قیراط الماس چیست؟ راهنمای نحوه محاسبه وزن الماس به قیراط

قیراط الماس چیست؟ راهنمای نحوه محاسبه وزن الماس به قیراط
قیراط الماس یکی از عوامل اصلی تعیین کننده ارزش سنگ الماس است، اما معنای دقیق قیراط چیست و قیراط الماس چگونه اندازه گیری می شود؟

قیراط الماس (ct) واحد جرمی برابر با ۲۰۰ میلی گرم (۰. ۰۰۷۰۵ اونس) یا ۰. ۰۰۶۴۳ تروی اونس است و برای اندازه‌گیری سنگ‌های قیمتی و مروارید استفاده می‌شود. در تعریف فعلی قیراط گاهی به‌عنوان قیراط متریک نیز شناخته می‌شود.

قیراط الماس یکی از عوامل اصلی تعیین‌کننده ارزش سنگ الماس می‌باشد، اما معنای قیراط دقیقاً چیست و قیراط چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟ در این مقاله اختصاصی سایت زر سعی داریم راهنمایی جامع درباره نحوه محاسبه وزن الماس به قیراط را ارائه دهیم و ببینیم چگونه می‌توان وزن قیراط یک الماس خاص را محاسبه کرد یا با نگاه‌کردن به اندازه‌گیری‌های آن، قیراط الماس را تخمین زد. در آخر نیز به نحوه انتخاب سنگ الماس مناسب در حلقه نامزدی و حلقه ازدواج خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

اصطلاح قیراط از کجا آمده است؟

در طول تاریخ دانه‌های گیاه خرنوب برای اندازه‌گیری وزن جواهرات استفاده می‌شد، زیرا اعتقاد بر این بود که دانه‌های انبوه خرنوب با یکدیگر اختلاف کمی دارند. بااین‌حال روشی اصولی نبود زیرا همیشه وزن دانه‌های خرنوب باهم یکی نیست. با این وجود، در گذشته هر کشوری قیراط خاص خود را داشت و اغلب برای وزن کردن طلا بود. در آغاز دهه ۱۵۷۰، از این دانه‌ها برای اندازه‌گیری وزن الماس استفاده شد.

اولین بار در اواسط قرن پانزدهم قیراط به زبان انگلیسی تأیید شد. کلمه carat از کلمه‌ی ایتالیایی carato گرفته شده است و به نوبه خود از معادل یونانی \'دانه خرنوب\' kerátion κεράτιον\'. سال ۱۸۷۱ در پاریس قیراط پیشنهاد شد و در سال ۱۸۷۷ توسط تاجران الماس در پاریس پذیرفته و تأیید شد.

قیراط الماس

قیراط متریک با وزن ۲۰۰ میلی گرمی که دقیقاً یک پنجم یک گرم است اغلب در کشور‌های مختلف پیشنهاد شده بود و سرانجام توسط کمیته بین‌المللی اوزان و معیار‌ها پیشنهاد شد و به اتفاق آرا پذیرفته شد. کنفرانس کنوانسیون متریک در اکتبر ۱۹۰۷ در پاریس برگزار شد. اولین بار این قانون در فرانسه اجباری شد، اما در انگلستان این جریان کندتر بود. وزن قیراط الماس بسیار مهم است. گاهی اوقات این کلمات ممکن است گیج‌کننده باشند، بنابراین در این مقاله به طور دقیق توضیح می‌دهیم که قیراط چیست و کلمات مرتبط با آن را تعریف کنیم تا بهتر برای انتخاب الماس آماده شوید.

اگر به دنبال خرید الماس برای حلقه‌ی نامزدی و یا سرویس جواهر هستید توصیه می‌کنیم با دقت این مقاله را مطالعه بفرمایید.

تبدیل قیراط به گرم

قیراط واحد اندازه‌گیری وزن فیزیکی الماس است. همان‌طور که در بالا گفتیم یک قیراط معادل ۰. ۲۰۰ گرم یا ۱/۵ گرم است و به ۱۰۰ امتیاز تقسیم می‌شود. در ایالات متحده، یک قیراط برابر با ۰. ۰۰۷ اونس آویردوپویس است که برای برابری با ۱ پوند به بیش از ۲۲۶۵ قیراط نیاز دارد.

وزن قیراط می‌تواند در اشکال مختلف الماس مانند برلیان گرد، بیضی، مارکیز ظاهر شود. یک الماس ممکن است وزن قیراط بالاتری داشته باشد بدون اینکه بزرگ‌تر به نظر برسد و اگر یکی از الماس‌ها عمیق‌تر از دیگری تراشیده شود، اندازه دو الماس با وزن یک قیراط می‌تواند متفاوت باشد. به‌عبارت‌دیگر، توجه به این نکته مهم است که وزن قیراط لزوماً نشان‌دهنده اندازه نیست. مقایسه ارزش الماس بر اساس وزن قیراط است. الماس‌های بزرگ کمیاب‌تر از الماس‌های کوچک‌تر هستند و با افزایش وزن قیراط، ارزش الماس نیز افزایش می‌یابد. بااین‌حال، افزایش ارزش متناسب با افزایش اندازه نیست.

قیراط به گرم

به‌عنوان‌مثال، یک الماس ۱ قیراطی بیش از دو برابر الماس ½ قیراطی قیمت خواهد داشت (با فرض اینکه درجه رنگ، شفافیت و برش یکسان باشد). وزن نیز همیشه ارزش الماس را افزایش نمی‌دهد. دو الماس با وزن مساوی ممکن است از نظر ارزش نابرابر باشند، بسته به عوامل تعیین‌کننده دیگری مانند برش، رنگ و شفافیت. در واقع، اگر یک الماس به طور نامناسب تراشیده شود، وزن اضافه شده ممکن است تنها به کاهش درخشندگی آن کمک کند.

قیراط سنگ

وزن قیراط به خودی خود ارزش الماس یا سنگ را تعیین نمی‌کند. به‌عنوان مثال، با در نظر گرفتن شفافیت، رنگ و برش، قیمت دو سنگ یک قیراط می‌تواند بسیار متفاوت باشد. وقتی این را فهمیدیم، واضح است که الماس‌های بزرگ با کیفیت بی‌نظیر نادر هستند.

مردم اغلب به اشتباه تصور می‌کنند که اندازه الماس مترادف با وزن قیراط آن است، اگرچه این لزوماً درست نیست. هر چه الماس بزرگ‌تر باشد، احتمالاً سنگین‌تر است، اما عوامل دیگری نیز می‌توانند بر اندازه آن تأثیر بگذارند. به‌عنوان مثال، نحوه تراش الماس بر قطر و درخشندگی آن تأثیر زیادی خواهد داشت. الماس‌هایی با تراش ضعیف‌تر، مانند تغییر عمق یا ضخیم، وزن سنگین خود را حفظ می‌کنند. همان‌طور که قیراط الماس را در نظر می‌گیرید، درک این نکته ضروری است که وزن یک قیراط الماس با اندازه آن یکسان نیست. ممکن است دو الماس وزن قیراط یکسانی داشته باشند و در عین حال اندازه‌های متفاوتی داشته باشند.

یک گرم الماس چند قیراط است

در اوایل دهه ۱۹۰۰، گوهرشناسان وزن الماس را بر حسب قیراط و کسری از قیراط محاسبه کردند، بنابراین یافتن الماسی با وزن ۱+ ½ + ۱/۱۶ قیراط غیرعادی نبود. گوهرشناسان در نهایت نیاز به دقت بیشتر در وزن کردن سنگ‌های قیمتی را دیدند و قیراط را به ۱۰۰ \"نقطه\" تقسیم کردند که هر نقطه برابر با یک صدم قیراط است. این به آن‌ها اجازه داد تا الماس‌ها را تا صدم اعشار وزن کنند.

همان‌طور که الماس‌ها را با هم مقایسه می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که وزن برخی از سنگ‌ها بر حسب قیراط یا کسری از قیراط ذکر شده است، در حالی که وزن برخی دیگر به قیراط و نقطه نوشته شده است.

نحوه محاسبه قیراط الماس

محاسبه وزن یک الماس کار سختی نیست. ابتدا وزن الماس را تعیین کنید و سپس وزن آن را بر حسب گرم بر ۰. ۲ تقسیم کنید تا وزن قیراط آن را بیابید.

این یک مثال است: وزن الماس ۰. ۳ گرم است. ۰. ۳ گرم را بر ۰. ۲ تقسیم کنید و متوجه خواهید شد که وزن الماس ۱. ۵۰ قیراط است.

وزن قیراط الماس را نیز می‌توانید با مشاهده گواهینامه آن بیابید. اکثر الماس‌های با کیفیت بالا دارای گواهی صادر شده توسط یک آزمایشگاه معتبر جواهرات هستند که وزن قیراط و اندازه‌گیری‌های خاص آن را ذکر می‌کند.

قیمت الماس در هر قیراط

با افزایش وزن قیراط الماس قیمت‌ها بالا می‌رود. بااین‌حال، قیمت‌ها به جای افزایش تدریجی، به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. مقادیر خاصی از قیراط به نام «اعداد جادویی» نقاطی را که قیمت الماس در آن افزایش می‌یابد نشان می‌دهد: ۰. ۹۰ سنت، ۱. ۰۰ سنت، ۱. ۵۰، ۲ و... برای مثال، تقریباً قیمت یکسانی در هر قیراط دارند. زمانی که بالاتر از ۰. ۹۰ سنت بود، قیمت هر قیراط الماس با ورود به محدوده جدید افزایش می‌یابد.

قیمت قیراط الماس

بیایید به یک مورد فرضی نگاه کنیم. می‌گوییم برخی از الماس‌ها از محدوده ۰. ۵۰ تا ۰. ۸۹ به قیمت ۱۰۰۰ دلار در هر قیراط فروخته می‌شوند؛ بنابراین، یک الماس ۰. ۸۸ عیار ۸۸۰ دلار و یک الماس ۰. ۸۹ عیار ۸۹۰ دلار قیمت خواهد داشت. بااین‌حال، در نشانگر ۰. ۹۰ عیار، قیمت هر قیراط افزایش خواهد یافت. فرض کنید به ۱۲۰۰ دلار در هر قیراط می‌پرد. این بدان معناست که قیمت سنگ ۰. ۹۰ عیار ۱۰۸۰ دلار خواهد بود.

یافتن یک ارزش الماس خوب در هر قیراط

بهترین معاملات الماس با اندازه‌های قیراط را دقیقاً زیر یکی از آن «اعداد جادویی» خواهید یافت. به‌عنوان مثال، الماس‌های ۱ عیار برای حلقه‌های نامزدی سنتی هستند.

به‌طورکلی، مصرف‌کنندگان باید در هنگام خرید الماس دقیقاً در علامت ۱. ۰۰ احتیاط کنند. سنگ‌تراش‌ها گاهی اوقات برش را قربانی می‌کنند تا الماس ۰. ۹۸ یا ۰. ۹۹ عیار را به قیمت بالاتری در محدوده قیراط افزایش دهند. (این‌گونه الماس‌ها ممکن است شکل سنگینی داشته باشند). علاوه بر این، اگر یک الماس کمی بیشتر از ۱. ۰۰ قیراط خرد شود، پرداخت مجدد ممکن است آن را زیر علامت ۱. ۰۰ قیراط قرار دهد. این باعث کاهش چشمگیر ارزش می‌شود.

اگرچه نسبتاً نادر است، الماس‌هایی که دقیقاً زیر علامت ۱. ۰۰ قیراط هستند، اغلب معاملات بزرگی را به همراه دارند. آن‌ها مانند الماس‌های ۱ عیار به نظر می‌رسند اما قیمت هر قیراط آن بسیار کمتر است.

اندازه و کمیاب قیراط الماس

هر چه الماس بزرگ‌تر باشد، قیمت هر قیراط آن بیشتر است. به‌عبارت‌دیگر، افزایش قیمت هر قیراط برای هر \"عدد جادویی\" به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال، تفاوت قیمت بین الماس ۴ عیار و ۳ عیار بسیار بیشتر از تفاوت بین الماس ۳ عیار و ۲ عیار است. در اینجا تخمین تقریبی از کمیاب بودن الماس با کیفیت بر اساس اندازه قیراط آورده شده است:

الماس ۱ عیار: ۱ در ۱ میلیون.

الماس ۲ عیار: ۱ در ۵ میلیون.

الماس ۳ عیار: ۱ در ۱۵ میلیون.

قیمت الماس

چگونه وزن قیراط الماس بر کیفیت‌های دیگر تأثیر می‌گذارد؟

به‌خاطر داشته باشید که هر چه سنگ بزرگ‌تر باشد، سه ویژگی دیگر آشکارتر می‌شوند. یک سنگ بزرگ هرگونه نقص در رنگ، اجزاء یا برش را آشکارتر می‌کند؛ بنابراین، خریداران سنگ‌های بزرگ باید نحوه ارزیابی رنگ، شفافیت و برش را بدانند.

الماس با وزن چه قیراط باید بخرم؟

اندازه الماسی که خریداری می‌کنید به بودجه و انتظارات شما بستگی دارد. به‌طورکلی، ما توصیه می‌کنیم که بر روی داشتن یک الماس خوش تراش تمرکز کنید، زیرا درخشش شدید یک تراش عالی از یک الماس کوچک‌تر با تراش ضعیف چشمگیرتر است.

برای هر الماس، بررسی عملکرد، رنگ و شفافیت آن ضروری است؛ بنابراین، اگر به صورت آنلاین خرید می‌کنید، حتماً به  صفحه حراجی الماس سایت زر، سر بزنید.

نکاتی برای خرید الماس

سنگ‌ها با نزدیک‌ترین صدم قیراط اندازه‌گیری می‌شوند. به یک صدم قیراط نقطه نیز می‌گویند؛ بنابراین یک سنگ ۰. ۱۰ قیراط را می‌توان ۱۰ یا ۱/۱۰ قیراط نامید. سنگ‌های کوچکی مانند ۰. ۰۵ و ۰. ۱۰ct اغلب با نام‌های نقطه‌ای شناخته می‌شوند. توجه داشته باشید که قیراط با \"K\" معیاری برای درجه خلوص یک آلیاژ طلا است. یک الماس گرد یک قیراط با نسبت متوسط تقریباً ۶. ۵ میلی‌متر قطر دارد. توجه داشته باشید که این رابطه وزن و اندازه برای هر خانواده سنگ متفاوت است. به‌عنوان مثال یاقوت و یاقوت کبود هر دو از الماس سنگین‌تر هستند. از لحاظ فنی، وزن مخصوص بالاتری دارند، بنابراین یک یاقوت یا یاقوت کبود ۱ قیراطی از نظر اندازه کوچک‌تر از الماس روی قیراط است.

خرید الماس

همان‌طور که برای یک الماس خرید می‌کنید، فقط روی قیراط آن تمرکز نکنید. راز یافتن بهترین الماس‌ها در نظر گرفتن سایر ویژگی‌های حیاتی آن‌ها مانند رنگ، برش و شفافیت است.

قیراط الماس به وزن الماس اشاره دارد تا اندازه واقعی. این بدان معناست که هر چه قیراط بزرگ‌تر باشد، الماس سنگین‌تر خواهد بود. یک قیراط برابر با ۰. ۲ گرم و یک قیراط الماس به ۱۰۰ امتیاز تقسیم می‌شود، یعنی ۰. ۲۵ قیراط برابر با ۲۵ امتیاز یا ¼ قیراط است.

توجه به قیراط و برش با هم هنگام خرید مهم است. یک الماس قیراط بزرگ‌تر با درجه تراش ضعیف می‌تواند کوچک‌تر از الماسی با همان اندازه با درجه تراش بالاتر ظاهر شود.

انتخاب یک الماس با کیفیت در خرید حلقه ازدواج

الماس‌ها به دلیل انعکاس نور زیبا، اولین انتخاب برای خرید حلقه ازدواج هستند. هر چهره الماس مانند یک آینه عمل می‌کند و پرتوهای نور را به بیننده بازمی‌گرداند و درخششی جذاب ایجاد می‌کند. زیبایی مقاومت‌ناپذیر یک الماس به درخشندگی و ظرافت آتش آن بستگی دارد. درخشش می‌تواند نور سفید را به بیننده منعکس کند و آتش به میزان نور پراکنده اشاره دارد. الماس‌ها با درخشندگی و پراکندگی نور زیاد خود بسیار چشمگیر هستند. درخشش فوق‌العاده الماس آن را به بهترین انتخاب برای حلقه نامزدی  و حلقه ازدواج تبدیل می‌کند. شریک زندگی شما برای چندین دهه از حلقه ازدواج خود استفاده خواهد کرد؛ بنابراین، چرا به سراغ نگینی نروید که درخشش ماندگاری داشته باشد.

مدل حلقه ازدواج خاص

برای دیدن مدل های حلقه ازدواج سایت زر کلیک کنید
 

در انتخاب یک الماس برای خرید حلقه ازدواج و در حقیقت برای انتخاب اندازه یا وزن الماس بهتر است، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
یک قاعده کلی برای خرید حلقه نامزدی این است که شما برای خرید الماس بودجه کافی از قبل در نظر بگیرید و همچنین سعی کنید اطلاعات خود را در زمینه سنگ جواهر به‌خصوص الماس بالاتر ببرید تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید، البته این مورد فقط جنبه راهنمایی دارد.

بین اندازه و کیفیت الماس تعادل ایجاد کنید. اگر طلا و جواهرات بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهید، شما می‌توانید نوعی از الماس را که از نظر رنگ و خلوص در رتبه پایین‌تری قرار دارد را انتخاب کنید. البته این در صورتی است که می‌خواهید به نسبت هزینه پایین‌تری در نظر بگیرید.

دقت کنید تا پایه‌ای که برای قرارگرفتن نگین در نظر گرفته‌اید، اندازه جواهر موردنظر شما باشد. حتماً به این نکته توجه کنید که پایه حلقه ازدواج متناسب با سایز الماس شما باشد و بهتر است برای این کار با کارشناسان فروش جواهر در امر خرید مشاوره داشته باشید.

درصورتی‌که شما حلقه ازدواج را از سایت زربخرید کارشناسان ما به شما کمک خواهند کرد تا متناسب با بودجه خود بهترین و شایسته‌ترین نگین الماس با بهترین وزن و قیراط الماس و همچنین متناسب با پایه را انتخاب نمایید.

سخن پایانی

همان‌طور که توضیح دادیم قیراط واحد وزنی است که برای الماس و سایر سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود. سال‌ها پیش وزن یک قیراط متفاوت بود، زیرا هر سرستون الماس از دانه‌ها یا دانه‌های مختلفی برای تعیین وزن قیراط خود استفاده می‌کرد. در آن سال‌ها، جواهرسازان هلندی قیراط را معادل ۰. ۲۰۵۷ گرم می‌دانستند، در حالی که تاجران ایتالیایی گوهر آن را ۰. ۱۹۷۲ گرم می‌دانستند. وزن قیراط در سال ۱۹۱۳ استاندارد شد و امروزه هر قیراط معادل ۲۰۰ میلی گرم یا ۰. ۲ گرم است.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۹:۵۴:۱۱ قبل از ظهر
نظرات (1)

مینا عظیمی  ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۷:۳۷:۲۴ بعد از ظهر

توضیحات بسیار مفید بود. شک من در مورد خریدی کهانجام داده ودم رفع شد. موفق باشید

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد