عقب‌نشيني بازار سكه طلا

عقب‌نشيني بازار سكه طلا
به دنبال اعلام مداخله بانك مركزي در بازار طلا و سكه، روند رو به صعود اين بازار در روز پنج‌شنبه متوقف شد و قيمت هر سكه طلا با هشت هزار تومان كاهش به 402 هزار تومان رسيد.
به دنبال اعلام مداخله بانك مركزي در بازار طلا و سكه، روند رو به صعود اين بازار در روز پنج‌شنبه متوقف شد و قيمت هر سكه طلا با هشت هزار تومان كاهش به 402 هزار تومان رسيد. بازار سكه كه در سال گذشته نيز در چند مرحله به سمت افزايش قيمت و فاصله گرفتن از بازار جهاني خيز برداشته بود، در روز چهارشنبه با آشفتگي قيمت مواجه شد و حتي بنابر گزارش برخي خبرگزاري‌ها تا 420 هزار تومان نيز بالا رفت، اما نهايتا در حول و حوش رقم 410 هزار تومان تثبيت شد كه با رقم موردنظر بانك مركزي (393 هزار تومان) فاصله زيادي داشت. صاحبنظران اقتصادي اگرچه با مداخله بانك مركزي به عنوان يك راه‌حل بسيار موقت براي جلوگيري از آشفتگي در بازار، مخالف نيستند اما معتقدند كه اين بانك بايد به جاي برخورد با معلول‌ها به علت‌ها بپردازد و علت اصلي اين پديده كه نوع ديگري از آن را در بورس شاهد هستيم به بلاتكليفي نقدينگي و كاهش شديد جذابيت بازار پول براي جذب آن مربوط مي‌شود كه در صورت عدم‌چاره‌جويي، راهكار موقت پاسخگو نبوده و مساله بغرنج‌تر خواهد شد.
حراج شمش طلا و سکه امروز در بانک کارگشایی ادامه مي‌يابد
افت 8000 تومانی قیمت سکه در پی دخالت بانک مرکزی
قیمت سکه روز پنج‌شنبه 8 هزار تومان افت کرد و به نرخ 402 هزار تومان رسید.
با ورود بانک مرکزی برای مداخله و کنترل بازار سکه، قیمت انواع سکه در بازار روز پنج‌شنبه با افت قابل توجهی روبه‌رو بود.
اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد دخالت بانك مركزي در عرضه سكه، در صورت تداوم ورود نقدينگي به اين بازار تنها در كوتاه مدت مي‌تواند رشد قيمت‌ها را در بازار مهار كند و در نهايت فعالان بازار با فشار تقاضا، دوباره افزايش قيمت‌ها را رقم خواهند زد.
سکه بهار آزادی در این روز در چهار راه استانبول بین 402 تا 404 هزار تومان به فروش می‌رسید که نسبت به نرخ 410 هزار تومانی روز قبل از آن بین 6 تا 8 هزار تومان افت قیمت را ثبت کرده است. سکه طرح قدیم بدون تغییر با نرخ 450 هزار تومان بر تابلوی معاملات صرافان و سکه فروشان نقش بسته بود، اگرچه قیمت 447 هزارتومان نیز از سوی برخی منابع خبری در این روز اعلام شد. نیم سکه و ربع سکه نیز با 5000 تومان و 2000 تومان افت قیمت به ترتیب 202 هزار تومان و 118 هزار تومان به فروش می‌رسید. در بازار روز پنج‌شنبه قیمت 204 هزارتومان نیز برای نیم سکه و نرخ 115و 120 هزار تومان نیز برای ربع سکه در برخی تابلو‌ها به چشم می‌خورد.
در بازار ارز دلار آمریکا با 5 تومان افت قیمت به نرخ 1125 تومان به فروش می‌رسید. قیمت دلار آمریکا در حالی به نرخ 1130 تومان نیز از سوی برخی صرافان اعلام می‌شد که یکی از دلالان دلار فروش در حاشیه خیابان، دلار آمریکا را به نرخ 1123 تومان به خبرنگار دنیای اقتصاد پیشنهاد داد. اعلام نرخ سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت در بسته سیاستی -نظارتی بانک مرکزی همزمان با افزایش قیمت اونس طلا در بازار‌های جهانی قیمت انواع سکه را با افزایش شدید قیمت مواجه کرد. سیل تقاضا برای سکه و طلا در روز چهارشنبه بازار ارز و سکه را با حباب شدید قیمت روبه‌رو کرد. بانک مرکزی بلافاصله در واکنش به این شرایط، حراج شمش طلا را از امروز در بانک کارگشایی و حراج سکه را با قیمت 393 هزار تومانی از روز چهارشنبه سرلوحه کار خود قرار داد تا پاسخگوی نیاز کاذب بازار سکه و طلا باشد. قیمت طلا در بازار‌های جهانی دیروز تا ساعت تنظیم این گزارش به نرخ 1470 دلار رسید که نسبت به نرخ 1458 دلار بسته شده روز پنج‌شنبه 12 دلار دیگر افزایش را ثبت کرده است. نگرانی از افزایش انتظارات تورمی و بدهی در برخی کشور‌های اروپایی، آتش‌سوزی در خطوط لوله نفتی لیبی، افزایش قیمت نفت، افزایش نرخ بهره در بانک مرکزی اروپا به 25/1 درصد، زلزله ژاپن وتضعیف دلار آمریکا از جمله دلایل افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی بوده‌اند. قیمت طلا تا رسیدن به نرخ 1500 دلار پیش‌بینی شده از سال قبل فاصله چندانی ندارد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۶:۴۱:۵۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد