حراج گسترده سکه در شعب بانک کارگشایی

حراج گسترده سکه در شعب بانک کارگشایی
كاهش قيمت جهاني طلا هم صعود بازار ايران را متوقف نكرد
ديروز كاهش قيمت جهاني طلا نيز به مدد بانك مركزي آمد تا اين بانك سياست حباب‌زدايي از بازار سكه را كه از روز چهارشنبه اعلام شده است، در مسيري آسان‌تر تعقيب كند؛ اما برخلاف انتظار نه تنها قيمت سكه طلا به قيمت هدف بانك مركزي يعني 393 هزار تومان نزديك‌تر نشد، بلكه با صعودي بيشتر از آن دورتر شد؛ بر اين اساس، ديروز قيمت هر سكه در بازار تهران به 414 هزار تومان رسيد كه هشت هزار تومان بيشتر از روز ماقبل بود؛ قيمت نيم‌سكه و ربع‌سكه نيز به ترتيب 2 و 5 هزار تومان بالا رفت. تحليل‌گران اقتصادي كه تحولات اخير بازارهاي طلا و نيز بورس را دنبال مي‌كنند، اعتقاد دارند كه تمايل شديدي در اين دو بازار براي حركت به سمت وضعيت حبابي وجود دارد كه ناشي از حركت نقدينگي به سمت اين بازارها است. به اعتقاد اين تحليل‌گران، بسته پولي جديد كه بايد در شكل كارآمد خود بتواند نقدينگي جامعه را به سمت فعاليت‌هاي توليدي هدايت‌ كند، فاقد اين كارآيي است و وضعيت فعلي در صورت عدم ‌تجديدنظر در بسته پولي ادامه خواهد داشت كه پيامدهاي خاص خود را دارد.
قیمت سکه در بازار روز گذشته 8000 تومان دیگر گران شد. با وجود تلاش بانک مرکزی برای تزریق سکه  و شمش طلا و فرونشاندن عطش بازار، قیمت سکه همچنان رکوردهای جدیدی ثبت کرده و به نظر می‌رسد ادامه روند کنونی، تلاش بانک مرکزی را با شکست مواجه کرده است.
از مشهد نیز خبر می‌رسد که جلسات حراج بانک کارگشایی در این شهر نیز با استقبال فراوان مردم در خرید سکه و شمش طلا روبه‌رو بوده است.
روز گذشته با وجود تصریح وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اهتمام به کنترل قیمت سکه در بازار، قیمت سکه با 8000 تومان افزایش به نرخ 414 هزار تومان فروخته شد. قیمت سکه طرح قدیم با 5000 تومان افزایش به نرخ 455 هزار تومان به خریداران عرضه شد.ربع نیز با 5000 تومان افزایش به نرخ بی‌سابقه 124 هزار تومان افزایش یافت. نیم سکه در بازار روز گذشته 2000 تومان دیگر رشد کرد و به نرخ 207 هزار تومان فروخته شد.
افزایش قیمت سکه در بازار داخلی در حالی است که روز گذشته قیمت طلا در بازار‌های جهانی با افت تقریبا 10 دلاری در بازار لندن به نرخ 1466 دلار رسید. فروش عمده و افزایش اندک برابری دلار آمریکا در مقابل ارزهای عمده دلیل افت قیمت طلا بوده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان افزایش قیمت نفت و تنش‌های سیاسی منطقه، پتانسیل افزایش آتی قیمت طلا را در آینده نزدیک به همراه دارد.
افزایش قیمت سکه در بازار داخلی در شرایطی است که قیمت دلار در روزهای اخیر روی نرخ 1125 تومان متوقف مانده است. از این رو هجوم نقدینگی، بازار سکه را هدف قرار داده است. طی روزهای اخیر رییس اتحادیه طلا و جواهر نيز بر حبابی بودن قیمت سکه در بازار تاکید کرده ‌است. این در حالی است که قیمت سکه در اولین روز حراج بانک کارگشایی نزدیک به 10 هزار تومان زیر قیمت بازار تعیین شد. بر اساس نرخ 1466 دلاری طلا و نرخ 1125 تومانی دلار در بازار آزاد قیمت تقریبی سکه طلا 392 هزار تومان است، در حالی که سکه بهار آزادی تا 414 هزار تومان اوج گرفت.
خرید نکنید
رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه خريداران سكه و طلا با هدف بورس‌بازي و افزايش قيمت اقدام به خريد نكنند، در گفت‌وگو با ایرنا تاكيد كرد: بانك مركزي عرضه شمش طلا و سكه به قيمت جهاني را به بازار ادامه خواهد داد تا مانع از بورس بازي و افزايش حبابي قيمت سكه و طلا شود.
پيشتازي سكه در بازار تهران و ثبت ركوردهاي جديد
اين در حالي است كه قيمت‌‌هاي اعلام شده براي فروش سكه در بازارهاي داخلي موجب ثبت ارقام جديدي براي اين بخش در بازار تهران طي سال گذشته است.
به گزارش فارس قيمت جهاني طلا كه هفته گذشته با بر جاي گذاشتن ركورد جديدي به بالاي 1476 دلار در هر اونس رسيده بود در معاملات روز دوشنبه روندي كاهشي را تجربه كرد.
گفته مي‌شود افزايش نسبي ارزش دلار و افزايش عرضه از جمله دلايل كاهش قيمت طلا است. اما با وجود كاهش جهاني قيمت طلا ديروز قيمت‌هاي اعلام شده براي فروش سكه در بازار تهران موجب ثبت ركورد جديدي براي فروش سكه در اين بازار طي 30 سال گذشته شده است.
اين قيمت‌ها درحالي اعلام مي‌شود كه بانك مركزي براي كنترل بازار طلا و سكه دستور به حراج شمش و سكه طلا در بانك كارگشايي از روز شنبه به مدت يك هفته داده است.
موج سواری بورس‌بازان مشهد روی حباب سکه
با استمرار التهاب در بازار سکه بسیاری از واسطه‌ها در مشهد به ثروت بادآورده هنگفتی دست یافته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، در دو ماه گذشته با شوک‌های قیمتی در بازار طلا و سکه، بعضی از واسطه‌ها اقدام به خرید گسترده سکه در انواع مختلف کرده‌اند.بورس‌بازان با استفاده از جو روانی ایجاد شده، حضوری پررنگ در بازار طلا و جواهر به ویژه در حراجی سکه بانک کارگشایی مشهد دارند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، در حال حاضر بیشتر متقاضیان خرید سکه را افرادی تشکیل می‌دهند که دارای نقدینگی سرگردان هستند. آنان تلاش می‌کنند تا با حضور در حاشیه بازار و به‌کارگیری سرمایه‌های خود از نوسانات قیمتی این فلز گرانبها سود بی‌زحمتی را نصیب خود کنند.
500 هزار تومان سود در چند روز
در این باره یکی از واسطه‌ها که با به‌کارگیری سرمایه خود وارد بازار طلا و سکه شده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به نوسانات شدید قیمت‌ها، بخشی از سرمایه‌ام را به خرید سکه اختصاص داده‌ام. وی سود حاصل از معاملات سکه را مطلوب ارزیابی کرده و ادامه می‌دهد: با خرید 100 ربع سکه و فروش آن در مدت کوتاهی، 500 هزار تومان سود کرده‌ام. وی تصریح می‌کند: در مورد سکه تمام بهارآزادی در هر قطعه حدود 50 هزار تومان سود کرده‌ام.
وی که حاضر به معرفی خود نبود، درباره شیوه کار خود گفت: من معمولا سکه مورد نیازم را از حراجی سکه در بانک کارگشایی مشهد یا طلا‌فروشی‌های معتبر تهیه می‌کنم و آن را در منزل در بسته‌های مخصوص نگهداری می‌کنم. وی می‌افزاید: با بالا رفتن قیمت، سکه‌ها را روانه بازار می‌کنم، اما در هر حال این کار ریسک خود را دارد.
وی با بیان اينکه مشهد فاقد بازار سرمایه مناسب است، تصریح می‌کند: عده زیادی در مشهد با توجه به نبود بازار سرمایه مناسب، به بازارطلا و سکه روی آورده‌اند. وی ادامه می‌دهد: اغلب این افراد در حاشیه بازار زمین، مسکن، ارز و طلا حضور دارند و اغلب وارد بخش‌هایی می‌شوند که برای آنان سودآور باشد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت واسطه‌ها، عامل التهاب و اختلال بازار نیست؟ می‌گوید: شاید باشند اما نقشی در افزایش قیمت‌ها ندارند.
ادامه حراج تا تعادل بازار
در همين حال سخنگوی بانک ملی نرخ حراج و قیمت فروش سکه‌ها و شمش طلا در بانک کارگشایی را اعلام کرد و گفت: تا رسیدن قیمت‌ها به وضعیت تعادل، حراج ادامه دارد. حسین دشتی به خبرگزاري مهر گفت: قیمت حراج و پایه اعلام شده از سوی بانک مرکزی در روز یکشنبه برای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 394 هزار و 200 تومان و بالاترین قیمت معامله شده این سکه 404 هزار تومان بود. همچنین نرخ پایه حراج هر قطعه سکه نیم بهار آزادی 197 هزار و 100 تومان و بالاترین نرخ معامله شده آن 201 هزار تومان اعلام شد.
سخنگوی بانک ملی ایران همچنین قیمت پایه حراج هر قطعه سکه ربع بهار آزادی را 98 هزار و 600 تومان ذکر و تصریح کرد: بالاترین نرخ معامله ربع سکه نیز 119 هزار تومان بوده است. وی قیمت پایه حراج شمش یک کیلوگرمی طلا در بانک کارگشایی طی حراج روز یکشنبه را 52 میلیون و787 هزار تومان اعلام کرد و افزود: اما بالاترین قیمت فروخته شده شمش طلا به 53 میلیون و 450 هزار تومان رسید.دشتی خاطرنشان کرد: حراج سکه‌ها و شمش طلا در بانک کارگشایی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بانک ملی تا زمانی که بانک مرکزی اعلام کند و همچنین تا زمان بهبود قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد داشت. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۸:۵۰:۱۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد