کاماز، بزرگ‌ترين توليدکننده خودروهای نظامی روسيه

کاماز، بزرگ‌ترين توليدکننده خودروهای نظامی روسيه
کاماز (کامسکيي آوتومبيلتني زاود-کاما اتومبيل زاود) به معني «کارخانه اتومبيل سازي کاما» که کاميون‌هاي سنگين کاما يا کاماز توليد مي‌کند يک کارخانه روسي توليدکننده کاميون و از بزرگ‌ترين مجموعه‌هاي صنعتي روسيه است که در نابرژني چلني در جمهوري تاتارستان در شمال شرق بخش اروپايي روسيه واقع است.
کاماز (کامسکيي آوتومبيلتني زاود-کاما اتومبيل زاود) به معني «کارخانه اتومبيل سازي کاما» که کاميون‌هاي سنگين کاما يا کاماز توليد مي‌کند يک کارخانه روسي توليدکننده کاميون و از بزرگ‌ترين مجموعه‌هاي صنعتي روسيه است که در نابرژني چلني در جمهوري تاتارستان در شمال شرق بخش اروپايي روسيه واقع است.
اين شرکت که از بزرگ‌ترين توليدکنندگان کاميون در جهان به شمار مي‌رود، از سي سال پيش توليد کاميون را آغاز کرده و در سال 1990 همزمان با فروپاشي شوروي، از نخستين شرکت‌هاي شوروي بود که به بخش خصوصي فروخته شد.
در سال ۱۹۶۹، کميسيون مرکزي حزب کمونيست اتحاد شوروي و انجمن اداري اتحاد جماهير شوروي سوسياليستي، در جلسه مشترک خود تصميم گرفتند يک کارخانه بزرگ براي توليد خودروهاي سنگين و بزرگ، در شهر نابرژني چلني بنا کنند.
کار آن کارخانه، در حقيقت در ۱۳ دسامبر سال ۱۹۶۹ شروع شد؛ اما اولين کاماز در انجمن اصلي حمل و نقل روسيه ثبت نشد و ثبت آن به ۱۶ فوريه ۱۹۷۶ موکول گرديد و کاماز اولين خودروي خود را در آن سال عرضه کرد.
در سال ۱۹۸۷ يک خط براي توليد کردن خودروي سواري «اوکا» (OKA) که خودرويي کوچک بود، ايجاد شد و اولين خودرو از اين خط توليد، در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۷ به بيرون آمد. کاماز پس از آن به توليد اتوبوس، تراکتور، ابزارهاي سنجش، مولد برق و قطعات ماشين‌آلات کشاورزي نيز پرداخت.
کاميون‌هاي کاماز در ابتدا عمدتا‌ در ارتش مورد استفاده قرار مي‌گرفتند؛ اما در سال‌هاي بعد، شماري از کاميون‌هاي نظامي ‌کاماز که عمر مفيد آنها در ارتش سپري شده بود به حراج گذاشته شد و همچنين تعدادي نيز از جمهوري‌هاي شوروي سابق از ارتش خارج گرديد و بدين ترتيب کاميون کاماز به شبکه حمل و نقل تجاري راه يافت. شرکت کاماز همکاري خود را با شرکت‌هاي متعددي در کشورهاي مختلف آغاز کرد. اين شرکت‌ها، کاميون‌هاي کاماز را به صورت قطعه‌هاي آماده وارد کرده و آنها را در خط خود
مونتاژ مي‌کردند.
در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۹۰ انجمن توليد دگرگون شد و به اين نتيجه رسيدند که بايد اين شرکت را به شرکتي مشترک‌المنافع تبديل کنند. در ۱۴ آوريل ۱۹۹۳ کارخانه موتورسازي کاماز، دچار آتش سوزي شد و از بين رفت. تا سال ۲۰۰۵ کاماز سهامدار اصلي شرکت ZMA که سواري کوچک اوکا را توليد مي‌کند، بود ولي در همين سال به گروه «سورستال» (Severstal) فروخته شد.
کاميون‌هاي کاماز به دليل سادگي در طراحي داخلي، قدرت و بهره‌وري، قهرمان و نايب قهرمان شدن پي در پي در مسابقات رالي داکار مشهور بودند. به تدريج کاماز به بزرگ‌ترين شرکت کاميون‌سازي روسيه و کشورهاي مستقل مشترك‌المنافع تبديل گرديد.
کارخانه کاماز ۲۶۰دستگاه کاميون در روز و ۹۳۶۰۰ دستگاه کاميون در سال توليد مي‌کرد. تمام کاميون‌هاي کاماز ۸ سيلندر بوده و اين باعث مي‌شد که کاماز يک خودروي پرقدرت براي کار کردن در مناطق مختلف و دورافتاده به شمار آيد. نيروي زميني روسيه از کاميون‌هاي مخصوص و نظامي‌کاماز به خوبي استفاده مي‌کرد.
شرکت کاماز آخرين دستاوردهاي خود در رابطه با خودروهاي نظامي‌را در نمايشگاه Expo Arms روسيه به نمايش گذاشت. در اين نمايشگاه مدل‌هاي مختلفي از کاماز ارائه شده بود که هرکدام ويژگي‌هاي خاصي داشت.
مثلا‌ مدل 6350 براي حمل تيم‌هاي ويژه نظامي ‌و تجهيزات به مناطق صعب‌العبور و غير‌قابل نفوذ کارآيي داشت و با سيستم‌هاي ايزولاسيون، امکان عدم نفوذ آتش به تجهيزات خود را فراهم مي‌کرد. مدل 43269 نيز يک خودروي نفربر ويژه براي عمليات‌ داخل شهر و عمليات‌ چريکي بود و قابليت کار در دماهاي ۴۵ درجه زير صفر تا ۵۰ درجه بالاي صفر را داشت.
کاماز که به بزرگ‌ترين شرکت سازنده کاميون روسيه تبديل شده بود، در سال 2009 تصميم گرفت با همکاري شرکت ژاپني ميتسوبيشي خط توليد کاميونت‌هاي سبک را راه‌اندازي کند. مکان احداث و راه‌اندازي اين کارخانه حومه رودخانه ولگا در نظر گرفته شد. «اولگ افاناسيف»
(Oleg Afanasiev) مدير بخش اطلاعات و برنامه ريزي شرکت کاماز، ظرفيت کاميونت‌هاي توليدي اين کارخانه را سه‌و‌نيم تن اعلام کرد.
هياتي عالي‌رتبه از شرکت ژاپني ميتسوبيشي در اواخر ماه اکتبر به روسيه رفته و با بررسي اسناد مرتبط، عناصر لازم براي راه‌اندازي خط توليد را مشخص کردند. همچنين بر اساس توافق دوطرف، کاماز تاسيسات و پرسنل اين کارخانه را تامين نمود.
اکنون بعد از ۳5 سال، کاماز کاميون‌هاي سنگين خود را به بسياري از کشورها از جمله اروپاي غربي، چين، خاورميانه و آفريقاي شمالي صادر مي‌کند. کاميون‌هاي کاماز در حال حاضر در کشورهاي جمهوري آذربايجان، اتيوپي، قزاقستان، لهستان، اوکراين، ويتنام و ايران مونتاژ مي‌شود.
اين شرکت با داشتن بيش از 52 هزار کارمند در نقاط مختلف جهان، سالانه درآمدي بالغ بر 3 ميليارد دلار دارد. 
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۳:۳۶:۳۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد