نخستین مجوز تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا صادر شد

نخستین مجوز تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا صادر شد
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، از صدور نخستین مجوز موافقت اصولی با تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا خبر داد که بر اساس آن، ریسک های ناشی از خرید، نگهداری، فروش و معاملات فیزیکی سکه طلا برطرف می شود.

به گزارش سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، علی سعیدی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا با هدف پوشش دادن نیازهای سرمایه‌گذاران در سکه طلا طراحی شده است.
وی افزود: ترکیب دارایی‌های این صندوق به گونه‌ای است که بیشتر دارایی‌های صندوق در گواهی سپرده کالایی سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود.
به گفته عضو هیات مدیره سازمان بورس، تخصیص بخش قابل توجهی از دارایی‌های صندوق به گواهی سپرده کالایی سکه طلا موجب می‌شود صندوق متناسب با عنوان خود به صورت مستمر از تغییر قیمتی کالای طلا به صورت عام و از نوسان قیمت سکه طلا به صورت خاص تاثیر پذیرد.
وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری صندوق در گواهی سپرده کالایی سکه طلا، همچنان که در تعریف شورای عالی بورس و اوراق بهادار از گواهی سپرده کالایی به عمل آمده، موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا به پشتوانه قبض انبار استانداردی است که از سوی انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود.
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در این مورد کالای به انبار سپرده شده، سکه طلاست و صندوق در صورت خرید گواهی سپرده مربوط در عمل متناسب با حجم گواهی سپرده کالایی در اختیار، مالک بخشی از سکه‌های طلای سپرده شده به انبار محسوب می‌شود.
سعیدی بیان داشت: با توجه به اینکه صندوق در گواهی سپرده کالای سکه طلا سرمایه گذاری می‌کند، ریسک‌های ناشی از خرید، نگهداری، فروش و معاملات فیزیکی سکه طلا را ندارد.
وی افزود: از سویی دیگر با توجه ظرفیت قابل ملاحظه افزایش فعالان بازار خرید و فروش گواهی سپرده کالایی، دارایی صندوق از نقدشوندگی بالایی برخوردار است و صندوق می‌تواند متناسب با نیازهای نقدی خود، به خرید یا فروش گواهی سپرده کالایی اقدام کند.
سعیدی اعلام کرد ساختار صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا به گونه ای طراحی شده که واحدهای آن قابل معامله است و این امکان را برای همه سرمایه گذاران فراهم می‌کند که با استفاده از شبکه گسترده کارگزاران و سامانه معاملات برخط، سرمایه‌گذاری آنها در زمان اندک انجام پذیرد.
این عضو هیات مدیره سازمان بورس اضافه کرد: برای توسعه و تکمیل ابزارها و نهادهای مالی جدید فعال در بازار سرمایه، نقش صندوق های سرمایه‌گذاری پس از گذشت نزدیک به 9 سال از آغاز به فعالیت بیش از پیش نمایان شده است.
وی افزود: بر این اساس، با توجه به ظرفیت قانونی موجود در قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، امکان نوآوری و پاسخگویی به نیازهای متنوع سرمایه‌گذاران توسط نهاد نظارتی و فعالان بازار سرمایه فراهم شده است.
یکی از خواسته‌ها برای پاسخگویی به نیازهای سرمایه‌گذاران، ایجاد جایگزینی برای سرمایه‌گذاری مستقیم افراد در سکه طلاست.
اکنون، بیشتر سرمایه‌گذاری مردمی، در طلا و مسکوکات آن به صورت سرمایه‌گذاری فیزیکی در کالاهای مربوط است.
سرمایه‌گذاری فیزیکی در سکه طلا، افزون بر تحمیل هزینه‌های نقدی و غیرنقدی نگهداری، هزینه‌های معاملاتی قابل ملاحظه‌ای را بر دارندگان آن تحمیل می کند اما با راه اندازی صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا، امکان معاملات غیرفیزیکی فراهم می شود که بر اساس آن، خریدار متناسب با حجم گواهی سپرده، مالک بخشی از سکه‌های طلای سپرده شده به انبار محسوب می‌شود.
از مزیت های اصلی این شیوه، کاهش ریسک های ناشی از خرید، نگهداری، فروش و معاملات فیزیکی سکه طلاست.

منبع خبر: ایرنا
  ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۱۸:۵۸ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد