لکسوز، ساخت اتومبيل شيشه اي

لکسوز، ساخت اتومبيل شيشه اي
لکسوز زير مجموعه‌اي از شرکت تويوتا و شعبه سازنده خودروهاي لوکس و گران قيمت اين شركت مي‌باشد.
لکسوز زير مجموعه‌اي از شرکت تويوتا و شعبه سازنده خودروهاي لوکس و گران قيمت اين شركت مي‌باشد. لکسوز در انواع سواري و شاسي بلند توليد مي‌شود. لکسوز ۱۲ سال به عنوان مورد اعتماد ترين خودرو در آمريکاي شمالي از طرف موسسه معتبر J.D.Power شناخته شده است.
در آگوست 1983 جلسه‌اي محرمانه با حضور مسوولان کمپاني و مديرعامل وقت شرکت تويوتا «ايجي تويودا» براي ساخت خودرويي لوکس براي رقابت با ساير خودروهاي لوکس دنيا برگزار شد. در اين جلسه مديرکل وقت مجموعه تويوتا تصميم گرفت اتومبيلي لوکس بسازد که در دنيا بهترين باشد و در همان جلسه به زيرمجموعه‌هاي خود دستور داد که بدون محدوديت زماني و پولي اين کار را به انجام برسانند.
اوايل سال 1985 تيمي جهت توسعه بررسي‌ها و مطالعات انجام شده و پيدا نمودن نقطه شروع به کاليفرنيا در آمريکا سفر کردند. در ژوئيه همان سال ساخت اولين خودروي لکسوز با نام LS400 در دستور کار قرار گرفت و حدود چهار هزار نفر از بهترين‌هاي تويوتا دست به کار شدند تا لکسوز را به دنيا معرفي کنند.
سال بعد يعني 1986 زمان تست اولين خودروي توليد شده لکسوز در بزرگراه‌هاي آلمان بود. در سپتامبر همان سال تست خودروي ساخته شده لکسوز در خيابان‌هاي آمريکا به صورت گسترده شروع شد و در ژانويه سال 1989، خودروهايLS400 و ES250 و در نمايشگاه‌هاي خودروي ديترويت و لس آنجلس آمريکا رونمايي شد و از سپتامبر همان سال فروش خودروهاي لکسوز آغاز گرديد.
در ژانويه سال 1990 LS400 در بين 10 خودروي برتر جهان قرار گرفت. از ماه ژوئن سال 1990 نيز خودروي لکسوز به طور رسمي در بازار خاورميانه عرضه گرديد. محصولات کمپاني لکسوز که در ابتدا قرار بود نام «لکسيس» براي آن انتخاب شود در بدو ورود خود به بازار با يک اتفاق ناگوار روبه‌رو شدند. هشت هزار خودروي لکسوز LS ورودي به آمريکا در قسمت کنترل کروز خود مشکل پيدا کردند. اين اتفاق مي‌توانست کار لکسوز را نيامده تمام کند.
اما تصميم گيران و مسوولان لکسوز با تيز هوشي خاصي از يک اتفاق وحشتناک در ابتداي کار خود، يک تبليغ استثنايي براي خود ساختند و با عرضه يک سرويس فوق العاده و متفاوت تمامي نگاه‌ها را به سوي خود جلب کردند. اين بار نه تنها مشتريان آمريکايي بلکه رقباي لکسوز که رقيب را جدي نگرفته بودند با ديد متفاوتي به اين رقيب خطرناک نگاه کردند.
هيچ برندي به اندازه لکسوز نتوانسته است نتايج درخشاني در زمينه کيفيت ساخت و رضايت مشتري کسب کند. لکسوز در اولين سال حضور خود در آمريکا بيش از پنجاه هزار دستگاه فروخت و در سال 1996 به مجموع فروش نيم‌ميليون دستگاه در عرض هفت سال حضورش در آمريکا دست يافت. RX نخستين خودرو شاسي بلندي بود که توسط لکسوز در سال 1989 به بازار عرضه شد. با ورود RX به بازار، گروه جديدي از اتومبيل به نام کراس اوور معرفي شد. مدل‌هاي لكسوز جي ايكس از سال 2002 در آمريكا عرضه شد.
نسل دوم «آر ايکس» در سال 2003 در حالي به دوستداران صنعت خودرو معرفي شد که آنها مجذوب خودروي تازه از راه رسيده ب.ام.و يعني X3 بودند. اين خودرو در مدت زمان حضور خود در بازارهاي بين‌المللي به موفقيت‌هاي بسياري دست يافت. «آر ايکس» نسل دوم در سال 2008 پر طرفدارترين خودرو شاسي بلند لوکس در ايالات متحده آمريکا و پر فروش ترين مدل لکسوز در همين سال بود.
اوايل سال گذشته ميلادي شركت خودروسازي تويوتاي ژاپن اعلام كرد، فروش مدل 2010 لكسوز جي ايكس 460 خود را در پي هشدار يك مجله آمريكايي درباره ايمني آن متوقف كرده است.
تويوتا كليه مدل‌هاي شاسي بلند خود را تحت آزمايش‌هاي ايمني قرار داد. اين اقدام يك روز پس از آن صورت گرفت كه تويوتا فروش اين نوع خودرو در آمريكا و كانادا را در واكنش به نگراني‌هاي مطرح شده در نشريه «كانسيومر ريپورترز» مبني بر احتمال حادثه آفريني آن در شرايط اضطراري متوقف كرد. آخرين باري كه تويوتا عملكرد يكي از خودروهاي خود را غيرقابل قبول خوانده بود در سال 2001 بود.
در سال 2010 شرکت لکسوز اقدام به طراحي يک مدل اتومبيل شفاف کرد. در اين مدل لکسوز که LF-A نام گرفته است از رنگ آکريليک شفاف استفاده شده است و به راحتي مي‌توان تمامي اجزاي موتور و داخل ماشين را ديد.
اين اتومبيل با همکاري شرکت لکسوز و طراح معروف ژاپني «Huzimoto Takesh» طراحي شده است.
هنوز سران شرکت لکسوز که از ارائه فناوري‌هاي مدرن غافل نمانده‌اند، در مورد اينکه آيا اين ماشين وارد توليد انبوه مي‌شود يا در موزه‌ها باقي مي‌ماند، اظهارنظري نکرده‌اند.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۲:۵۷:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد