حال دوران حاکمیت ترک ها فرا رسیده است

حال دوران حاکمیت ترک ها فرا رسیده است
طراحان ترکیه اولین کسانی باشند که طرح های ترکیه ای را مطرح نمودند. اما در واقع طراحان جواهرات نقش موثری در معرفی ...

طراحان ترکیه اولین کسانی باشند که طرح های ترکیه ای را مطرح نمودند. اما در واقع طراحان جواهرات نقش موثری در معرفی سبک ترکیه ای به جهان دارند. این موضوع غیر قابل انکار است و ما در طی سال های آینده شاهد آن خواهیم بود.

" پراف گل ایر پوگو " Perof Gul Irepogolu یکی از اسامی برجسته در رشته تاریخ هنرهای زیبا و زیبا شناسی به شمار می آید.او توانست اطلاعات آکادمیک خود را در دانشگاه استانبول تکمیل نماید؛ مکانی که از اعتبار جهانی برخوردار بود. مصاحبه ما با " ایر پوگلو " درباره سهم ترکیه در هنر جواهرسازی موجب گردید که طی مدتی کوتاه بار دیگر مروری به هزاران سال تجربه در این حوزه داشته باشیم.

" ایر پوگلو " چهره برجسته ای در جهان شناخته می شود. او توانسته است جواهرات عثمانی را با فرهنگ های معاصر مطابقت دهد. او در این رابطه می گوید: جهان یک بار دیگر عصر ترک ها را شاید به مدت دو قرن تجربه کند.

منظور او از این گفته سلطه سبک ترکی بر قلمرو جواهرات است.

 این دوران الهام بخش طرح های وی محسوب می شوند. عثمانی ها تا زمان فتح استانبول حکومت را در دست داشتند و سپس تبدیل به یک امپراطوری و قدرت جهانی شدند و امپراطوری بیزانس را مسخر خود ساختند. پس از آن بود که ترکیب فرهنگ های ترکان مسلمان و ارتدوکس سنت های جدید را حاکم گردانید.

بدین ترتیب چنین ترکیبی تبدیل به نقطه عطفی در تاریخ شد. به ویژه آن که تغییر محل سکونت اساتید ماهر در این منطقه تحت تصرف عثمانی ها و رفتن آن ها به استانبول مزید بر علت گردید و شکوفایی این صنعت را نوید داد. ترک ها در قرن ۱۵ به ویژه قرن ۱۸ هنگامی که اروپایی ها گرایش فراوانی به سبک ترکیه ای داشتند و از آن ها تقلید می کردند، تبدیل به قدرت نوظهوری گردیده بودند.

 به طوری که در آن روزها سبک " توکوری " Turourie رواج فراوان یافت. مردم مانند ترک ها لباس پوشیدند و در مناسبت های خاص با جواهرات آن ها خود را می آراستند. این جریان تا قرن ۱۹ ادامه یافت. ترکیب فرهنگ های مسیحی و مسلمان ها تبدیل به قدرت عظیمی شده و بر قوانین دولتی، پوشاک، حتی آشپزی تاثیر گذاشته بود. جواهرات عثمانی بیشتر مواقع تحت تاثیر فرهنگ اروپایی و غرب و فرهنگ های غنی دیگر کشورها مانند ایران، چین در شرق قرار داشتند.

طراحان مد در ترکیه مانند " آتیل کاتوگ لو " Atilkutoglu و حسین کاگ لار Hossein Caglar مردم را به پذیرش سبک ترکیه متقاعد ساخته بودند و این امر اجتناب ناپذیری بود.

- گل ایرپوگلو

در سال ۱۹۵۶ در استانبول واقع در ترکیه به دنیا آمد. از مدرسه " استانبول ارکک لی سسی " فارغ التحصیل و سپس وارد دانشکده هنرهای زیبا بخشی از دانشکده معماری شد. او تحصیلات دکترای خود را در دانشگاه استانبول در بخش زیبا شناسی و تاریخ هنرهای زیبا به پایان رسانید و در سال ۱۹۹۷ به درجه استادی رسید...

- برندهای مشهور جهان در ترکیه

آناتولی به مدت صدها سال میزبان فرهنگ های مختلف و با نفوذی بو دکه در سرزمین های تحت سیطره اش شکوفا می شدند. هر یک از فرهنگ هایی که در این منطقه به ظهور رسیدند سهمی در موفقیت کنونی بشریت دارند . ما مردم دوران معاصر ترکیه وارث این گونه تمدن ها هستیم. از این لحاظ منظورمان از کیفیت متاثر از سنت های پیشینیان است و معتقدیم که جواهرات در طول صدها سال نتیجه طبیعی نگرش فردی به شمار می آید.

در کلکسیون اخیر خود به نام " سور و سلطان " متعلق به " زن جویلری " Zen Jewellery وحسن کیل Hasan kale تحت تاثیر قرار گرفت و ساختار تاریخی قصر " توپ کاپی " Top kopi را هم در بر داشت. به طوری که بازتابی از قصر در هر یک از قطعات جواهر مشاهده می شود و در قالب تخت سلطنتی، ارابه های جنگی یا یک جبه نمایان است.مصاحبه با شخصی هنرمند درباره زندگی هنری اش تجربه بسیار جالبی محسوب می شود، به ویژه آن که وی از سن ۶ سالگی به حرفه طراحی روی آورده است.

 او زمانی که شش ساله بود مسیر زندگی اش را برگزید و تا به امروز که دیگر از آن جاه طلبی ها، جنگ وجدالهای معمول بر سر مادیات با مسایل پیش و پا افتاده خبری نیست آن را ادامه داد.در حین بحث تمام تاکید او بریک جمله است که در ابتدا شروع کارم در حیطه هنری بسیار جزیی و کم اهمیت پنداشته می شود.

زیرا نحوه به کارگیری قلم مو را از"محمت سیاکالم" رنگ و نحوه ترکیب آن را از لونی، طرح تصاویری سلاطین را از ناکاس عثمان آموختم. در سال ۱۹۸۵ به دنبال ارایه طرح های بسیار کوچک تری بودم و قصد داشتم کار خود را از لوبیا، عدس و سنجاق سر شروع کنم. در طی این سال ها معلمی نداشتم، حال تا چه حد این شرایط و هم چنین کم سن وسال بودن من و یا آزادی عمل در انتخاب مسیر زندگی می توانست بر روی فعالیت هایم تاثیر خود را بگذارد، موضوعی است که قضاوت درباره آن را باید به زمان سپرد.

- درباره جایگاه طراحان در صنعت جواهرات ترکیه چه نظری دارید؟

دیگر طراحان مورد اغماض و چشم پوشی قرار نمی گیرند، حال آن که کانون توجه این صنعت را به خود اختصاص داده اند و به مرور زمان فراتر از حد تصور افرادی با نفوذ و مهم شناخته می شوند. با وجود آن که سال ها مورد بی توجهی قرار داشته اند و نامی از آن ها برده نشده است اما در طی سال های گذشته تحت تاثیر تغییر نگرش ها، آن ها تنها یک صنعتگر نیستند، بلکه از جایگاه والایی برخوردارند؛ که عدم حضورشان سبب تضعیف صنعت جواهرات می گردد. طراح به معنی کسی است که اصولی از هستی خود را در قالب طرح هایش به نمایش می گذارد؛ آن چنان که با ارایه طرح هایش بر مبنای فلسفه اش به شیوه های خاص هویتی جهانی می یابد. آنچه که ما پس از ۱۵ سال تلاش مبارزه به آن دست یافته ایم.

 آرزوی خلق آثاری بادوام در حیطه رقابت های کنونی و دوری جستن از مادیات، صرف طرح وطراحی را حرفه ای جذاب و دوست داشتنی جلوه می دهد. امروزه شرکت های مشهور بسیاری از مسئولیت را به عهده گرفته اند و شرایط بیش از گذشته سازمان یافته است.

- به نظر چه نوع اقداماتی باید برای حفظ و افزایش میزان اهمیت نقش طراحان در این صنعت صورت گیرد؟

لازم است که افراد متبحر در این زمینه در مکان و زمان مناسبی بر اساس هدف دقیق و مشخصی گرد هم آیند و از تجارت یکدیگر بهره مند شوند. در صورتی که یکی از این عوامل مورد توجه قرار نگیرد، با معضل مهمی رو به رو خواهد شد.

- به سرعت چشمگیر پیشرفت ترکیه در بازار جواهرات جهان توجه کنید، آیا ترکیه می تواند پیشگام مد در جهان گردد؟

دستیابی به چنین هدفی را بعید نمی دانیم. اگرچه گذشت زمان حقایق را آشکار خواهد ساخت. ترکیه نیز مانند دیگر کشورها ارزش های خاص خود را داراست، که باید شناخته شده و دنیا نیز به درک آن ها نایل گردد.

- آیا منظور شما این است که ترکیه باید بیشتر گرایشات مشرقی خود را حفظ کند؟

نه به طور واقعی. آناتولی، صدها سال است که میزبان فرهنگ های مهم و مشهور بوده است، فرهنگ هایی که پس از مدت ها ظهور شکوفا گردیده و سهم موثری در موفقیت کنونی بشر داشته است. حال ما وارثان تمدن هایی هستیم که تحت تاثیر سنت های اجدادمان نگرش هایمان را نسبت به کیفیت تغییر داده است، به این معنا که هزاران سال است که جواهرات حاصل طبیعی دیدگاه های شخصی به شمار می آید. تصور من درباره طراحی جواهرات در شرایط کنونی نیز چنین است.

در واقع فلسفه ما الهام بخش طرح هایمان می شود.

سنت های سلجوق عثمانی به عنوان نمادی از فرهنگ ترک تاثیر بسزایی بر روی طرح هایم داشته اند. البته به این معنای آن نیست که من طرح های آن دوره را می پذیرم و امروز از آن ها دفاع می کنم. هدف من تطبیق طرح های با شکوه این دوره با سبک کنونی است. تا براساس آن مدل های ارزنده ای ارایه شود. البته هویت های فرعی نیز در نظر گرفته می شود.

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۲:۱۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد