رخ ناپایدار سکه

رخ ناپایدار سکه
هفته گذشته، هر دلار آمریکا با افزایش ۲/ ۱ درصدی به نرخ ۳۷۴۳ تومان رسید. قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید هفته گذشته را با افت 4/ 0 درصدی پشت سر گذاشت.

رشد نرخ درهم حواله‌ای به 1032 تومان با توجه به ثابت بودن نرخ برابری دلار و درهم، مهم‌ترین عامل افزایش نرخ دلار در بازار تهران بوده است. تقاضای سنتی آذر ماه با نزدیک شدن به پایان سال مالی میلادی، یکی از دلایل رشد نرخ درهم محسوب می‌شود (افزایش همزمان سفرها و همچنین سفارش‌های شرکت‌های تجاری). از سوی دیگر، رشد ارزش دلار در بازارهای جهانی مزید بر علت شده است. در این میان، عبور از سطح 3700 تومانی با کاهش چسبندگی قیمت‌ها نیز از نرخ دلار حمایت می‌کند به‌طوری که حتی عرضه‌های قابل توجه صرافی بانک‌ها نیز نتوانسته مانع این رشد شود.

غلبه اونس طلا در بازار سکه
قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید هفته گذشته را با افت 4/ 0 درصدی پشت سر گذاشت. در شرایطی که دلار رشد 2/ 1 درصدی را در این مدت تجربه کرده بود، اما ریزش بیش از 3 درصد اونس طلای جهانی باعث کاهش نسبی قیمت سکه شد. با این حال، مدتی است که بازار سکه کاملا نسبت به ریزش قیمت جهانی طلا مقاومت نشان می‌دهد و همین موضوع سبب شده تا اندازه حباب سکه در یازده روز متوالی بالای 40هزار تومان باشد. روز پنج‌شنبه نیز، قیمت بازاری سکه حدودا 58 هزار تومان بیش از ارزش ذاتی آن (حاصلضربی از نرخ دلار بازار آزاد و قیمت جهانی طلا) معامله شد. گرچه نرخ دلار تمایلات صعودی بیشتری دارد، اما تحت فشار بودن اونس طلا به دلیل بالا رفتن احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا باعث شده تا حفظ سطوح بالای یک میلیون و 100 هزار تومانی سکه ناپایدار ارزیابی شود.

منبع خبر: 
  ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۸:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد