداد سمینارها در جایی دیگر ممکن است از مسیر اصلی کاملا منحرف شوید‌. در شرکت‌های خدماتی پریدن از شاخه‌اي به شاخه دیگر امری طبیعی است‌، به ویژه اگر پول خوبی نیز در ازای آن دریافت شود‌. بنابراین اگر مرزهای خود را مشخص نکنید دچار تردید مي‌شوید و رویاهایتان بر باد خواهد رفت.
بخش مالی
مهم‌ترین بخش یک طرح کسب و کار‌، البته در کنار اهداف و رسالت آن‌، بخش مالی آن طرح است‌. «دیو اسکیبینسکی» ريیس و سرپرست اجرایی شرکت کوانتوم متد که در زمینه تجارت‌اينترنتی و برند سازی در شهر گلندال- کالیف واقع شده است فعالیت مي‌کند، «درآمدزایی یک بحث است و کسب سود و در اختیار داشتن پول لازم برای تامین مالی یک کسب و کار، بحث دیگری است.» وی مي‌افزاید: «شما مي‌بایست اطمینان حاصل کنید که تمامي ‌هزینه‌ها شامل سرمایه اولیه‌، هزینه‌های جاری و هزینه‌های متفرقه مرتبط با فعالیتتان، به روشنی مشخص شده‌اند‌. مدل مالی شما در تنظیم اهداف فروش و در نتیجه سنجش میزان موفقیت‌تان کمک شایانی خواهد کرد‌. شما مي‌بایست ساختار قیمت و هزینه‌هایتان را به درستی بدانید تا بتوانید مشخص کنید برای دستیابی به اهداف فروش و سود خود نیاز به فروش چند واحد از تولیدات خود (در‌اينجا خدمات ارائه شده از سوی شرکت) دارید.»«کال هون» مولف کتاب «یک ساعت برنامه‌ریزی برای پیشرفت» مي‌گوید: برای شروع مي‌بایست به جلب تعدادی مشتری که به اصطلاح «مشتریان لنگری» نامیده مي‌شوند اقدام کنید‌. به‌اين صورت که با عقد قرارداد با ‌اينگونه مشتریان در ازای ارائه خدمات خود مبلغ ماهانه‌اي دریافت مي‌کنید‌. سپس برای عقد قراردادهای سالانه به آنها پیشنهاد تخفیف مي‌دهید و بعد از آن در طول سال به دنبال یافتن خدمات سود آوری باشید که برای یک بار ارائه مي‌شوند و درصد سود بالاتری برای شما دارند.
منبع:www.brsinessweek.com
کارن کلین
مترجم: بهناز‌ عطائيان
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۵۱:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد