برخی از چالش‌های شرکت‌های بزرگ در سال 2011

برخی از چالش‌های شرکت‌های بزرگ در سال 2011
آقای «الوپ»، مدیر اجرایی پیشین شرکت مایکروسافت که در ماه سپتامبر اداره شرکت نوکیا را به عهده گرفت‌، باید اقدامات زیرکانه‌اي در زمینه رقابت با تلفن هوشمند به قصد بهبود شرایط انجام دهد.
اکثر مدیران ارشد با تصمیم گیری‌های بزرگ در سال 2011 روبه‌رو هستند به ویژه در زمینه احیاي بازار فروش. اما برخی از شرکت‌ها با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو هستند. از میان مدیرانی که با چالش‌های بزرگی در سال 2011 مواجهه هستند می‌توان به استفان الوپ از شرکت نوکیا‌، کارول بارتز از یاهو‌، ویلیام ولدون از شرکت جانسون‌، سرجیو مارچیون از گروه کرایسلر و آنتونیو پرز از کداک اشاره کرد.
برای تعدادی از شرکت‌ها مواجه شدن با رقابت‌های شدید همچون آقای «الوپ» از شرکت نوکیا بسیار مهم است‌. تلفن‌های هوشمند iphone محصول شرکت Apple و Andrroid (نرم‌افزار سیستم عامل تلفن همراه) از شرکت گوگل دچار افت شدید بازار سهام شده‌اند و در نتیجه آقای «الوپ» باید تغییرات اساسی در‌اين زمینه انجام دهد.
خانم «بارتز» از شرکت یاهو در حالی که با رقبایی چون گوگل و فیس‌بوک سخت در مبارزه است باید سرمایه‌گذاران شکاک را هم متقاعد کند که یاهو رشد چشمگیر و شروع دوباره‌اي خواهد داشت.
همچنین آقای «مارچیون» از شرکت اتومبیل‌سازی کرایسلر با رقبای تازه نفس مانند شرکت فورد موتور و جنرال موتور در شهر دیترویت رقابت می‌کند.
مدیران اجرایی دیگر نیز براي به‌دست آوردن موقعیت‌شان تلاش بسیار می‌کنند. برای مثال آقای «ولدون» از شرکت جانسون (محصولات بهداشتی) پس از تولید محصولات با کیفیت پایین سعی در کسب اعتبار و بالا بردن کیفیت تولید شرکت دارد. آقای «برز» از شرکت کداک هم‌، به‌زودی با یک مرحله مهم از زندگی‌اش مواجهه مي‌شود و در تلاش است تا شرکت عکاسی را متحول کند.
در‌اينجا نگاهی می‌اندازیم به برخی از چالش‌های شرکت‌های بزرگ در سال 2011.
استفان الوپ، نوکیا
آقای «الوپ»، مدیر اجرایی پیشین شرکت مایکروسافت که در ماه سپتامبر اداره شرکت نوکیا را به عهده گرفت‌، باید اقدامات زیرکانه‌اي در زمینه رقابت با تلفن هوشمند به قصد بهبود شرایط انجام دهد.
مدیر اجرایی جدید‌، طی اولین سخنرانی‌اش با سرمایه‌گذاران در اواخر ماه اکتبر اعلام کرد که فنلاندی‌ها باید براي رقابت با رقیبان و رفع نگرانی‌های موجود هرگونه تغییری را پذیرا باشند.
آقای «الوپ» با فشار زیادی مواجه است و تلاش می‌کند شرکت نوکیا به‌رغم داشتن ضعف در سیستم عامل تلفن هوشمند symbian «سیمبیان» به فعالیت خود ادامه دهد و سیستم عامل Andrroid «آندروید» را به کار نبرد. سهام تلفن هوشمند «سیمبیان» در بازار جهانی سه چهارم کاهش داشته و از 6/44 درصد در سال گذشته به 6/36 درصد رسیده است در حالی که بر اساس گزارش شرکت مشاوره و تحقیق‌، سهام سیستم عامل «‌آندروید» از 5/3 درصد به 5/25 درصد افزایش یافته است.
«اومش راماکریشانان» متخصص ارتباطات و نایب ریيس بخش استخدام CTPartners گفت: «آقای «الوپ» در عین حال باید فرهنگ اتحاد و نوآوری را رواج دهد.»
آقای «الوپ» اذعان کرد: «طی سرمایه‌گذاری در ماه اکتبر دچار چالش‌های جدی بوده است. او همچنین گفت‌: باید نقش و رویکرد خود را نسبت به صنعت مجددا‌ ارزیابی کنیم‌.»
سخنگوی وی می‌گوید: «مدیر اجرایی هیچ موضوع جدیدی برای اضافه کردن به استراتژی خود ندارد.»
کارل بارتز‌. یاهو
خانم «بارتز» برای بازگشت موقعیت شرکت یاهو و پیشرفت سریع‌تر آن تلاش می‌کند و تحت فشار است. او در اوایل سال 2009 همکاری‌اش را با گروه آغاز کرد و به سرعت موفق شد با شرکت مایکروسافت رقابت کند و از میزان هزینه‌ها بکاهد‌؛ اما هنوز شرکت یاهو در تلاش است تا فروش تبلیغات را به خصوص در آمریکاي شمالی که مهم‌ترین منطقه به شمار می‌رود، افزایش دهد.
در ماه اکتبر‌، شرکت از رشد کند درآمد خبر داد‌. سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران در مورد‌ آينده و موفقیت شرکت یاهو در میان رقبای سرسختی مانند گوگل و فیس‌بوک نگران هستند.
در ماه دسامبر، یاهو اعلام کرد که تعداد600 شغل یا در حدود 4‌ درصد از نیروی کار خود را کاسته است. طبق گفته کارشناسان‌، AOL (شرکت خدمات‌ اينترنتی در آمریکا) اخیرا‌ مشاوران مالی را برای بررسی گزینه‌های مختلف استراتژیک استخدام کرده است که احتمالا‌ شروع ارتباط تجاری با یاهو نیز در دستور کارشان قرار دارد.
«تیم آرمسترانگ» مدیر اجرایی شرکت AOL اخیرا‌ گفت‌: «هر دو شرکت از همکاری با یکدیگر سود می‌برند اگرچه او صریحا‌ نظری درباره ادغام شرکت‌ها نداد.»
«روی باستاک» رییس هيات مديره طی بیانیه‌اي که از پیش آماده کرده بود گفت: «ما از پیشرفت کاری‌اي که «کارول» در یاهو داشته است بسیار خوشحالیم و هیات مدیره هم از نقشه استراتژیک بلند مدت او پشتیبانی می‌کند.
ویلیام ولدون‌، «جانسون و جانسون»
مشکلات تولید در شرکت جانسون منجر به برگشت محصولات به شرکت شد و وزارت دادگستری‌ ايالات متحده تحقیقات جنایی فدرال را در ‌اين زمینه انجام داد.
عظیم‌ترین برگشت محصولات جانسون شامل دارو تایلنول کودکان و دیگر داروهای بدون نسخه بودند که منجر به تعطیلی موقت کارخانه شد. تخمین زده مي‌شود که ‌اين شرکت در حدود 600 میلیون دلار در سال 2010 ضرر کرده است.
آقای «ولدون» طی اعلام سازمان دهی مجدد در ماه اوت گفت: «افرادی که از محصولات ما استفاده می‌کنند و ما آنها را ناامید کرده بودیم در اولویت قرار می‌گیرند‌.»
آقای «ولدون» تیم کنترل کیفیت در سطح گسترده‌اي را انتخاب کرده و در حال ارتقاي محصولات کارخانه است. او همچنین به تازگی یک رییس جدید برای امور مصرف‌کنند‌گان و همچنین نایب رییسی را براي نظارت برنامه‌های بلندمدت منصوب کرده است.
بعضی از فعالان سرمایه‌گذار در مورد موفقیت‌آمیز بودن اقدامات اصلاحی آقای «ولدون» مردد هستند. «ویلیام پترسون» مدیر اجرایی سرمایه‌گذاری ائتلاف نیروی کار فدرال گفت: اقدام «آقای ولدون» در زمینه مدیریت ریسک اعتبار در خصوص‌ ايمنی محصول با شکست مواجه شده است. اتحادیه صندوق بازنشستگی ائتلاف نیروی کار در حدود 5/13 میلیون یا کمتر از 1 ‌درصد از متوسط سهام معوقه شرکت جانسون را در دست دارد.
«جیمزکالن» مدیر مستقل هیات مدیره مخالفت کرد و گفت‌: «همه می‌دانند که «بیل» بحران‌ها را به خوبی پشت سر گذاشته است.»
سرجیو مارچیون، کرایسلر
در سال 2011‌، قدرت و صلابت همکاری کرایسلر و فیات (کارخانه‌های اتومبیل‌سازی) به آزمایش گذاشته خواهد شد. آقای «مارچیون» سعی دارد مشتریان را متقاعد کند که موقعیت کرایسلر پس از ارائه طرح‌های جدید و جالب اتومبیل‌ها به سرعت به حالت اولیه‌اش برمی‌گردد.
اتومبیل‌سازان پیشرفت زیادی کرده‌اند، اما پیشرفت آنها به سرعت رقبا در دیترویت نیست. در سه ماهه سوم سال‌، فورد 7/1 ميليارد دلار سود کرده است و جنرال موتورز هم حدود 2 ميليارد دلار سود داشته که در ماه نوامبر به بازار عمومی بازگشته است.
در‌ اين اوضاع، کرایسلر در سه ماهه سوم سال، 84 میلیون زیان خالص داشته است. آقای «مارچیون» که همچنین مدیر اجرایی کارخانه فیات است، گفت: «کرایسلر باید سود خالص پیش‌بینی شده سال 2011 را افزايش بدهد. او همچنین گفت اگر شرکت آمریکایی به بازار سهام برگردد‌، فیات ممکن است20‌ درصد از سهام کرایسلر را تا بیش از 50 ‌درصد در سال جاری بالا ببرد.
کرایسلر براي افزایش فروش و به عنوان بخشی از تلاش خود‌، نمونه‌هایی از 17 مدل خودرو با طراحی مجدد یا درجه یک را به بازار عرضه کرده است. «دیوید ویستون» تحلیل گر سهام خودرو در شرکت Morningstar اظهار داشت‌: «آقای «مارچیون» ثابت کرده که بسیاری از منتقدین در اشتباه هستند. اما پیش از عمومی شدن دوباره سهام کرایسلر‌، آقای «دیوید ویستون» گفت كه دوست دارد شاهد نتایج سودآور یک یا دو ساله باشد.»
بعضی از اعضای هیات مدیره کرایسلر همچنین از پیشرفت شركت‌، بسیار تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.
آنتونیو پرز، کداک
آقای «پرز» مدیر اجرایی پیشین شرکت Hewlett_packard‌، زمانی که در سال 2005 به مدیريت اجرایی کداک منصوب شد‌، انتظار می‌رفت که تغییرات اساسی در شرکت‌ ايجاد کند و به تکنولوژی دیجيتالی روی آورد.
او هنوز در حال توسعه و تبدیل است‌. از سال 2004‌، در میان ساخت دوباره و تلاش براي ايجاد تجارت جدید‌، شرکت کداک فقط در سال 2007 سود داشته است.
امسال تغییرات قابل توجهی صورت گرفته است. 2011سال مصرف‌کنندگان تجارت پرینترهای جوهر افشان است که مدیران اجرایی تصور می‌کنند یکی از تجارت‌های اساسی کداک به شمار می‌رود که به پیشرفت کمپانی کمک زیادی می‌کند.
«کریس وایت مور» تحلیل‌گر بانک در هلند می‌گوید: «آقای «پرز» بیشتر اهداف مالی و استراتژی خود در 5 سال گذشته را اجرا نکرده است «و از زمانی که او مدیر اجرایی شده‌، سهام شرکت کداک در حدود 80 ‌درصد کاهش پیدا کرده است، «ریک برادک» رییس هیات‌مدیره گفت: «آقای «پرز» مناسب‌ترین فرد برای ‌ايجاد تغییرات به یاد ماندنی در شرکت کداک به شمار می‌رود.»
منبع: wall street journal
هوتسا عسکری نسب
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱:۴۰:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد