آرسلورميتال، سلطان فولاد دنيا

آرسلورميتال، سلطان فولاد دنيا
اين گفته لاکشمي نارايان ميتال پنجمين فرد ثروتمند جهان در سال 2010 است. او در 2 سپتامبر 1950 در راجستان هند متولد شد. پدرش مالك و مدير يك كارخانه فولاد در هند بود.
«فرصتي است تا در قرن بيست ويكم، يك صنعت جذاب و پايدار خلق كنيم.»
اين گفته لاکشمي نارايان ميتال پنجمين فرد ثروتمند جهان در سال 2010 است. او در 2 سپتامبر 1950 در راجستان هند متولد شد. پدرش مالك و مدير يك كارخانه فولاد در هند بود.
لاكشمي در رشته بازرگاني از دانشگاه كلكته فارغ‌التحصيل شد. او در سال 1976 با پول پدر يک كارخانه فولاد در اندونزي خريد و توانايي‌هايش در تعيين استراتژي، توسعه كسب وكار و هدايت شركت در خريد و مالكيت شركت‌هاي ديگر فولادسازي، او را به مقام نخست توليد فولاد در دنيا رساند.
او شرکت‌هاي زيادي را خريداري و به مجموعه خود اضافه کرد. شم قوي اقتصادي او در خريد شركت‌هاي فولاد باعث شد كه روند خريد اين شركت‌ها توسط ميتال به‌مرور ادامه يابد. در سال 1989 توليد شركت به 420 هزار تن رسيد و 3 سال بعد اين ميزان از مرز يك ميليون تن گذشت و به 4/1 ميليون تن رسيد.
خريد شركت‌هاي صنعت فولاد در نقاط مختلف دنيا به ويژه اروپاي شرقي و شوروي سابق كه اکثرا دولتي و در حال ورشكستگي بودند، ادامه يافت. شركت آهن و فولاد ترينيداد در سال 1989 و شركت فولاد ‌هامبورگ در سال 1995 خريداري شد. توليد شرکت در سال 1995 به 6ميليون تن و در سال 2000 بيش از 20 ميليون تن رسيد.
شيوه ميتال، خريد شركت‌هاي غيربهره‌ور فولاد در مناطق مختلف دنيا و بهره‌ور ساختن آنها با روش‌هاي مديريتي و فناوري بود، بنابراين عموما سعي در استفاده از آهن قراضه به‌عنوان ماده فلزي در توليد فولاد داشت. اين امر به كاهش قيمت تمام شده و كاستن از اثرات بد زيست‌محيطي در صنعت فولادسازي منجر مي‌شد.
در سال 2001 با خريد گروه بين‌المللي فولاد آمريكا (ISG)، شركت فولاد ميتال به بزرگ‌ترين شركت توليدكننده فولاد در دنيا تبديل شد و توليد آن به 5/57 ميليون تن رسيد. در حالي كه در سال 2003 درآمد شركت كمتر از 10 ميليارد دلار و سود خالص آن 1/1 ميليارد دلار بود، در سال 2005 با توليد 6/46 ميليون تن فولاد، اين رقم به 1/28 ميليارد دلار و سود خالص به 36/3 ميليارد دلار رسيد.
شركت فولاد ميتال به‌عنوان غول صنعت فولاد، انواع محصولات فولادي تخت و بلند را توليد و عرضه مي‌كرد. محصولات تخت شامل تختال، ورق‌هاي نورد گرم و سرد، ورق گالوانيزه و محصولات بلند شامل شمش، مفتول، انواع سيم و ميلگرد، سيم بكسل، ريل، تيرآهن، پروفيل و انواع لوله بود.
اين شركت علاوه بر فولاد، آهن اسفنجي نيز توليد مي‌كرد و در سال 2005 ميزان توليد آهن اسفنجي آن بيش از 11 ميليون تن بود. ميتال سعي بر آن داشت كه مواد خام و اوليه توليد آهن و فولاد را نيز خود تهيه كند. بنابراين با اقداماتي که در اين زمينه انجام داد، اكنون چهارمين توليدكننده سنگ معدن آهن در دنيا است و 50 درصد نياز خود را تامين مي‌كند.
ميتال در ادامه روش منحصربه‌فرد خود در خريد شركت‌هاي كوچك و بزرگ فولاد و سودآور‌كردن آنها، از مدتي پيش چشم به خريد شركت لوكزامبورگي آرسلور به‌عنوان دومين شركت بزرگ توليد فولاد داشت. در سال 2006 پس از مذاکرات فراوان، سرانجام با پيشنهاد 27 ميليارد يورويي ميتال براي خريد آرسلور در 27 ژانويه اين امر محقق شد و گاي‌ دول (GUY DOLLE) مديرعامل آرسلور تسليم خواسته سلطان فولاد شد.به اين ترتيب شركت آرسلور-ميتال به‌عنوان بزرگترين توليدكننده فولاد جهان با اختلاف بسيار نسبت به بقيه رقبا قرار گرفت. در حال حاضر، شركت آرسلور-ميتال، با توليد حدود 100 ميليون تن فولاد، حدود سه‌برابر رقيب دوم خود، شركت فولاد نيپون ژاپن با توليد 5/34 تن و چهاربرابر شركت پوسكو كره با 6/25تن، توليد مي‌كند.
مزاياي ديگر ادغام ميتال با آرسلور، شامل جهاني شدن و پيوستگي مشتريان، سرمايه‌گذاري مشترك در تحقيق و توسعه محصولات جديد، هم‌افزايي مالي، تقويت انعطاف‌پذيري استراتژيك، صرفه به مقياس، افزايش توجه به تامين‌كنندگان و مديريت بهتر زنجيره تامين، نفوذ قدرت و موقعيت رهبري در بازار، انعطاف‌پذيري در عمليات، مديريت بهتر ظرفيت‌ها، بهبود بازدهي، ثبات و پايداري در صنعت فولاد و شتاب رشد در بازارهاي جديد و مستعد مانند هند، چين، آسيا، روسيه، آفريقاي جنوبي بود.
پس از خريد شركت فولاد آرسلور، هم‌اكنون غول ميتال استيل، با توليد حدود 100 ميليون تن فولاد، بيش از 70 ميليارد دلار فروش دارد و به تنهايي حدود 10 درصد فولاد جهان را توليد مي‌كند، بنابراين قدرت بلامنازع فولاد جهان محسوب مي‌شود. آرسلورميتال اين شانس را دارد كه در 10 سال آينده به توليد 200-150 ميليون تن فولاد برسد. اين شرکت نه تنها بزرگترين، بلكه موفق‌ترين شركت در صنعت فولاد نيز محسوب مي‌شود و يكي از پيشرفته‌ترين شركت‌هاي فولاد دنيا در زمينه استفاده از فناوري‌هاي نوين فولادسازي است. آرسلورميتال يك شركت جهاني بوده كه 61 كارخانه آن در 27 كشور جهان و 4 قاره پراكنده است.
اکنون بيش از 280 هزار نفر از حدود 50 مليت مختلف، کارمند اين شرکت بوده و درآمد شرکت نيز در سال گذشته بالغ بر 65 ميليارد دلار بوده است.
شركت ميتال در زيرساخت‌هاي صنعت فولاد، حمل‌ونقل، نيروگاه و توزيع انرژي و نيز معدن فعال بوده و رهبر بازار فولاد براي صنايع خودروسازي آمريكا و اروپا است. برنامه‌هاي آينده ميتال شامل افزايش سرمايه‌گذاري در كشورهاي در حال توسعه، كاهش نيروي انساني، دستيابي به صرفه‌جويي سرانه، افزايش بهره‌وري توليد فولاد و توليد 80 ميليون تن در سال 2010 مي‌باشد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۵۷:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد