مبادله ۷ میلیارد دلارسکه در ۱۰ ماه

مبادله ۷ میلیارد دلارسکه در ۱۰ ماه
آمارها نشان می‌دهند از آغاز زمستان ۹۵ به این سو به ناگاه بازار دادوستد سکه در بازارآتی بورس‌کالا رونقی چشمگیر یافته است.

حرفه اي ها از ابتداي سال تاكنون 7ميليارد دلار يعني معادل 28هزار ميليارد تومان اوراقآتي سكه در بورس‌كالا خريده‌اند كه اين مقدار 45درصد از كل معاملات بورس‌كالا را شامل مي شود. برآوردهاي اوليه نشان مي‌دهد ارزش مبادلات سكه در بورس‌كالا تا پايان دي‌ماه جاري از مرز 10هزار ميليارد تومان گذر خواهد كرد.

نشانه‌هاي صعود سكه

در شرايطي كه قيمت هر اونس طلا در بازار هاي جهاني به مرز 1165دلار و قيمت هر سكه بهار آزادي در بازار داخلي به يك‌ميليون و180هزار تومان رسيده، بازارمعاملات آتي سكه در بورس‌كالا هم روند رو به رشدي را سپري مي‌كند. آمارهاي موجود نشان مي‌دهد از ابتداي دي‌ماه سرمايه‌گذاران حرفه‌اي براي خريد سكه در بورس‌كالا به صف شده‌اند.

دراين ميان 35درصد از كل معاملات آتي سكه در سال جاري فقط در دي‌ماه انجام شده است كه به‌نظر مي‌رسد اين نشانه مهمي در نمايش آغاز يك روند صعودي در بازار سكه است. به طور معمول بازار معاملات آتي سكه در بورس‌كالا تابعي از نوسان قيمت‌هاي جهاني و داخلي طلاست. بازارآتي سكه در بازارسرمايه همواره به عنوان بازاري شناخته مي‌شود كه اغلب معامله‌گران آن از حرفه‌اي‌هاي بازارسرمايه هستند بنابراين روندهاي شكل گرفته در آن را بايد جدي تلقي كرد.

چشم‌انداز بازارجهاني طلا

به اعتقاد كارشناسان چشم انداز سياست‌هاي آينده اقتصاد آمريكا به رشد ق قیمت جهانی طلا منجر شده و همين موضوع اثرش را در بازار داخلي طلا و سكه نمايان كرده است. مجموعه عوامل پيش آمده در بازارجهاني‌ به افزايش قيمت طلا در بازار داخلي منجر شده و درنتيجه حجم تقاضا براي خريد سكه در بازار مبادلات آتي بورس‌كالا را هم افزايش داده است، به طوري‌‌ كه ارزش كل معاملات آتي سكه در هفته دوم بهمن‌ماه 1000درصد رشد كرد و فقط در يك هفته 2710ميليارد تومان قرارداد آتي‌سكه در بورس‌كالا داد‌و‌ستد شد.

اين رويه در هفته سوم دي‌ماه هم ادامه يافت و ارزش معاملات آتي سكه به 3187ميليارد تومان رسيد كه اين مقدار نسبت به هفته دوم دي‌ماه 18درصد بيشتر بود اما معاملات آتي سكه در دادو‌ستد‌هاي هفته چهارم دي‌ماه قدري فروكش كرد و به2هزار ميليارد تومان رسيد كه نسبت به هفته سوم دي 37درصد كاهش نشان مي‌دهد.

بررسي روند معاملات نشان مي دهد ارزش كل معاملات آتي سكه در دي‌ماه امسال با رشد سريعي مواجه شده است و سرمايه‌گذاران كه با مشاهده شرايط حاكم بر بازارهاي داخلي و جهاني روند رو به رشدي را براي قيمت طلا پيش‌بيني مي‌كنند براي خريد سكه در بازار معاملات آتي بورس‌كالا هجوم آورده‌اند.

عملكرد 10‌ماه 95

بر اساس اطلاعات موجود در 10‌ماه امسال 28هزار ميليارد تومان سكه در بورس‌كالا در قالب قرارداد هاي آتي مبادله شده است كه اين مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل 200درصد رشد نشان مي دهد. از ابتداي امسال تاكنون 62هزار ميليارد تومان محصول در بورس‌كالا دادوستد شده كه 45درصد از اين مقدار يعني 28هزار ميليارد تومان به معاملات آتي سكه اختصاص داشته است. از اين مقدار نزديك به 10هزار ميليارد تومان به معاملات دي‌ماه اختصاص داشته است.

اين به آن معناست كه 35درصد از كل معاملات آتي امسال در دي‌ماه انجام شده است و اين نشانه آشكار به بازار علامت مي دهد كه اتفاق هاي جديدي در حوزه طلا در حال وقوع است. برخي از تحليلگران بر اين باورند كه تحولات پيش رو به ويژه با در نظر گرفتن تغيير سياست هاي اقتصادي آمريكا به رشد قيمت طلا در روز هاي آينده منجر خواهد شد و شايد به همين دليل است كه حرفه‌اي هاي بازار به سمت خريد طلا يورش آورده‌اند.

منبع خبر: همشهری آنلابن
  ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۸:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد