جواهرسازی چیست و چگونه جواهر ساز شویم؟ نحوه آموزش و میزان درآمد

جواهرسازی چیست و چگونه جواهر ساز شویم؟ نحوه آموزش و میزان درآمد
جواهرسازی چیست و هنر جواهرسازی کدام است؟ ما در این مقاله به شما می گوییم چگونه می توان یک جواهرساز موفق شد؟ چگونه برای جواهرسازی آموزش جواهرسازی ببینیم و درآمد این شغل و حرفه چقدر است؟

جواهرسازی چیست و چگونه جواهر ساز شویم؟طی سال‌های اخیر هنر جواهرسازی بسیار موردتوجه بوده است و افراد زیادی در سراسر جهان به دنبال یادگیری این هنر ظریف و لذت بردن از آن و کسب درآمد از این طریق هستند. در ایران نیز آموزش‌های مربوط به جواهرسازی قابل دسترس است و افراد می‌توانند پس از کسب مهارت در این حوزه زیورآلات زیبایی را خلق کنند. در این مقاله درباره این‌که جواهرسازی چیست، آموزش این هنر و... مطالب مفیدی ارائه خواهد شد.

شاید برای شما جالب باشد که زیورآلاتی که استفاده می‌کنید را با دستان خود بسازید و هر تراش و قطعه‌ای که روی آن قرار می‌گیرد حاصل ذوق و سلیقه و تلاش خودتان باشد. این موضوع کاملا قابل تحقق است و افرادی که به هنر جواهرسازی علاقه دارند با یادگیری این هنر قادر به ساخت جواهرآلاتی جذاب و زیبا خواهند بود.

جواهرسازی چیست و چگونه جواهر ساز شویم؟

هنر جواهرسازی چیست؟

هنر جواهرسازی چیست؟

منظور از جواهر سازی، هنر ساخت زیورآلات با استفاده از فلزاتی هم‌چون طلا و نقره و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است. از آن‌جا که این کار آمیخته‌ای از هنر و فعالیت‌هایی است که صنعتی تلقی می‌شوند به  آن هنر-صنعت جواهرسازی نیز گفته می‌شود. در جواهرسازی افراد با استفاده از ابزارها و با تکیه بر دانش، مهارت و ذوق و سلیقه خود، از فلزات و سنگ‌ها جواهرآلاتی زیبا بیرون می‌کشند. بنابراین در پاسخ به این سوال که جواهرسازی چیست می‌توان گفت این حرفه بر شکل‌دهی به فلزات و سنگ‌های گران‌بها با استفاده از ابزارهای مخصوص برای ساخت زیورآلاتی زیبا، تمرکز دارد.

تاریخچه جواهرسازی

تاریخچه جواهرسازی

جواهر سازی از گذشته‌های دور رواج داشته است و هنرمندانی در سراسر جهان با استفاده از فلزات و سنگ‌های قیمتی به ساخت زیورآلات و اشیاء زینتی می‌پرداختند. جواهرسازی در گذشته نوعی پیشه‌ خاص محسوب می‌شده که هدف آن در بیشتر موارد ساخت و تامین زیورآلات پادشاهان و ثروتمندان بوده است. هنر جواهرسازی در آن زمان با وجود پیشرفته نبودن ابزار و وسایل، به بلوغ کافی رسیده بود و هنرمندان این حرفه، با ظرافت و درعین‌حال با زحمت، به خلق جواهرآلات می‌پرداخته‌اند. زیورآلات کشف‌شده به عنوان آثار باستانی، گواه این کوشش و دقت هستند و بسیاری از آن‌ها هم‌چنان به عنوان الگو در طراحی و ساخت طلا و جواهر، مورد توجه قرار دارند.

چگونه جواهر ساز شویم؟

امروزه بسیاری از افراد با توجه به امکان آموزش جواهرسازی و استفاده از این هنر برای کسب درآمد، مایل به پرداختن به این حرفه هستند و به دنبال پاسخ این پرسش هستند که از چه مسیری می‌توان جواهرساز شد. در این قسمت از مقاله جواهر سازی چیست به این سوال پاسخ خواهیم داد. جواهرسازی در وهله اول نیاز به کسب آموزش و مهارت دارد که هریک از این موارد با گذراندن دوره‌های جواهرسازی به صورت حضوری و آنلاین امکان‌پذیر خواهد.

چگونه جواهرساز شویم؟

البته کسب مهارت به صورت عملی نیز از ملزومات یادگیری جواهرسازی است و افراد پس از کسب دانش لازم، باید با تمرین و فعالیت مستمر بر این حرفه مسلط شوند. از جواهرسازی با عنوان طلاسازی نیز یاد می‌شود برای آشنایی بیشتر با این حرفه، پیشنهاد می‌شود مقاله طلا سازی چیست؟ معایب شغل طلا سازی و 32 وظیفه زرگر چیست را نیز مطالعه نمایید.

درآمد جواهرسازی چقدر است؟

درآمد جواهرسازی چقدر است؟

پس از آشنایی با این که جواهرسازی چیست شاید سوال مهم بعدی این باشد که درآمد این حرفه به چه صورت است؟ بسیاری از افراد جواهرسازی را به عنوان شغلی پول‌ساز می‌شناسند چرا که زیورآلات همیشه طرفداران خود را دارد و با ارائه محصولاتی باکیفیت و زیبا و برندسازی در این زمینه می‌توان مشتریان متعددی را جذب کرد و بازار این کار را گسترش داد. درواقع درآمد جواهرسازی به میزان خلاقیت، تخصص و مهارت افراد و هم‌چنین کیفیت کار ارائه‌شده و انجام بازاریابی مناسب بستگی دارد. افرادی که قصد فعالیت در این حوزه شغلی را دارند، می‌توانند در کارگاه‌های جواهرسازی مشغول به کار شوند و یا کارگاه خود را ایجاد کنند و با تبلیغ در شبکه‌‌های اجتماعی یا سایت‌ اختصاصی خود و یا سایر روش‌ها، مشتریان خود را پیدا کنند.

آموزش جواهرسازی

آموزش جواهرسازی

کسانی که مایل به کسب مهارت در زمینه جواهرسازی هستند، در قدم اول لازم است در این حوزه آموزش ببینند که این کار از طریق شرکت در کلاس‌های جواهر سازی امکان‌پذیر خواهد بود. دوره‌های آموزشی مربوط به جواهرسازی در بسیاری از آموزشگاه‌ها آزاد ارائه می‌شود و افراد با شرکت در این کلاس‌ها ضمن یادگیری اصول پایه جواهرسازی، به مهارت‌ورزی در این حوزه نیز می‌پردازند. به علاوه امکان آموزش جواهرسازی از طریق شرکت در کلاس‌های فنی‌وحرفه‌ای و یا تحصیل در دانشگاه نیز امکان‌پذیر است که در ادامه به این موارد پرداخته خواهد شد.

رشته جواهرسازی

رشته جواهرسازی

همان‌طور که در قسمت قبل مقاله جواهرسازی چیست گفته شد، آموزش جواهرسازی از روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. اما باید توجه داشت که کسب دانش و مهارت در رشته جواهرسازی نیاز به پیش‌نیازهایی دارد که وجود آن‌ها موجب پیشرفت سریع‌تر هنرجو می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به داشتن صبر و حوصله، توجه به جزئیات و داشتن خلاقیت اشار کرد. توانایی در طراحی دستی طلا و جواهر نیز سبب می‌شود هنرجو، جواهر سازی را با دید بهتری صورت دهد. توانایی کار با نرم‌افزارهای کامپیوتری نیز سبب می‌شود کسی که در این حوزه کار می‌کند، طراحی جواهرآلات مدنظر خود را با جزئیات بیشتری انجام دهد و این امر موجب تسهیل در کار ساخت طلا و جواهر می‌شود.

رشته جواهرسازی در دانشگاه

یکی از راه‌های آموزش طلا و جواهر سازی، تحصیل در رشته جواهرسازی در دانشگاه است.کسانی که قصد تحصیل در این رشته که زیرشاخه هنر محسوب می‌شود را دارند، لازم است دروس عمومی و تخصصی این رشته را بگذرانند که از جمله این دروس می‌توان کارگاه ریخته‌گری، تاریخ مد و پوشاک، مدلسازی رایانه‌ای جواهرات و... را نام برد. به علاوه دانشجوی این رشته باید خلاقیت و حوصله کافی و توانایی کسب مهارت در حوزه کار با موارد و ابزار و طراحی کامپیوتری را داشته باشد.

رشته جواهرسازی در دانشگاه

کسانی که پس از آشنایی با جواهر سازی چیست به دنبال تحصیل در این رشته هستند لازم است بدانند در حال حاضر در ایران رشته جواهرسازی در دانشگاه‌های دولتی ارائه نمی‌شود و کسانی که تمایل به تحصیل در این رشته را دارند باید در دانشگاه علمی کاربردی به کسب آموزش بپردازند که پذیرش در این دانشگاه بدون کنکور و با توجه به سوابق تحصیلی متقاضی امکان‌پذیر است.

آموزش جواهر سازی فنی حرفه ای

رشته جواهرسازی در بسیاری از مراکز فنی‌وحرفه‌ای کشور نیز ارائه می‌شود و علاقه‌مندانی که با جواهر سازی چیست آشنا شده‌اند، می‌توانند با ثبت‌نام در این مراکز و شرکت در کلاس‌های حضوری آن مدرک معتبر جواهرسازی دریافت کنند. کسانی که به دنبال آموزش از این طریق هستند می‌توانند از طریق پورتال فنی‌وحرفه‌ای استان محل زندگی خود، وجود رشته جواهرسازی در آن مرکز را بررسی کنند. بسیاری از آموزشگاه‌های آزاد نیز در پایان دوره آموزشی به هنرجویان مدرک فنی و حرفه ای اعطا می‌کنند که به این معناست که سطح آموزش آن موسسه موردتایید سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور است.

آموزش جواهر سازی در منزل ممکن است؟

بسیاری از افراد که به دنبال کسب درآمد در منزل هستند و به هنر و شاخه‌های آن نیز علاقه دارند، این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا جواهرسازی در منزل نیز امکان‌پذیر است؟ در پاسخ باید گفت بله، درصورت کسب آموزش‌های لازم به صورت حضوری و آنلاین و فراهم نمودن فضای لازم برای کار و قرار دادن ابزارهای موردنیاز، امکان جواهرسازی در منزل نیز وجود دارد و کسانی که ضمن آگاهی کامل از این که جواهر سازی چیست به این حرفه علاقه‌مند هستند، می‌توانند در کنار سایر امور، به ساخت جواهرآلات نیز بپردازند و از این طریق کسب درآمد کنند.

آموزش جواهر سازی در منزل ممکن است؟

درواقع بعد از کسب دانش و مهارت کافی و وجود ملزومات و ابزار کار جواهرسازی، نیازی به حضور در کارگاه‌های جواهرسازی نیست و افراد می‌توانند در منزل نیز به این کار مشغول شوند.

جواهرسازی در کانادا

کسانی که به دنبال مهاجرت از طریق رشته جواهرسازی هستند و کانادا را به عنوان مقصد خود در نظر دارند، از طریق تحصیل و یا دریافت پیشنهاد کاری می‌توانند اقامت کانادا را دریافت نمایند. از آن‌جا که جواهر سازی در کانادا جایگاه شغلی مناسب و تعریف‌شده‌ای دارد و نیروی کار متخصص در این حوزه نیز امکان فعالیت در این کشور را دارد، چنانچه فردی مهارت و خلاقیت کافی در رشته جواهرسازی داشته باشد، با یافتن شغلی در  کانادا و ارسال روزمه و نمونه‌کار به صورت تصویری یا فیزیکی برای آگهی‌های استخدام جواهرساز و سپس دریافت جاب‌آفر، می‌تواند اقامت کاری این کشور را دریافت کند.

جواهرسازی در کانادا

هم‌چنین رشته جواهرسازی نیز در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود که اخذ پذیرش در این رشته‌ها منجر به دریافت اقامت تحصیلی خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید روش‌های مهاجرت از طریق جواهرسازی چیست را از سایت‌های مهاجرتی جویا شوید.

مراحل جواهر سازی به چه صورت است؟

پس از آشنایی با این موضوع که جواهرسازی چیست، اطلاع از مراحل انجام این کار نیز می‌تواند مفید باشد. جواهرسازی مانند سایر حرفه‌ها برای به حاصل رسیدن نیاز به طی کردن مراحلی دارد. اولین مرحله ساخت جواهر، طراحی طلا و جواهر مدنظر یا انتخاب طرحی است که بر مبنای آن جواهرسازی صورت می‌گیرد. در مرحله بعد لازم است قالب‌سازی سه‌بعدی انجام شود و پس از آن ریخته‌گری روی قالبی که تهیه شده است، انجام می‌گیرد.

مراحل جواهر سازی به چه صورت است؟

بعد از حاصل شدن شکل اولیه پایه فلزی، نوبت به سوهان‌کاری می‌رسد که باید با دقت و ظرافت بسیار انجام شود و سپس مخراج‌کاری که قرار دادن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی روی کار است، صورت می‌پذیرد. در مرحله بعد پرداخت کار و تمیزکاری انجام می‌شود تا جلوه زیبایی به حاصل کار داده شود.

چه سنگی در جواهرسازی کاربرد دارد؟

از آن‌جا که بخش زیادی از زیبایی زیورآلات به دوش نگین‌های به‌کاررفته در آن است، انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در ساخت جواهرآلات به کار می‌روند. توجه به اهمیت این سنگ‌ها به موضوع جواهر سازی چیست گره خورده است؛ این سنگ‌ها می‌توانند سنگ‌های گران‌بهایی مانند یاقوت و الماس باشند و یا سنگ‌های ارزشمند و نیمه‌قیمتی مانند عقیق، فیروزه و... را شامل شوند. ارزش سنگی که در جواهرسازی به کار می‌رود تاثیر مستقیم روی قیمت تمام‌شده کار دارد.

چه سنگی در جواهرسازی کاربرد دارد؟

هم‌چنین از آن‌جا که تراش و برش سنگ‌های قیمتی حساسیت بیشتری دارد، اجرت کار جواهرات دارای سنگ‌های گران‌بها بیشتر خواهد بود. درمجموع می‌توان گفت انواع سنگ‌ها از جمله یشم، آمیتیست، لاجورد، عقیق، مروارید، سیترین، فیروزه و... در جواهرسازی به کار می‌روند.

کارگاه جواهرسازی چه فضا و ابزاری نیاز دارد؟

در این قسمت از مقاله جواهرسازی چیست به ملزومات کارگاه ساخت جواهرآلات خواهیم پرداخت. کارگاه جواهرسازی نیاز به تجهیزات و ابزارهایی دارد که استفاده از آن‌ها فرآیند جواهرسازی را در هر یک از بخش‌ها ممکن می‌سازد. از جمله این موارد می‌توان به دستگاه‌های مربوط به ریخته‌گری، ذوب، آبکاری طلا و... اشاره کرد. هر یک از مراحل جواهرسازی نیاز به کار با این این دستگاه‌ها و ابزارها دارد که بعضا با حرارت نیز سروکار دارند.

کارگاه جواهرسازی چه فضا و ابزاری نیاز دارد؟

فضای کارگاه‌های جواهرسازی به دلیل وجود این تجهیزات و ابزارها حالتی صنعتی دارد و هنرجویان باید بتوانند در این فضا کار کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود مقاله کارگاه زرگری چیست و تجهیرات کارگاه زرگری شامل چیست را نیز مطالعه کنید.

ابزار جواهرسازی

یکی از مهم‌ترین ملزومات هنر جواهرسازی، وجود ابزارهای لازم و مناسب این کار است. هر مرحله از جواهرسازی نیاز به ابزارهای خاص خود دارد تا فرآیند ساخت  طلا و جواهر به خوبی طی شود. از جمله این ابزارها انواع انبردست شامل انبردست موازی و دم گرد، سیم‌چین و انواع چکش است که برای شکل‌دهی به فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزار جواهرسازی

دستگاه ریخته‌گری، مومزن، و فرز طلاسازی، مشعل و ابزار لحیم‌کاری از دیگر ابزار مورد نیاز جواهرسازی هستند. ابزارهایی نظیر قیچی، سوهان و ذره بین جواهر سازی نیز در طلا و جواهرسازی به کار می‌روند. بنابراین باید گفت لوازم جواهرسازی متنوع و متعدد هستند و همان‌طور که در قسمت‌های قبل مقاله جواهر سازی چیست اشاره شد، کسانی که به دنبال انجام این کار در منزل هستند لازم است در حد کفایت این ابزارها را فراهم کنند.

خرید وسایل و ابزار جواهرسازی

خرید وسایل و ابزار جواهرسازی

برای تهیه ابزار جواهر سازی و مواد اولیه مورد نیاز می‌توان به فروشگاه‌های عرضه هریک مراجعه کرد. از آن‌جا که پایه فلزی بسیاری از زیورآلات ساخته‌شده در کارگاه‌های طلا و جواهرسازی  از جنس طلا است، اطلاع از قیمت زنده طلا برای تهیه مواد اولیه لازم است. هم‌چنین اطلاع از قیمت طلا برای تعیین ارزش نهایی کار نیز ضروری به نظر می‌رسد. برای خرید آنلاین طلا برای جواهر سازی نیز می‌توان به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر در این زمینه مراجعه نمود.

سخن پایانی در مورد جواهرسازی

در این مقاله درباره این که جواهرسازی چیست و موضوعات وابسته به آن مطالبی مطرح شد تا کسانی که علاقه‌مند به ورود به این حرفه هستند اطلاعات لازم را دراین‌باره کسب کنند. ایده گرفتن از مدل‌های موجود در طلافروشی‌های به‌روز نیز می‌تواند در طراحی زیورآلات به این هنرجویان کمک کند. یکی از این مراکز عرضه طلا و جواهر، گالری آنلاین طلا زر است که زیباترین مدل‌های طلا و جواهر را با بهترین کیفیت ارائه می‌نماید.

سوالات متداول:

هنر جواهرسازی چیست؟
S ChevronDown 18 N

منظور از جواهر سازی، هنر ساخت زیورآلات با استفاده از فلزاتی هم‌چون طلا و نقره و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است.

درآمد جواهرسازی چقدر است؟
S ChevronDown 18 N

بسیاری از افراد جواهرسازی را به عنوان شغلی پول‌ساز می‌شناسند چرا که زیورآلات همیشه طرفداران خود را دارد و با ارائه محصولاتی باکیفیت و زیبا و برندسازی در این زمینه می‌توان مشتریان متعددی را جذب کرد و بازار این کار را گسترش داد.

کارگاه جواهرسازی چه فضا و ابزاری نیاز دارد؟
S ChevronDown 18 N

کارگاه جواهرسازی نیاز به تجهیزات و ابزارهایی دارد که استفاده از آن‌ها فرآیند جواهرسازی را در هر یک از بخش‌ها ممکن می‌سازد. از جمله این موارد می‌توان به دستگاه‌های مربوط به ریخته‌گری، ذوب، آبکاری طلا و... اشاره کرد

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۷:۴۲ بعد از ظهر
نظرات (1)

مرتضی علینژاد  ۲۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۸:۲۹ بعد از ظهر

دوست دارم

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد