واژه‌اي به نام شكست و ناكامي

واژه‌اي به نام شكست و ناكامي
اين يك روش بي‌واسطه كسب اعتماد به نفس و خودباوري است. شما بايد مكررا به خود بقبولانيد كه در قاموس شما واژه‌اي به نام شكست و ناكامي وجود ندارد.
اين يك روش بي‌واسطه كسب اعتماد به نفس و خودباوري است. شما بايد مكررا به خود بقبولانيد كه در قاموس شما واژه‌اي به نام شكست و ناكامي وجود ندارد.
خود من در زندگي همواره از كاربرد واژه شكست پرهيز كرده و به جاي آن از عبارت «بازخورد» بهره گرفته‌ام. چون بازخورد مي‌تواند معنا و مفهومي دوپهلو از حاصل انجام يك كار داشته باشد، بايد خيلي صريح به شما بگويم كه به اعتقاد من اصلا چيزي به نام شكست در دنيا وجود ندارد، بلكه آنچه هست بازخورد اعمال و افعال ماست. چون از ديدگاه من بازخورد هر كاري از هر نوعي كه باشد براي خودش يك ارزش محسوب مي‌شود و چنانچه نتيجه دلخواه من از انجام كاري حاصل نشود، نتيجه به دست آمده را فارغ از چند و چون آن به دقت مورد توجه و ارزيابي قرار مي‌دهم تا ببينيم آن نتيجه در بردارنده چه پيامي براي من بوده است.
در ارزيابي نتيجه به دست آمده از انجام يك كار روي نقاط مثبت و منفي عملكرد خود با دقت متمركز مي‌شوم. من با اين تمركز خود را براي انجام حركت بعدي مجهزتر مي‌كنم و به عبارت ديگر از چيزي كه در قاموس ديگران شكست ناميده مي‌شود براي كسب پيروزي‌هاي آتي بهره‌ مي‌گيرم؛ يعني تهديد امروز را به فرصتي براي فردا تبديل مي‌كنم و هرگز اجازه نمي‌دهم احساس شكست بر من چيره شود.
باز هم تاكيد مي‌كنم كه شكست همان بازخورد كارهايي است كه ما با هدف كسب موفقيت انجام مي‌دهيم. چون در دنيا كسي را پيدا نمي‌كنيد كه با هدف شكست دست به كاري بزند. پس بگذاريد بپذيريم كه معناي واقعي شكست، ياد گرفتن و تجربه‌اندوزي كردن است. ما با ياد گرفتن رشد مي‌كنيم و خود را براي برداشتن گام‌هاي محكم در جاده پيروزي مجهز مي‌سازيم. درس گرفتن از يك شكست به مثابه بوستر (تقويت‌كننده‌اي) براي حس اعتماد به نفس براي كسي است كه اشتباهي را مرتكب شده و به جاي زانوي غم در بغل گرفتن از آن براي آينده درس گرفته است.
اگر شما به خود القا كنيد كه نتيجه كار هر چه باشد نبايد نام آن را شكست بگذاريد، به خود آزادي عمل لازم را براي كسب اعتماد به نفس خواهيد داد و به چيزي جز موفقيت نخواهيد انديشيد، خود را باور داشتن و خط رسيدن به موفقيت را دنبال كردن سبب مي‌شود كه با شجاعت هر چه تمام‌تر كسب و كار خود را دنبال كنيد. در آن صورت با كسب اولين موفقيت در رسيدن به هدف، راه شما براي رسيدن به هدف‌هاي بزرگ‌تر هموار خواهد شد.
آموختن و باز هم آموختن، موثرترين ابزار مورد نياز براي دوام و بقا در هر كسب و كار است. داروين، دانشمند بزرگ زيست‌شناسي جمله معروفي دارد كه مي‌گويد: «گوش دهيد، بياموزيد، انطباق دهيد و دوام بياوريد.» در واقع بدون آموختن چيزي به نام موفقيت وجود نخواهد داشت. پس از اين لحظه به بعد ملكه ذهن خود كنيد كه اشتباهات و شكست‌هاي پس از آن براي شما معنايي جز «بازخورد» نخواهد داشت و شما با آموختن از اين بازخوردها مجهزتر از گذشته، راه خود را ادامه خواهيد داد.
بگذاريد خيلي صريح به شما بگويم كه انجام كار و چشيدن طعم شكست (بازخورد) به مراتب ارزشمندتر از دست روي دست گذاشتن و افسوس و حسرت خوردن است. پس اگر از شكست‌ها (بازخوردها) درس لازم را بگيريد، مطمئن باشيد كه مي‌توانيد دست به كارهاي بزرگ بزنيد. باز هم تاكيد مي‌كنم كه شما بايد واژه شكست را از كتاب واژگان زندگي خود حذف كنيد و واژه بازخورد را جايگزين آن سازيد.
اگر در جست‌و‌جوي كسب موفقيت در كسب و كار هستيد، قبل از هر چيز بايد شجاعت پذيرش شكست؛ يعني بازخوردهاي كار خود را داشته باشيد، چون پرهيز از شكست‌هاي احتمالي به مثابه چشم پوشيدن از موفقيت است (گر بزرگي به كام شير در است رو خطر كن ز كام شير بجوي- مترجم به نقل از شيخ اجل سعدي)
تجربه شخصي من مي‌گويد به محض آن كه شما موفق به جايگزيني بازخورد با واژه شكست در فرهنگ لغات زندگي خود شويد، تاثير القائاتي كه براي تقويت حس اعتماد به نفس به خود مي‌كنيد، چند برابر خواهد شد. اعتماد به نفس به تغذيه و تقويت دائمي نياز دارد. كودكان هم با همين شيوه حس اعتماد به نفس را در خود تقويت مي‌كنند و ما بزرگسالان بايد از آنها تقليد كنيم. زماني كه حس اعتماد به نفس در ما تقويت شود، به ما امكان مي‌دهد تا در صحنه كسب و كار به خوبي بدرخشيم.
اهميت داشتن اعتماد به نفس و خودباوري تنها محدود به مواقعي نيست كه همه كارها به خوبي پيش مي‌رود و به قول معروف كبكمان خروس مي‌خواند، بلكه اين حسي است كه در بدبياري‌ها هم به داد ما مي‌رسد. بنابراين هرگز نبايد اجازه دهيد كه موانع، مشكلات، چالش‌ها و حتي بعضي اشتباهات ناخواسته آسيبي به اعتماد به نفس شما
وارد سازد.
يادمان باشد كه همه ما به عنوان افراد آدمي همواره در معرض خطر ارتكاب اشتباه و ندانم‌كاري قرار داريم، اما تا زماني كه از اشتباهات خود درس عبرت مي‌گيريم مي‌توانيم اشتباهات را در آينده به ميوه شيرين موفقيت تبديل كنيم، البته اين به شرطي است كه با تمركز بر روي اشتباهي كه مرتكب شده‌ايم، بتوانيم ماهيت آن را تشخيص دهيم و از تكرار اشتباهي مشابه در آينده به شدت پرهيز كنيم.
فراموش نكنيد كه در خودباوري، نيروي عظيمي نهفته است كه مي‌تواند همچون لنگر كشتي، تعادل شما را در صحنه كارزار كسب و كار و تلاش در راه كسب موفقيت حفظ كند. شما در سايه خودباوري بايد انتظار دستيابي به بسياري از هدف‌هايي را كه به ظاهر غيرقابل دسترسي به نظر مي‌رسند داشته باشيد. اين واقعيتي است كه در ارتباط با تلاش‌هاي شخصي من بارها به اثبات رسيده است.
 نويسنده: پيتر جونز
مترجم: غلامرضا كيامهر
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱:۲۶:۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد