کمپاني CapCom، متحول‌كننده بازار سرگرمي

کمپاني CapCom، متحول‌كننده بازار سرگرمي
شرکت CapCom با وجود رقيبان سر سخت ژاپني توانسته با نيروهاي مجربي که کوله باري از تجربه و نوآوري دارند، نام خود را در ميان ابرقدرت‌ها جاي دهد.
شرکت CapCom با وجود رقيبان سر سخت ژاپني توانسته با نيروهاي مجربي که کوله باري از تجربه و نوآوري دارند، نام خود را در ميان ابرقدرت‌ها جاي دهد. به طوري که سازندگان کنسول‌ها براي عقد قرار داد انحصاري بازي‌هاي اين شرکت، مسابقه گذاشته‌اند. مثلا‌ کنسول game cube با انعقاد قرار داد انحصاري دو ساله براي بازي resident evil، توانست فروش اين کنسول را به ميزان قابل توجهي بالا ببرد.
کمپاني «سامبي» در ۳۰ مه ۱۹۷۹ توسط «کنزو سوجيموتو» با سرمايه ۱۰ ميليون دلاري و فقط با هدف فروش ماشين‌هاي الکترونيکي شرکتI.R.M تاسيس شد. دفتر اين کمپاني در شهر‌هاي توکيو و اوزاکا قرار داشت. در سال ۱۹۸۱ نام اين کمپاني و اهداف آن مشخص شد. آنها نام اين شرکت را CapCom گذاشتند نامي‌ که مخفف دو کلمه Capsule Computer بود. فعاليت جدي اين شرکت از سال ۱۹۸۳ آغاز شد. زماني که ماشين‌هاي بازي کنسول‌ها در بازار به عنوان ابزار سرگرمي‌جا افتادند، اين کمپاني خود را در مرحله جديدي مشاهده کرد.
کپ کام در سال ۱۹۸۴ اولين بازي نه چندان معروف خود، يعني vulgus را به بازار عرضه کرد. يک کشتي که هر چيزي را در مسيرش نابود مي‌ساخت. با اينکه اين بازي اولين تجربه بود، اما با توجه به اينکه در آن زمان هنوز کنسول‌هاي سرگرمي‌ به طور کامل و امروزي جا نيفتاده بودند، اين بازي فروش خوبي داشت. اين شرکت در همين سال بازي بعدي خود را نيز وارد بازار کرد. بازي هواپيماي جنگي که فروش بالاي اين بازي باعث شد سود قابل توجهي نصيب شرکت شود.
اين دو عنوان باعث شدند تا کپ کام در راس شرکت‌هاي سازنده بازي براي دو کنسول Nec و game boy قرار گيرد. پس سومين و چهارمين بازي خود را نيز عرضه کرد. کپ کام در سال ۱۹۸۵ با فروش و سود قابل توجه اين بازي‌ها، ۸ استوديو تاسيس کرد. دو سال بعد در سال ۱۹۸۷ اولين و بهترين بازي زمان خود براي کنسول Nec با نام «مگامن» را وارد بازار نمود. دو سال بعد دومين بازي دو بعدي معروف خود يعنيfinal fight را براي کنسول Nec عرضه کرد که از شهرت و محبوبيت بالايي برخوردار شد.
مجموعه بازي‌هاي street fighter از زمان ورود تاکنون ۲۴ ميليون نسخه فروش داشته است. اين بازي در زمان خود صنعت بازي را از پايه دگرگون کرد و بيش از ۱۵ سال است که نسخه‌هاي متفاوتي از اين بازي به بازار عرضه مي‌شود. مجموعه بازي‌هاي «مگامن» نيز طرفداران پروپاقرصي در نقاط مختلف کره زمين دارد.
کمپاني کپ کام در سال ۱۹۹۳ دومين دفتر خود را در هنگ‌کنگ چين تاسيس کرد تا بازي‌هاي خود را بدون دخالت نينتندو و به صورت مستقيم به بازار جهاني وارد کند.
بزرگترين رويداد تاريخي اين شرکت در سال ۱۹۹۶ بود. آنها در آن زمان يکي از بهترين، محبوب‌ترين، ترسناک‌ترين و وحشتناک‌ترين بازي‌هاي آن زمان را وارد بازار کردند. Resident Evil تمام معادلات مخالفان و منتقدان بازار سرگرمي‌ها را به هم زد و به عنوان نماد و اسطوره کمپاني کپ‌کام معرفي شد. فروش اين بازي در زمان خود تمام رکوردهاي تثبيت شده بازي‌ها را شکست و باعث فروش و بقاي پلي استيشن شد. اين بازي در آن زمان ۲۰ ميليون دلار فروش داشت. در ادامه، اين کمپاني در سال ۱۹۹۷ با کمپاني flash ship قرارداد همکاري بست که هنوز هم اين قرار داد ادامه دارد. در سال ۱۹۹۹ يک پديده ديگر به نام dino crisis معرفي شد.
سال ۲۰۰۰سال سکوت کامل کپ کام بود. به طوري که سکوت اين کمپاني بسياري از طرفداران اين کمپاني را نگران کرده بود. اما کپ کام در سال ۲۰۰۱ با توليد يک بازي از هر نظر برجسته، راز اين سکوت را شکست. آنها با عرضه Onimousha در اين سال سبک جديدي از بازي را معرفي کردند. چندي نگذشت اين کمپاني دومين بازي جديد خود را نيز وارد بازار کرد که شوک عظيمي‌به بازار وارد كرد. اين شرکت با توليد يکي ديگر از سري بازي‌هاي Resident Evil با چهره و سبکي متفاوت، تحول ديگري به پا کرد. به طوري که بسياري از کمپاني‌هاي سازنده بازي‌ها، زمان عرضه بازي‌هاي خود را با اين بازي فاصله دادند. فروش اين بازي به ۱۰۰ ميليون دلار رسيد.
سه بازي کپ کام تاکنون به صورت فيلم ساخته شده و به بازار عرضه شده‌اند. street fighter در سال ۱۹۹۴ با بازي فرانکي عرضه شد که ۴۰ ميليون دلار فروش داشت. فيلم resident evil نيز در سال ۲۰۰۱ بيش از ۱۰۲ ميليون دلار سود براي‌هاليوود داشت، همچنين ساخته شدن انيميشن «مگامن» کلکسيون افتخارات اين کمپاني را کامل کرد.
اين کمپاني که در سال‌هاي اوليه فقط به عنوان دستيار نينتندو فعاليت مي‌کرد، اکنون پس از ۲۷ سال يکي از غول‌هاي اين صنعت به شمار مي‌رود. کپ کام با داشتن حدود دو هزار کارمند، در سال گذشته درآمدي بالغ بر 66 ميليارد ين ژاپن داشته است.
کوشان غلامي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۱۶:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد